Ventilspel och chimsbyte, vilka tjocklek ska jag välja?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Ventilspel och chimsbyte, vilka tjocklekar ska jag välja?

Har äntligen börjat serva TL'en nu och har precis kommit hem efter att ha mätt ventilspelet och demonterat kammarna med följande resultat:


Främre cylinder:
IN 1: 0,10 (0,10-0,20) "265"
IN 2: 0,10 (0,10-0,20) "262"
EX 1: 0,15 (0,20-0,30) "298"
EX 2: 0,15 (0,20-0,30) "298"

Bakre cylinder:
IN 1: 0,10 (0,10-0,20) "265"
IN 2: 0,10 (0,10-0,20) "262"
EX 1: 0,15 (0,20-0,30) "292"
EX 2: 0,15 (0,20-0,30) "295"

- Första talet anger det bladmått som jag fick in.
- Inom parantes tolleransen enl. servicemanual.
- Inom " " vad chimset var märkt med.

Fråga 1:
Bör jag byta på insugen då dom ligger på lägsta värdet?

Fråga 2:
I så fall, ska man gå upp så man hamnar på 0,15 eller 0,20?

Fråga 3:
Utblåsen ligger ju klart under tolleransnivå så dessa måste bytas, men ska man lägga sig på "mitt i mellan" 0,25, eller gå upp till 0,30?

Fråga 4:
Främre IN2, Bakre EX1 och Bakre EX2 har lite avvikande chims om man jämför märkningen, är detta något ovanligt eller kan det härstamma från tidigare ventiljustering? Något jag bör tänka på eller är det bara att räkna och lägga på ex 5 eller 10 på värdet (ska mäta dom med mikrometer men hade ingen till hands idag)?

Hoppas ni hängde med, är lite trött nu :rolleyes:
 
Last edited:
Tackar Tigger!

Men en fundering. Finns chimsen i "alla" storlekar? Eller går dom med steg om 0,005 mm?

För på Bakre EX2 tex så sitter det ett chims på 292 så för att komma till ett ventilspel på 0,25mm så borde jag ju öka till chims 302? Eller får man ta 300 eller 305?

Kanske Rookiefrågor, men frågar man inget får man inget veta...
 
UrbanTiger skrev:
Prova att mäta med bladmåttet mellan en mikrometer som du ställer på tex. 0,15mm. Lägg en droppe olja och sen kan du känna ungefär hur tajt det känns.

Att man aldrig tänkt på de tidigare :huvet
 
UrbanTiger skrev:
Vafan kommer dom bara i femmor.... Honda har riktiga serier :banana

Verkar inte bättre...hittade i servicehandboken att där fanns det faktiskt tabeller. Men stegen är femmor. Så man får väl hitta det som stämmer bäst.

Tack alla för hjälpen.

(Här är det ordning på arbetsbänken :D )
 

Bifogat

  • kammar.jpg
    kammar.jpg
    88.6 KB · Visningar: 111
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Skulle inte tordas ha dom där ventiltryckarna löst på bänken så där... :död

Vavavadårådårå! Dom är ju fasttejpade med BlåVitt (ja den är ifrån tiden då Coop hette Konsum) frystape! :rolleyes:

Edit/
Eller ah... såg att du skrev ventilstyrarna... äh, friskt vågat....

Edit 2 /
Det hade du ju inte alls skrivit... en snubbe tappade ut ca 20 liter soppa i verkstaden, skyller på det.... :3freak
 
Last edited:
Hur mycket stök är det med att riva ner allt så att du kan göra ventiljusteringen? Va du tvungen att tömma kylsystemet?
Jag är i startgropparna för att göra det själv...om jag nu bara får tag på ett garage :)
 
ZpiX skrev:
Verkar inte bättre...hittade i servicehandboken att där fanns det faktiskt tabeller. Men stegen är femmor. Så man får väl hitta det som stämmer bäst.

Hur kan det där stämma om du redan idag har 292, 295 och 298-shims i din topp ??

Ang shims så är det väl ett bra tips att snacka med en vänligt sinnad verkstad, du kanske kan få byta in shims och bara betala en liten mellanskillnad istället för att köpa nya shims och få en dröse gamla över ?

Lycka till, det är ett meck det där, och jag hade ändå bara två kammar att hålla ordning på när jag höll på :gnissla / Anders
 
AndersD skrev:
Hur kan det där stämma om du redan idag har 292, 295 och 298-shims i din topp ??
Hehe... så sant... kom på det sedan.
AndersD skrev:
Ang shims så är det väl ett bra tips att snacka med en vänligt sinnad verkstad, du kanske kan få byta in shims och bara betala en liten mellanskillnad istället för att köpa nya shims och få en dröse gamla över ?
Jo, har ringt runt men dom som har har inte velat ta för inbyte. Iofs kostar bara suzuki original 50-lappen. Så det kan man ta.
UrbanTiger skrev:
Det är väl helt enkelt så att på fabriken har som en finare klassning av shimsen. Dom kanske räknar med att puckona på verkstäderna ändå kör med bladmått och mäter olika varje gång och att dom inte kontrollmäter med mikrometer.
Och där hade vi nog svaret på chims-bryderierna. Men och andra sidan, har inte alla seriösa hemtrimmare micrometer, svarv, fräs och bromsbänk hemma? Jag har det iaf.... :tummenupp
 
Back
Top