Riva växellådan FZR 600 -95

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Ort
KRAMFORS
Hoj
Hojlös
Jag har råkat ut för ett lagerhaveri på utgående axel från växellådan.

Nu har jag plockat ner motorn och vänt upp-o-ner på den.

Jag har lossat alla bultar jag anser att hela nedre halvan av motorn sitter med, men den vill inte sära på sig.

Har jag missat nån vital detalj, sitter halvorna ihop bakom svänghjul/koppling eller nåt liknande som man inte ser?

Finns det nåt övrigt tips som är bra att ha med sig när man plockar isär lådan?
 
Är den som fzr 1000 så måste du plocka ner hela motorn för att komma åt att dela den
 
Japp, så är den på FZR 1000, jävla massa jobb igentligen för en så pass "enkel" sak. Därför är det nog en av det absolut dyraste modellerna att fixa lådan på ifall man lämnar in den.
 
Dubbelkolla gärna ifall det är samma med FZR 600, men jag misstänker att det är samma konstruktion.
 
Bullsnah skrev:
Jag har råkat ut för ett lagerhaveri på utgående axel från växellådan.

Nu har jag plockat ner motorn och vänt upp-o-ner på den.

Jag har lossat alla bultar jag anser att hela nedre halvan av motorn sitter med, men den vill inte sära på sig.

Har jag missat nån vital detalj, sitter halvorna ihop bakom svänghjul/koppling eller nåt liknande som man inte ser?

Finns det nåt övrigt tips som är bra att ha med sig när man plockar isär lådan?
Du måste riva koppling å oljepump å oljetråg sitter bultar dær oxå... lycka till
 
Peter.E skrev:
Du måste riva koppling å oljepump å oljetråg sitter bultar dær oxå... lycka till


Perfekt! Det var ungefär det jag behövde veta!

Jag var iväg och spanade på motorn under lunchen och kunde för mitt liv inte se att man skulle behöva riva cylindrarna eller nåt på den delen av motorn.
 
Det sitter totalt 33 bultar som håller ihop motorhalvorna.. Dessa ska dras i speciell ordning nær du sætter ihop den oxå....
 
Igår hittade jag ytterligare en bult som satt bakom oljepumpen. Tråget är bortplockat och även trågpackningen, och där under packningen fanns 4 bultar som håller vevaxeln och i sin tur håller ihop halvorna.

Lådan/motorn vill ändå inte sära på sig. Ungefär halva motorn har börjat krypa isär, men den sitter stenhårt kring den sida vevaxeln är på.

Jag har tom tagit bort svänghjulet för att se om jag missat nåt. Jag har vridit och vänt på motorn i alla riktningar för att se om jag missat nån, jag hittar ingen fler bult.

På lunchen idag ska jag räkna igenom hur många bultar jag hittat/lossat.

EDIT: Jag har varit iväg och räknat nu, 32st bultar har jag lossat hittils.
18st från undersidan.
13st från ovansidan.
1st innanför oljepumpen.
= 32st
Om det nu ska vara 33st var gömmer sig den sista??


Jag tar gärna emot fler tips!
 
Last edited:
På FZR 1000 går det inte dela halvorna pga det sitter hopskruvat under cylinderraden.
Tog en titt på min äldre Haynes manual verkar vara samma sak för 600 men den täcker inte för årsmodell 95. Det stämmer vad Peter.E skriver att när du skruvar ihop ska det ske i rätt ordning.
 
Bifogar ritning från haynes. Som du ser sitter det två rackare under cylinderraden.

Nu har du även sekvensen för att skruva ihop den.
 

Bifogat

  • fzr600004.jpg
    fzr600004.jpg
    139.4 KB · Visningar: 111
Ikväll åker cylindrarna av, återkommer imorgon/inatt med resultat.

Jag ser enligt ritningen från Haynes du laddat upp så är det 34st bultar, det stämmer nog rätt bra eftersom jag har lossat 32st och att det är 2st kvar under cyllarna.

De bultar som håller själva vevaxeln som är lite grövre, står det i Haynes hur hårt de ska dras? Kan vara bra att veta när man väl ska skruva ihop eländet. Står det några andra viktiga moment? Topplock/cylindrar etc.
 
Last edited:
Bifogar de olika åtdragningsmomenten på topp, mm. Samt sidan innan beskrivningen jag skickade förra gången imorgon hoppas jag (fick bilderna för stora, just nu och måste hem), men sitter på konoret och har råkat ut för en förkylning efter premiärturen :huvet

Fick det till 35 bultar ? med de under cyllarna.

Har du skruvat av och ihop motorer innan så verkar det inte vara något speciellt, förutom att vara nogrann som vanligt.

Lycka till
 
Bifogar åtdragningsmomenten, samt sidan innan jag la upp.

Nu j*vlar ska jag hem, förkyld, feber ............skit
 

Bifogat

  • fzr600008.jpg
    fzr600008.jpg
    130.8 KB · Visningar: 55
  • fzr600005.jpg
    fzr600005.jpg
    71.5 KB · Visningar: 47
Jag lyfter hatten och bugar för all hjälp!

Enligt bilden ska det vara 35st, kan ha missat nån när jag räknade, har varit lite stirrig i skallen ett tag.

Nu är motorn riven och det trasiga lagret bortpressat, imorn beställer jag grejer så jag kan börja skruva ihop den.

Badger: Krya på dig!
 
Ville bara uppdatera tråden med att säga att hojen numera är körklar!

Mestadels av tiden har gått åt till att vänta på grejer från Yamaha.

Kan även skriva hur kaminställningen görs på denna motor:
Varje kamaxel har ett körnslag i ena änden. Detta körnslag ska peka kl 12.00, där finns en motsvarande markering på hållarna(de som håller kamaxlarna på plats).

Därefter gäller det då att få veven i rätt position. I en av sidkåporna finns en liten skruv som man tar bort och genom detta hål ser man svänghjulet. I kanten på svänghjulet finns ett litet spår som ska stå rakt i kikhålet. Sen är det bara försöka få kamkedjan på plats, var lite lurigt eftersom kammarna ändrade vinkel när de skruvades på plats, men med lite klur går det.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top