Har "Lukas" nån religös betydelse

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Är noll insatt i religion, har inte konfirmerat mig så jag har inte läst om dom 10 lärjungarna osv...

Har en arbetskamrat på jobbet som är pingstvän, han och jag har aldrig kommit riktigt överens.

I fredags så hade jag åkt hem men kom på att jag lämnat min privata mobil på skrivbordet så jag åkte tillbaka för att hämta den. Då jag möter honom i dörren säger han "jaha här kommer Lukas på intåg" , min första tanke var att det var något negativt om mig. Han har aldrig riktigt tyckt om mig pga att jag bla varit där på kvällstid och tryckt tröjor för eget bruk och då ibland lyssnat på slipknot, manson etc så det ekar i hela byggnaden (lokal/butiksyta på 3200kvm) han är så hård med sina principer att han inte ens kan vara "lotteriinspektion" då vi har öl och vinlotteri på fredagar.

Så frågan är var det bara något han tog ur luften eller hade "Lukas" nån religös koppling, nån som fattar vad jag menar med mitt struliga inlägg ?

Jag vet inget om Lukas. kanske www.bibeln.se ?
Men varför han inte gillar dig verkar inte så svårt att förstå. kolla bara in din avatar :hihi :tummenupp

Jag är inte heller haj på kristendomens alla personer och jag förstår inte riktigt vad han menade. Om han menade nedanstående person vet jag alltså inte.
N E skrev:
Lukas, evangelist, enligt tidig kyrklig tradition författare till Lukasevangeliet och Apostlagärningarna. Dessa är skrivna på utmärkt grekiska och röjer både judisk och grekisk skolning. L., som möjligen var av hednisk börd, var en av Paulus medarbetare och följeslagare, omnämnd i Filem. 24, 2 Tim. 4:11 och Kol. 4:14; enligt sistnämnda ställe var han läkare. Enligt ohistoriska föreställningar - belagda redan från 500-talet - var han även målare och upphovsman till ikoner och andra bilder av madonnan och av Kristus. Han blev därför målarnas skyddspatron. L:s symbol är en bevingad tjur; han firas 18 oktober.

Alla vet väl att Lukas elsystem inte är något vidare, men jag kan förstå att man blir religiös om man måste greja med ett...

Lukas evangelium och Apostlagärningarna
Lukas skrev Lukas evangelium och Apostlagärningarna. Lukas är den som mest utförligt berättar om Jesu liv. Han var noggrann när han skrev och ger exakta redogörelser för olika händelser. Det han skrev tillägnades någon som hette Teofilus och Lukas ville bekräfta att det Teofilus hört överensstämde med sanningen:

Sedan jag noga efterforskat allt från början, har jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det för dig, ädle Teofilus, för att du skall veta hur tillförlitlig den undervisning är som du har fått. Lukas evangelium 1:3,4

Lukas läkaren
Lukas berättar inte mycket om sig själv. Han förklarar att Jesus inte bara är judarnas utan hela världens Frälsare. Lukas beskriver mer än de andra evangelieförfattarna hur Jesus hjälpte samhällets utstötta och människor i stor nöd: fattiga, sjuka, syndare. I Apostlagärningarna beskriver han hur Jesus efter sin himmelsfärd fortsatte sitt verk på jorden genom den helige Ande.

Lukas var inte jude. (Kol. 4:7-14) Lukas var en grekisk läkare som blivit kristen och han färdades med aposteln Paulus på hans missionsresor, då kristendomen spreds till hela Medelhavsområdet.

Paulus medarbetare och ögonvittne
Lukas var själv med överallt där han skriver "vi" i Apostlagärningarna kap.16-28. Han växlar mellan "vi gjorde det och det" och "de gjorde det och det" då han berättar om Paulus resor. Eftersom Lukas själv var ögonvittne till mycket av det han skriver om är det många förstahandsuppgifter vi får.

Lukas var också med vid Paulus fångenskap i Rom där Paulus slutligen dog som martyr. Förmodligen fick Lukas plåstra om Paulus mer än en gång under deras äventyrliga resor där Paulus blev piskad med spö och fick hugg och slag i överflöd (2 Kor. 11:23-33, 12:1-10)

Lukas berättar även om hur det gick till när Jesu mor Maria blev havande genom helig Ande. Det är möjligt att Lukas träffat Maria och fått redogörelsen direkt av henne. Lukas besökte församlingen i Jerusalem där Jesu apostlar var (Apg 21:17) och Maria bodde hos aposteln Johannes efter att Jesus blivit korsfäst. (Joh. 19:25-27) Maria var med i apostlarnas gemenskap, vi kan läsa hur hon var med i bönen tillsammans med dem och några andra kvinnor och även Jesu bröder, i den övre salen efter Jesu himmelsfärd. (Apg 1:12-14)

Paulus beskriver Lukas som en av hans medarbetare i Filemonbrevet 23,24 där Lukas hälsar till Filemon.

Paulus skriver åt Timoteus att vid ett tillfälle Lukas var den ende som var kvar hos honom:

Gör allt du kan för att snart komma till mig. Ty av kärlek till den här världen har Demas övergett mig och rest till Tessalonika. Krescens har rest till Galatien och Titus till Dalmatien. Lukas är den ende som är hos mig.
2 Timotheosbrevet 4:9-11.

Paulus kallar Lukas för "Vår älskade Lukas, läkaren". (Kol. 4:14)

Twosaint skrev:
Är noll insatt i religion, har inte konfirmerat mig så jag har inte läst om dom 10 lärjungarna osv...

Har en arbetskamrat på jobbet som är pingstvän, han och jag har aldrig kommit riktigt överens.

I fredags så hade jag åkt hem men kom på att jag lämnat min privata mobil på skrivbordet så jag åkte tillbaka för att hämta den. Då jag möter honom i dörren säger han "jaha här kommer Lukas på intåg" , min första tanke var att det var något negativt om mig. Han har aldrig riktigt tyckt om mig pga att jag bla varit där på kvällstid och tryckt tröjor för eget bruk och då ibland lyssnat på slipknot, manson etc så det ekar i hela byggnaden (lokal/butiksyta på 3200kvm) han är så hård med sina principer att han inte ens kan vara "lotteriinspektion" då vi har öl och vinlotteri på fredagar.

Så frågan är var det bara något han tog ur luften eller hade "Lukas" nån religös koppling, nån som fattar vad jag menar med mitt struliga inlägg ?

Du heter möjligvis inte lukas då? Om inte så har det säkert någon dolt budskap i sig, som bara djupt kristna och googlare förstår.

Twosaint skrev:
Då jag möter honom i dörren säger han "jaha här kommer Lukas på intåg" ?

Är du säker att han inte sa Lucifer?
Det kunde jag ha förstått med tanke på din tröjja (ingen vill veta vart du köpt den)

rimag skrev:
Du heter möjligvis inte lukas då? Om inte så har det säkert någon dolt budskap i sig, som bara djupt kristna och googlare förstår.

Haha, det var min första tanke.
Vad heter du, heter du Lukas så är det kanske inget större mysterium lixom.

Nej fan jag heter ju inte Lukas, nja jag tror inte han sa Lucifer.
Och den tröjan fick jag då en kille i lumpen var skyldig mig 150 spänn ett par månader då han aldrig hade pengar att betala tog jag den (kostade tydligen 599:- på Bluefox)

edit:Brukar ha den utanpå stället

Last edited:
Mingves skrev:
Alla vet väl att Lukas elsystem inte är något vidare, men jag kan förstå att man blir religiös om man måste greja med ett...
Det var Lucas med C som uppfann mörkret i elsystemet inte Lukas med K. :tungan

Är inte Lukas ett namn som förknippas med djävulen?

-PLM- skrev:
Är inte Lukas ett namn som förknippas med djävulen?

Lukas och djävulen? Låter jäkligt fel och töntigt i mina öron...Luficer däremot. Och Belsebub...det är ett fint namn! Känns bra i munnen att säga; säg efter mig "B-E-L-S-E-B-U-B"! :)

"Mansnamnet Lukas eller Lucas är grekiskt och härstammar från namnet Lucanos som betyder den som kommer från Lucania, vilket ligger i syditalien. Namnet finns i almanackan för att hedra evangelisten Lukas. Stavningen med c är numera den vanligaste....."

Enligt: WIKIPEDIA

Enligt susning.nu:
Evangelisten Lukas kallades en av evangelisterna. Han är katolskt skyddshelgon för målare och förgyllare.

I den kristna världen ihågkommes evangelisten Lukas den 18 oktober, namnet Lukas har funnits i helgonlängden? sedan 1100-talet. Författaren av det tredje evangeliet och till Apostlagärningarna var inte Jesus lärljunge. Han hade aldrig träffat Jesus och hade blivit kristen långt efter dennes himmelsfärd. Lukas var inte ens jude och var född utanför det heliga landet, i Antiokia vid Turkiets sydvästra strand. Han var en bildad grek och läkare till yrket. När Lukas blev kristen vet vi inte. Omkring år 50/51 mötte han aposteln Paulus i Troas. De blev vänner och Lukas följde härefter den store aposteln på hans missionsresor under hela 17 år, ja han stannade även troget hos Paulus under dennes fängelsetid i Rom när alla andra hade övergivit honom, Efter Paulus död kom Lukas till Grekland och förkunnande evangeliet i Akaia? på halvön Peleponnes?. Där dog han martyrdöden mot slutet av det första århundradet, 84 år gammal. I sitt evangelium lägger Lukas tonvikten på kristendomens universalitet: Jesus budskap vänder sig inte bara till judarna, utan till alla folk och raser. Hedningen Lukas som kom att tro på Jesus, var själv ett levande exempel på det. Ofta framställs Lukas som målare, medan han målar ett porträtt av Guds moder. De många intima detaljerna främst ur Jesus barndom har alltid tolkats så att Lukas fått dem i direkta samtal med Maria. I sin inledning till Apostlagärningarna talar han själv om sina "noggranna efterforskningar".

Symbolen för Lukas är tjuren, då han börjar sitt evangelium med berättelsen om Sakarias offer i templet. Vid kvällsoffret bars alltid fram en tjur.
Han tycker att du är en hedning och han hoppas kanske att du likt Lukas ska inse kristendomens härlighet på äldre dagar. :hihi

Esquire skrev:
Enligt susning.nu:

Han tycker att du är en hedning och han hoppas kanske att du likt Lukas ska inse kristendomens härlighet på äldre dagar. :hihi

Han dissade dig alltså. Ge honom en blåklocka nästa gång ni ses. :tummenupp

Esquire skrev:

Ja det var det jag förstod nästan men han har ju rätt då för jag är inte konfirmerad och har gått ur svenska kyrkan, han brukar låna min dator ibland det gillar inte jag för han beställer fel osv...och kunder ringer och frågar om fakturor och liknande och då står det mitt namn på dom. Så jag berikade min papperskorg med ett klistermärke "333 Halfway to hell" och hoppades att han skulle hålla sig undan.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti