California Superbike School

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena alla,

Kom hem från England imorse med ökat förtroende för mig själv och vetskapen att jag kan köra ännu fortare med mer säkerhet i min körning. Lite vill jag nämna adress för deras hemsida:
http://www.superbikeschool.co.uk
css_logo100.jpg

Gjorde Level 1 och Level 2. Kom först med en attityd att jag kanske ville byta o börja lite högre men ångrade inte att det blev 1an och 2an då även fast det som sas var sådant jag visste, så var det sådant jag glömt bort att man ska fokusera på.

Kursen baseras helt och hållet på Keith Codes bok Twist of the Wrist, det märker man. Det som slår boken är just det att man får testa allting i praktiken tillsammans med erfarna instruktörer (som dom kallar Coach).

Kommer hålla mig relativt kort i vad som gås igenom men mest av allt handlar det om s.k "Throttle Control" eller "Hantering av gasen" på svenska.

Kan varmt rekommendera att fundera över att delta på en eller flera av deras kurser. Du hyr deras hoj (krascha inte då det blir dyrt) för £199. Det körs med gatdäck av variant Dunlop 218. Ni kanske tänker att dessa inte är "bra nog". Jag pushade nog för att instruktörerna med Dunlop 208RR och 05 R1or inte kunde komma ifatt utom på utgång vissa kurvor, så nog går det köra på dom. Dock kräver dom ordentlig uppvärming.

Om ni tycker priser m.m är höga, så vill jag faktiskt med handen på hjärtat säga att det är värt pengarna. Det är mycket hög professionalism i hur ALLTING organiseras. Det är pang på och du vet direkt vad du ska göra (instruerad att göra).

Här följer bilder över de två dagar jag var där!

Samling
11-12april05_1b.jpg

Skolans hojar (Sponsrade av Yamaha... yep)
11-12april05_7b.jpg

Jag i en kurva
11-12april05_11b.jpg

11-12april05_12b.jpg

Fler bilder finns här:
http://www.sporthoj.com/rr/media.php

För anmälan till California Superbike School och mer info, gå hit:
http://www.superbikeschool.co.uk

En cool pryl de sålde var ett tankskydd från Stomp. Det är ett klistermärke i stort format med piggar på som gör att du hålls kvar på tanken. Underlättar en hel del faktiskt! Värt o köpa! Så jag skaffa åt båda mina RR-hojar, men är en bra grej även för gata!

Snart kommer det en Licens och allmän förarkurs på Anderstorp den 23-24 April. Anmälningsinformation finns här: http://www.sporthoj.com/kalender/?event=3

Last edited:
Det skulle man testa på, vad kostade hela paketet, med rsa o uppehälle?

Swedie skrev:
Tjena alla,

Kom hem från England imorse med ökat förtroende för mig själv och vetskapen att jag kan köra ännu fortare med mer säkerhet i min körning. Lite vill jag nämna adress för deras hemsida:

coolt :tummenupp Har også veldig lyst til å ta ett kurs hos CSS, kanskje til neste år :)

Fikk du prova the Slide Bike?
css-99-07_320.jpg

Verkar kanon, om du har nytta av kursen har nog de flesta det.

Hur många elever har varje instruktör? Följer man en "läroplan" utan
undantag eller anpassar man sig efter elevernas kunskaper?

Om regeringen och ekonomin tillåter ska jag försöka komma iväg till Gelleråsen
i augusti (det är lite tight när man är föräldraledig).

/A

Ravetrancer, inte säker. Se deras hemsida för mer info om hotell o kostnader. Sen endast + flygbiljett. tar inte så lång tid o räkna ut. Men visst, en del tusenlappar blir det. Det var förövrigt grönskande VÅR i England! fakk

Macho Woman, SMC som ska vara med på California Superbike School i Augusti på Gelleråsen, sen jag o sen även Strider visade upp sig! Alla gjorde framsteg måste jag säga! Var riktigt kul.
Nej, "klådde" inte engelsmännen (du menar väl instruktörerna). Det var inte race, dock på slutet av dagen var det friare att testa allt och jag testade saker o ting i aningen högre hastighet än övriga som var på banan. Men självklart så visade jag respekt vid omkörning (minst 3-5m till godo). Det var lite roligt hur det kom upp folk till mig efteråt och berömde mig för hur väl jag körde (mjukhet samt snabbhet i kurvor m.m). Även instruktörerna som vanligtsvis gasar sig upp till framförande fick lov o vänta lite. hehe, den designerade instruktören för mig sa att han aldrig kom ifatt mig för o instruera. La bara snabbaste varv på slutet av alla passen så att man under första stunden bara matade kurvorna rätt o sen gradvis ökade farten. Åter igen, jag visade respekt vid omkörningar osv. Viktigt!

En fantastiskt ball grej var att 05 R6an kan man dra typ jämnt mot 05 R1or som instuktörerna jag hade använde sig av. De hade förstås mer riv ut ur lågfarts böjar men ack, sen var jag "snabbare i vissa partin" genom kurvor o sånt trassligt.

Azzurro, Slide Bike är i Level tre eller fyra. Det vi fick använda de där hojarna med stativ på var för knäskrapsövning, vilket jag inte ställde upp på då jag inte litade på ställningen (kraschar jag o tar i med min onda fot så dör jag i smärta troligen).

Rundningsmärke, jag fann verkligen nytta i det. Som jag sa, även fast jag redan på sätt o vis visste det som sas, så behövdes det sägas en gång till o gås igeno som det gjorde. Mycket lärorika 2 dagar för mig på så sätt.

Det var 5 instruktörer på cirka 20 förare. Funkade helt prima för mig. Blev inte undervisad så ofta, men när jag blev så kändes det som det jag behövde höra. Skitnöjd!

Alla ska följa det som lärs ut. Det är grundkurs i hur man SKA hantera hojen. Dock kan såklart vissa elever mer än andra och behöver mindre guidning per punkt.

Jag tyckte första lektionen var lite av "okej, det här kan jag ju redan". Men sedan när dagen drog igång var det ändå riktigt roligt att köra. Speciellt första passet med att köra på endast fyrans växel utan broms gjorde en hel del. Man började om på nytt kändes det som.

Last edited:
Får ju bara samtycke - CSS folket får satt fart på tankerne och forståelsen under hjälmen..

Det är mycket som blir satt i system - på ett bra sätt..
Var väldy förnöjd med mycket personlig "Coaching" - och sen ett nöja av högsta karekter at köra på riktig sporthoj (istället för klumpe bumsen)..

På bild Swedie - och jag själv på en annan...

(Öhhh - jag söker bra betalt jobb -> ve ha sporthoj och sen ska jag på Level 3 +4 :banana )

Bifogat

• gdcss (Medium).jpg
    gdcss (Medium).jpg
    71.8 KB · Visningar: 114
  • swedie (Medium).jpg
    swedie (Medium).jpg
    51.6 KB · Visningar: 123
Fan vad avis man blir, verkar ju ha varit en höjdare!

Är det level 1 och 2 som SMC ska arrangera på Gelleråsen?

Strider!! Du vann Apelsinen :tummenupp
Du körde oxå mycket bättre på slutet där!

Bara bra den där kursen!

Bifogat

• PICT0852.JPG
    PICT0852.JPG
    82.2 KB · Visningar: 196
Tjejen min är över och arbetar som Au pair hos en familj där Pappan är instruktör och tävlar, så lånade en av hans alla hojar en Gsx 1000R 04.Körde en hel dag i mars på Buttonwillow racetrack i CA USA i mars med privat instruktör från Css, första gången jag provade på bana och det var grymt lärorikt! ska se om jag kan fixa in lite bilder därifrån.

Claus Diseth skrev:
Fem timers kjøring fra Stockholm så er du på Rudskogen. Ta det som en mann.
Claus

Sandstream; 5 timmar det är pojk-touring - och det är anledningen till att man har MWB..

Vi öhhh - ka ta följa av verandra till Rudskogen - ag ka käöra din Gixxer om det är problem - du får då köra MWB´n :D (men, då får det gälla på banan oxå!)

Det låter som en kanon helg.
Själv är man bokat till 1 Augusti, och man blir inte precis mindre sugen nu

Göran skrev:
Det låter som en kanon helg.
Själv är man bokat till 1 Augusti, och man blir inte precis mindre sugen nu
Jag ska också till karlskoga den 1 augusti... Det ser jag fram emot.

Swedie skrev:
Men självklart så visade jag respekt vid omkörning (minst 3-5m till godo
Nåt att även ta efter på svenska banor på allmäna körningar, för där är det väl snarare dm än m ibland...eller vad säger du... :pannkyss

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman