Firestorm eller TL 1000s

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig till en litertwin. Valet står mellan en Honda Vtr 1000 firestorm eller en Suzuki Tl1000.
Vilken tycker ni är den bättre hojen? Lider dom av barnsjukdomar?
Skulle helst vilja ha en lite nyare årsmodell eftersom nån av hojarna fick större tank då har jag för mig?!
Hjälp mig nu är ni snälla.
Nackdelar och fördelar om dom här två!?

Enligt mig så är iaf firestormen grymt snygg! :tummenupp
 
Fudpucker skrev:
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig till en litertwin. Valet står mellan en Honda Vtr 1000 firestorm eller en Suzuki Tl1000.
Vilken tycker ni är den bättre hojen? Lider dom av barnsjukdomar?
Skulle helst vilja ha en lite nyare årsmodell eftersom nån av hojarna fick större tank då har jag för mig?!
Hjälp mig nu är ni snälla.
Nackdelar och fördelar om dom här två!?

Enligt mig så är iaf firestormen grymt snygg! :tummenupp

Lätt firestormen !
Mjukare gång, bättre körställning
Bägge kom 97 men tl1000 hade en dålig koppling i förhållande till motorn.
Vtr har 110hk och tl1000 har 125hk så det e lite bättre klipp i tl1000 på topp.
Lite mer av en wheelie maskin.

Men det e kanske det du ska ha den till :tummenupp
Har ägt en storm + kört mkt tl1000s men jag kan med lätthet säga att jag hade tagit stormen
 
Fudpucker skrev:
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig till en litertwin. Valet står mellan en Honda Vtr 1000 firestorm eller en Suzuki Tl1000.
Vilken tycker ni är den bättre hojen? Lider dom av barnsjukdomar?
Skulle helst vilja ha en lite nyare årsmodell eftersom nån av hojarna fick större tank då har jag för mig?!
Hjälp mig nu är ni snälla.
Nackdelar och fördelar om dom här två!?

Enligt mig så är iaf firestormen grymt snygg! :tummenupp

Firestorm mer sporttouring lite mindre effekt men klart bättre kvalitet utan barn sjukdomar förutom kamkedjesträckarna.
TL1000S mer problem med bakdämparna som säckade och nervöst chassi som följd, slirande kopplingar och insprutnings teknik vart aldrig lyckad modellen lades ner efter 2 år 98.TL1000R klart bättre i alla avseenden

Skulle definitivt titta på TL1000R i så fall.
 
2ono skrev:
TL1000S mer problem med bakdämparna som säckade och nervöst chassi som följd, slirande kopplingar och insprutnings teknik vart aldrig lyckad modellen lades ner efter 2 år 98.
Inte då! Modellen lades inte ner förrän någongång efter 2000 och efter 1997 så hade de flesta av barnsjukdomarna rättats till (även på 97:orna som garantiåtagande), vilka hojar lider inte av barnsjukdomar?

Jag hade valt en TL1000S, gott om pulver och en trevlig hoj.
 
2ono skrev:
Firestorm mer sporttouring lite mindre effekt men klart bättre kvalitet utan barn sjukdomar förutom kamkedjesträckarna.
TL1000S mer problem med bakdämparna som säckade och nervöst chassi som följd, slirande kopplingar och insprutnings teknik vart aldrig lyckad modellen lades ner efter 2 år 98.TL1000R klart bättre i alla avseenden

Skulle definitivt titta på TL1000R i så fall.
Ehh....den lades inte alls ned efter två år. Men jag håller med om dämparen. Om du köper en TLS, se till att byta bakdämparen (om det inte redan är gjort)

Edit:Oups SGTPepper hann visst före mig där....sorry för dubbelposten
 
Har inte Vtren väldigt låg räckvidd med tanke på liten tank och hög bränsleförbrukning?
Kanske gäller båda modellerna.
Fan vad svårt. Båda verkar vara ett bra val.
Kamkedjesträckarna som nämdes tidigare, har det åtgärdats på nyare modeller?
 
Kikat runt i annonser och kollat upp dom i vägverkets register.
Enligt dom så är Vtr på 45kw och Tls på 72kw.
Stämmer detta så är min sv piggare än en Vtr?! :confused:

Kollade upp kanske tio stycken Vtr o alla var på 45 så det verkar stämma.
Vad säger ni som äger dom?
Jag är ändå ruskigt sugen på en VTR.
 
Chiefen skrev:
Ehh....den lades inte alls ned efter två år. Men jag håller med om dämparen. Om du köper en TLS, se till att byta bakdämparen (om det inte redan är gjort)

Edit:Oups SGTPepper hann visst före mig där....sorry för dubbelposten

Ok jag brukar ha rätt men man e inte sämre man än att man kan ändra sig :tummenupp 2000 sista årsmodellen.
 
Fudpucker skrev:
Kikat runt i annonser och kollat upp dom i vägverkets register.
Enligt dom så är Vtr på 45kw och Tls på 72kw.
Stämmer detta så är min sv piggare än en Vtr?! :confused:

Kollade upp kanske tio stycken Vtr o alla var på 45 så det verkar stämma.
Vad säger ni som äger dom?
Jag är ändå ruskigt sugen på en VTR.

VTR har 110 hk
TL1000S har 125 hk
Jag kan inte säga att det e någon jätte skillnad på dom bägge när det gäller power . . möjligt vis har tl1000s mer toppig effekt.
Jag tycker inte tl1000s insprutning e lika fint avstämd som vtr's .. den dör i tid o otid.
 
Körställningen är mycket sportigare på tl:en, Bakdämparen är skit.
Båda drar en massa bensin. och bakdäck..
 
TotalSatan skrev:
VTR har 110 hk
TL1000S har 125 hk
Jag kan inte säga att det e någon jätte skillnad på dom bägge när det gäller power . . möjligt vis har tl1000s mer toppig effekt.
Jag tycker inte tl1000s insprutning e lika fint avstämd som vtr's .. den dör i tid o otid.

Låter som om du kört en helt slut S :3freak

Bägge maskinerna e helt ok! mitt val föll på S redan 97 då jag såg den första gången. Barnsjukdomarna är garantiåtgärder utom bakdämparen som bör bytas på en TL om det inte redan är gjort. aktionsradien e inte den längsta då du kör twin men det gör ju bara att man får posa mer vid mackarna :banana
 
Hondan KAN vara lite törstig men Suggan vobblar garanterat... :död

Edit: (Om den inte råkar vara modifierad med en bakdämpare av bättre kvalité...)
 
Fudpucker skrev:
...Enligt dom så är Vtr på 45kw..
Firestormen togs in som strypt ett tag men det är inte många som är det i verkligheten numera... Originaleffekten är 81kW eller 78kW (senare årsmodeller), dvs 110hk eler 106hk.
 
Eldstorm skrev:
Firestormen togs in som strypt ett tag men det är inte många som är det i verkligheten numera... Originaleffekten är 81kW eller 78kW (senare årsmodeller), dvs 110hk eler 106hk.

Då var nog alla dom jag kollade upp strypta iaf på papperet.
Kan ju inte direkt vara en dyr försäkring om dom ligger på"45"kw.
Nu vet jag bara inte om jag ska byta hoj nu i vår eller vänta till hösten.
 
buss

firestormen är en tråkig buss.... Visst, det går ju köra den på bakhjulet, men svänga är inte kul med den...
 
RSV_Ante skrev:
firestormen är en tråkig buss.... Visst, det går ju köra den på bakhjulet, men svänga är inte kul med den...

Har TLs bättre vägenskaper när man åtgärdat rotationsdämparen?
Har läst att även framgaffeln ska vara lite mjuk?!

Tycker att VTR trots allt verkar smidig?!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top