Lagar och förordningar vid hyra av garage?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag har lite issues med "min" ordförande" i föreningen där jag bor.
Bor i en bostadsrätt och hyr ett garage där jag har hojen.
Fick tillgång till detta garage för några månader sedan då jag stått på kö i nästan 4 år, perfekt tänkte jag när värden ringde.
Men eftersom jag inte har ngn bil för tillfället så har det blivit lite liv i luckan.
Tänkte att ja inte vill stå i kö i 4 år till om ja skulle ordna en bil inom kort så jag vill gärna ha kvar garaget.

Nu till saken:
Mr ordförande kom ner idag när jag o en polare meka med hojen (han har varit där förut o skrikit men idag blev det för mkt), han börja skrika om att man inte får meka i garage, han har tydligen pratat med räddningstjänsten och fått det därifrån. Han säger att våra cyklar ska ut direkt! Polaren har sin där för tillfället och den står nerplockad, likaså min, så det är svårt att flytta på dom bara sådär men det verkar inte han fatta.
Sen säger han att mina kompisar omedelbart ska gå ut för dom har inte där att göra!? Jag säger att jag hyr garaget och att det är samma regler som om det skulle vara min lägenhet? men det va det visst inte enligt honom!
Tillsist rinner det över för mej för han står o tuggar om samma saker hela tiden så jag ber honom lämna garaget, (han står inne i garaget och jag anser att det är min egendom) han lyssnar inte, jag går emot honom och höjer rösten och ber honom bestämt att gå ut, han vägrar så jag motar ut honom med min hand mot hans bröst, slår igen dörren och tack så mycket! Så nu anser han att jag misshandlat honom så han skulle göra en anmälan (tror inte han gör det men iaf).
Sedan hör vi hur det rasslar från låset i garaget brevid (är ett dubbelgarage)
och han stövlar in där ist, säger att han har fått tillstånd att gå in där!
Han fortsätter att gorma men vi dissar honom så mkt vi kan!

Jag har fått klartecken från vicevärden att få vara kvar till den 20/4 för att få ordning på hojen och sen ska där stå en bil, helt ok och rimligt tycker jag.
Nu ska jag ju försöka få tag på en väldigt liten bil så jag får plats med två hojar ändå, det kan dom bara inte gnälla på!
Är så förbannad just nu så jag vet inte om jag fått med allt eller om det jag skrivit överhuvudtaget går att förstå men gör ett försök.
Jag behöver så många kloka svar som möjligt till årsmötet.

Till saken hör även att han har en mekverkstad nästan vägg i vägg med mitt garage och när jag ifrågasatte varför han får meka så sa han att han bara snickra, snyggt, då ska vi bara "snickra" ihop våra hojar sen så är det bra då?
Hans barnbarn, som jag förövrigt känner hyffsat, har fått meka med sin hoj i hans garage och när jag konfrontera honom med det så sa han att det är ordförandens garage!!?!?!?!?!?!?
Garagegrannen har även en massa bråte som inte hör till bilen, (skidor, väskor och en massa skit) när jag fråga om man fick ha det så, så fick jag till svar att det hade jag inte med att göra?!?! (han har gnällt på mej att jag haft en massa bråte som inte hör till ett garage)
Min slutsats är att gubbfan har gett sej fan på att få bort mej och kan inte ge sej även om han inser att jag har väldigt mkt rätt, hoppas jag, det är det jag vill ha reda på.

Minafrågor är:

Vad gäller, kan dom bry sej om vad jag har i garaget? (hittar inte kontraktet men letar för fullt)
Får man inte meka i garage??
Får han bara gå in i mitt garage hur han vill? (vet att han varit inne när jag inte varit där)

//Per

Last edited:
En sak kom ja o tänka på att Värden/vise värd får väl göra mer saker än va ordf. får...
Tror inte han får bara putta bort mig sådär i kliva in!!! för gubben sa juh själv
att han viste vart den ena mc hörde hemma, men hur vet han det?
Joo han har gått in i ditt garage o kollat upp Martins regnummer!!!
Där imot så tror ja att en värd får gå in o garage som du inte äger o
kontrolera kranar/mötare osv... men som ordf. så vet ifan... lr va säger ni?

Men vilken jävla idiot! Hur kan man välja en sån som ordförande? Han har väl ingenting med parkeringarna att göra det är väl fastighetsägaren i så fall. Jag skulle snacka med dem och höra vad de har för regler.

Fattar inte att folk ska komma å gapa om parkeringsplatser de kan väl för fan uppföra sig civiliserat!

Vi hade mycket problem med stölder i vårat garage och man kan ju iofs tänka sig att det kan vara svårt att avgöra vad folk håller på med egentligen. Det kan ju vara ett skäl.

Last edited:
gammalt folk... skarkars mjukis fick juh inte BBB för gammlingarna inte ville ha det...
O så per ser det för jävligt ut i ditt garage, kanske det dom retat upp sig på!
JAG VET att dom inte ska bry sig... men det e juh onödigt o reta upp dom i onödan... lr hur per?

Får tilläggat att Put här ovanför va med i garaget när detta inträffade.

Put, jag tror inte ens värden får gå in utan tillåtelse, om det nu inte skulle vara något väldigt viktigt.. vet inte vad det skulle vara. Finns bara lite vattenrör med kranar på och det är väl inte direkt ngt man måste pilla på så ofta :va

Put skrev:
gammalt folk... skarkars mjukis fick juh inte BBB för gammlingarna inte ville ha det...
O så per ser det för jävligt ut i ditt garage, kanske det dom retat upp sig på!
JAG VET att dom inte ska bry sig... men det e juh onödigt o reta upp dom i onödan... lr hur per?

Sluta nu, nu går du väldigt mkt OT ;)

Som sagt, dom ska skita i hur det ser ut!

det är väl skit samma vad man har i sitt garage? sålänge du betalar hyra är de ju lungt. fast det är klart att många som köar kommer bli sura, så det kanske inte är helt okej ändå. Att man inte får meka är väl förståligt, så är det på många ställen. Brandrisk mm.

huruvida det är din privata egendom, som om det skulle vara din lägenhet vet jag inte. men om det är de kan han glömma att anmäla dig för misshandel, då du mer än engång har bett han gå.

.

Han faller på eget grepp, jag menar om han snickrar i sitt garage så använder han sin plats till något annat än den är avsedd för, nämligen att parkera bilen. Att meka i ett garage är mera naturligt i så fall. Ta en titt i de andra garagen så får du en uppfattning om hur de används, fotografera gärna och ifrågasätt var gränsen går. Är det något annat han kan ha hakat upp sig p..!? Har du skräpat ned eller fört en massa oväsen..eller kört någon stor djävla kolvkompressor mitt i natten..!? Om inte, så verkar det bara vara en gnällspik.

När det gäller "misshandeln" så har man rätt att handgripligen kasta ut folk från sitt hem (garage) om de inte hörsammar upprepade anmaningar.

mvh

mr *

Om jag fattat saken rätt är du alltså medlem i en bostadsrättsförening. I så fall är det styrelsen som beslutar saker och ting, givetvis under överinseende av övriga medlemmar (du bla) . Vad som får förvaras i garaget borde stå i garagets hyreskontrakt, förutom de generella regler som myndigheterna har angående farliga vätskor etc...(räddningskåren borde veta).

Vicevärden, jag antar att det är dom som sköter om huset och gräset. De är bara hyrda av Brf:en för att göra just det.

Avsätt ordföranden vid nästa årsmöte. Han verkar jobbig.

Last edited:
Mr * skrev:
När det gäller "misshandeln" så har man rätt att handgripligen kasta ut folk från sitt hem (garage) om de inte hörsammar upprepade anmaningar.

Helt fel. Dock skrev ju jag liknande saker i mitt inlägg ovanför. Men det är bara i hemmet man har denna rätt. Om du inte bor i garaget har du alltså inte rätt att slänga ut nån efter att innan ha uppmanat personen att gå. Och nej, det räcker inte med att slänga dit en sovsäck :)

Lite från mitt avtal i HSB-garage men jag vet att det i regel inte är tillåtet att "meka" annat än med nån småsak då och då. Nu tror jag du gjort bort dig (handgripligheter och käftande) så det spelar nog ingen roll vad som står i ditt avtal.

"Hyresgästen får inte utföra reparations- eller underhållsarbeten som är störande eller medför intrång på annans garageplats eller annat utrymme."

"Hyresgästen får inte heller utföra arbeten som medför risk för brand eller annan skada på fastigheten eller annans egendom."

"Brandfarligt material får inte förvaras i garaget utöver vad vederbörlig myndighet medger. Trasor och trassel får efter användning inte förvaras i garaget annat än i slutet plåtkärl."

"Tomgångskörning i garaget är förbjuden."

"Hyresgästen ska följa de speciella ordningsregler som ev. finns för fastigheten."

Men är inte en misshandel något som per definition har gett upphov till någon form av skada? Hur ska han bevisa att han har blivit misshandlad? Ganska lätt att neka till oxo då du hade ett vittne.

Hyperdrive skrev:
Men är inte en misshandel något som per definition har gett upphov till någon form av skada? Hur ska han bevisa att han har blivit misshandlad? Ganska lätt att neka till oxo då du hade ett vittne.
Att bli spottad på kan i vissa fall räknas som misshandel, så det behöver inte finnas nån synlig skada.

scud skrev:
Att bli spottad på kan i vissa fall räknas som misshandel, så det behöver inte finnas nån synlig skada.

Då pratar vi alltså psykisk skada för att ha blivit motad ut ur ett garage som man efter anmodan ej frivilligt har lämnat. Låter ganska tunnt tycker jag.

Hyperdrive skrev:
Då pratar vi alltså psykisk skada för att ha blivit motad ut ur ett garage som man efter anmodan ej frivilligt har lämnat. Låter ganska tunnt tycker jag.
Asså, det går ju att anmäla nån för misshandel om denne knuffat/puttat någon, för det är misshandel. Men det krävs ju lite mer för att det ska bli något straff eller ens en dom.

scud skrev:
Asså, det går ju att anmäla nån för misshandel om denne knuffat/puttat någon, för det är misshandel. Men det krävs ju lite mer för att det ska bli något straff eller ens en dom.

Känner till det där då en o-vakt kollega enbart blivit knuffad och gjort en anmälan för våld mot tjänsteman, därför va jag försiktig och mota bara ut honom så ngn misshandel är det absolut inte tal om. Punkt!

En knuff blir bara ofredande, iaf för mig. Jag "råkade" knuffa en kille så han ramla omkull utanför en krog, vakterna såg det och ingrep. Polis kom och hämtade mig och jag fick sitta anhållen i 2 dygn ( :3freak ), Men dom avskrev killens misshandelsanmälen och kallade det ofredande, så om han inte ens trillade och att du bad han lämna garaget flera ggr så lär det ju inte hända ett skit.

Ang ditt garage så borde du väl ha rätt till att hyra det oavsett om du har/inte har ett fordon parkerat där, bara att du inte bryter mot ordningsreglerna.

skulle bara tala om att jag sitter i ungefär samma sits jag har en garageplats i bostadsrättsföreningen (flerbilsgarage och jag har hojen ståendes bakom bilen och så fort man e där och så mycket som justerat tomgången så e dom fan där o klagar och säger att "det här e ingen verkstad..." nej det e ett garage och i garage så har man fordon och om man måste skruva på det så gör man det.problemet e dock att jag inte kan kasta ut dom eftersom det e ett flerbilsgarage men har andra parkerings innehavare någon som helst rätt att klaga på vad jag gör i min ruta såvida det inte strider mot några lagar? har lust att vrida nacken av ett par så kanske det skulle bli trevligare att bo här.

ett tips bara köp en toyota starlet eller en gammal fiat 600 kaross eller nåt sånt... fråga dom vad dom räknar som bil osså. måste den funka? :va

frallan81 skrev:
skulle bara tala om att jag sitter i ungefär samma sits jag har en garageplats i bostadsrättsföreningen (flerbilsgarage och jag har hojen ståendes bakom bilen och så fort man e där och så mycket som justerat tomgången så e dom fan där o klagar och säger att "det här e ingen verkstad..." nej det e ett garage och i garage så har man fordon och om man måste skruva på det så gör man det.problemet e dock att jag inte kan kasta ut dom eftersom det e ett flerbilsgarage men har andra parkerings innehavare någon som helst rätt att klaga på vad jag gör i min ruta såvida det inte strider mot några lagar? har lust att vrida nacken av ett par så kanske det skulle bli trevligare att bo här.
Rulla ut hojen på gatan och meka med den istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT