Bilsport & MC classicaförsäkring – hur tolka villkor?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag har en Bilsport & MC classicaförsäkring (helförsäkring) på min MotoGP-replika (GSX400E, två hjul och motor precis som Rossi :rolleyes: ).

Nu undrar jag exakt vad som gäller vid övningskörning. Jag på min cykel och handledare på cykel efter, naturligtvis med alla papper i ordning. De har sina förkortade (länk) och fullständiga (länk) försäkringsvillkor på nätet.

I de fullständiga villkoren står att en förhöjd självrisk gäller ”om föraren fört fordonet utan att ha det körkort som krävs”. Fair enough. Den tar jag.

Vidare står det att det är undantaget ur vagnskadeförsäkringen ”när föraren inte har det körkort eller den ålder som krävs, eller vid övningskörning då läraren/eleven inte uppfyller kraven för övningskörning”.

Då jag tecknade försäkringen berättade jag för handläggaren precis hur jag avser att använda MC:n, d v s övningskörning med handledare på egen hoj. Jag blev därför förvånad, för att uttrycka det milt, då jag vid senare telefonkontakt i annat ärende blev informerad om att vagnskadeförsäkringen vid övningskörning enbart skall gälla om handledaren åker på samma fordon. Detta, enligt utsago vid samma tillfälle, eftersom de inte vill betala för tappade hojar i konbanor och ingen kör konbanor med passagerare.

Det lär vara de skriftliga villkoren som gäller.

Räknas man som behörig förare, d v s likställd med innehavare av körkort, vid övningskörning? Annars lär det inte vara många vagnskadeförsäkringar som gäller...

I stort är jag nöjd med Bilsport & MC och lär ha kvar hojen hos dem när jag väl har kortet i hand, trots deras grova infomiss när jag tecknade försäkringen. Däremot så överväger jag om jag för att ha fullgott skydd vid ev. vagnskada skall ta en månad eller två i ett annat bolag tills kortet är klart.

Kan man annars teckna en separat vagnsskadeförsäkring månadsvis i ett annat bolag?

Tack på förhand!
/Fredrik

läste precis igenom hela försäkringsavtalet här men hittade ingenting om vilkor vid övningskörning osv..

Enbart att om jag kör själv så blir det 1000kr högre självrisk utan körkort.

Jag kollade med Trygg-Hansa och IF och bägge anger att deras helförsäkringar gäller vid övningskörning. Bägge listar bland undantagen i deras försäkringsvillkor att försäkringen inte gäller om föraren inte har den behörighet som krävs.

Intressant. Synd att konsumentrådgivningen har stängt. Hoppas fortfarande på någon SH-expert! Vore trevligt att vara lite mer informerad redan under helgen, nämligen. :tummenupp

Försäkring

Vidare står det att det är undantaget ur vagnskadeförsäkringen ”när föraren inte har det körkort eller den ålder som krävs, eller vid övningskörning då läraren/eleven inte uppfyller kraven för övningskörning

Detta gäller inte classica. Den har ingen åldersgräns... Så kör å var glad!!!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing