Orkar inte varva på 6an

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
Hej!
Har monterat DEP Pipes effektsystem på dtren och bytt munstycken, Men nu är det så att den är mycket svagare på 6an än innan jag bytte system, Man kan inte ligga och köra lugnt på 6an, under 7000 varv så orkar den helt enkelt inte med.
Vad kan det vara för fel?
 
lindberg skrev:
Hej!
Har monterat DEP Pipes effektsystem på dtren och bytt munstycken, Men nu är det så att den är mycket svagare på 6an än innan jag bytte system, Man kan inte ligga och köra lugnt på 6an, under 7000 varv så orkar den helt enkelt inte med.
Vad kan det vara för fel?
fel bestyckning skulle jag lägga mina 3 ören på..
 
lindberg skrev:
Hej!
Har monterat DEP Pipes effektsystem på dtren och bytt munstycken, Men nu är det så att den är mycket svagare på 6an än innan jag bytte system, Man kan inte ligga och köra lugnt på 6an, under 7000 varv så orkar den helt enkelt inte med.
Vad kan det vara för fel?


Samma sak med min.. Måste varva den rätt mycket för att den ska dra vidare på 6an, om jag varvar runt 8 när jag lägger i 6an så stannar den på det varvtalet den hamnar på men om jag drar den till 9 så orkar den dra vidare.
Köp ett mindre framdrev då blir den ju starkare.
 
lindberg skrev:
Hej!
Har monterat DEP Pipes effektsystem på dtren och bytt munstycken, Men nu är det så att den är mycket svagare på 6an än innan jag bytte system, Man kan inte ligga och köra lugnt på 6an, under 7000 varv så orkar den helt enkelt inte med.
Vad kan det vara för fel?

Det kan inte vara så att ditt nya avgassystem har lite ketchup effekt?
Alltså att det är ett rätt så högvarvigt system utan någon vidare effekt på låg och mellan..

Men som spectre skrev, dreva ner nån tagg i fram..
 
Svanen skrev:
Det kan inte vara så att ditt nya avgassystem har lite ketchup effekt?
Alltså att det är ett rätt så högvarvigt system utan någon vidare effekt på låg och mellan..



Också mycket möjligt, min går sämre på botten med arrow men bättre på mellan och höga varv!
 
mitt system gör att det blir en påtaglig effektsvacka precis innan avgasventilerna öppnar.
jag tror att det är så att ventilerna är anpassade efter orginalsystemet och öppnar precis innan effekten avtar i stängt läge och så att hela sytemet andväns opptimalt.
då när man byter till ett system som är anorlunda så försvinner effekten tidigare när ventilerna är stängda fast då öppnar dom inte. dom öppnar först man varvar lite mer.

min hoj orkar nästan inte dra över effektsvackan på femte växel och inte alls på sexan.
men om man gasar upp den på fyran så orkar den varva ur femman och hålla i toppfarten på sexan...

vad har den för toppfart på femman då?
jag tror att den där effektsvackan inte går att göra något åt mer en att dreva ner.
 
Last edited:
jag har fixsat en bild på en effekt kurva som kanske kan underlätta... :näsblod
 

Bifogat

  • effektdiagram rc-ventil.GIF
    effektdiagram rc-ventil.GIF
    43.9 KB · Visningar: 88
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top