Alternativa gratisprogram till windows

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Tänkte tipsa om program till windows som är fullvärdiga alternativ men
som inte kostar mer än den tid det tar att ladda hem och installera.

Photoshop -> The Gimp
Internet Explorer -> Mozilla Firefox, Opera
Microsoft Office -> OpenOffice.Org (OO.o)
Outlook Express -> Mozilla Thunderbird
Microsoft Word -> AbiWord (förutom OO.o)
3D ala 3D Studio Max -> Blender, Wings 3D

Alla program listade här ovanför har en stor användargrupp och utvecklas kontinuerligt. De är gratis och tar i regel lite plats på hårddisken. Programmen presterar i regel som de licensbaserade alternativen och snart även över deras nivå; mest p.g.a just att Open Source tenderar att skynda på utvecklingen rejält, inte bara på själva grundprogrammen utan även plugins och dyl.

Håll till godo.
Jag fyller på allteftersom jag kommer på fler eller att ni tipsar om andra program.

... Inte att förglömma. Windows -> Linux

Last edited:
Ingår mailklient ala officeoutlook i openoffice?

morlock skrev:
Nope, inte än iaf. Annars går det bra att köra Thunderbird exemeplvis.

Jo det lär det ju iofs göra, har den samma funktioner som officeoutlook så är det ju lugnt, hade fått för mig att den var enklare i stil med outlookexpress. Får dra ett span på den.

gthyni skrev:
Office Outlook är en usel mailklient men har integrerad Kalender, Todo etc
om man har en Exchange-server. Isf är inte Thunderbird ett alternativ än.

Om man byter Windows mot Linux så finns Evolution
http://www.novell.com/sv-se/products/desktop/features/evolution.html
som gör allt det där och t.o.m har en plugin för Exchanges icke-standard-
funktioner.

Skulle utan tvekan kunnat byta win mot linux om all min hårdvara i laptopen haft stöd för linux. Körde linux på min förra laptop. Det visar sig dock att mitt wlan inte stöds +en del andra grejjor.

Thunderbird motsvarar Outlock Express men bättre, t ex riktigt spamskydd.

Vill du ha en mer komplett Outleek klon kan du använda Evolution, då får du kontakter, kalender, nyheter, väder, att göra m m förutom mail.

http://www.gnome.org/projects/evolution/

EDIT: Äsch, någon hann före. :gnissla

Ninjaboy skrev:
Thunderbird motsvarar Outlock Express men bättre, t ex riktigt spamskydd.

Vill du ha en mer komplett Outleek klon kan du använda Evolution, då får du kontakter, kalender, nyheter, väder, att göra m m förutom mail.

http://www.gnome.org/projects/evolution/

EDIT: Äsch, någon hann före. :gnissla

Jo problemet var att jag inte kan köra linux på min laptop, än ska väl tilläggas. Spam fixas ändå med mailwasher så man får testa t-bird kanske

Det finns alternativ till Firebladen också men varför nöja sig med något sämre när man redan har det bästa. :va

Lånar tråden:

Förslag på program att skapa animerad film i sökes. Dvs, om man skulle vilja göra sin egen Shrek, vad ska man använda då? Gärna freeware, men i värsta fall köpprogram. Stort plus om programmet ifråga funkar under W9'x-kärnan.

zykl0n skrev:
Det finns alternativ till Firebladen också men varför nöja sig med något sämre när man redan har det bästa. :va
Om alternativet till bläjden var gratis och presterade motsvarande, varför betala för bläjden då?

abstruse skrev:
Lånar tråden:

Förslag på program att skapa animerad film i sökes. Dvs, om man skulle vilja göra sin egen Shrek, vad ska man använda då? Gärna freeware, men i värsta fall köpprogram. Stort plus om programmet ifråga funkar under W9'x-kärnan.
De flesta kommersiella, animerade filmer skapas i Maya, renderar resultatet med renderman (Pixar) och gör egna tillägg för att uppnå de önskade reultaten. Overkill.

De flesta modeleringsprogram som ex. 3D Studio Max eller Blender kan animera. Prova ett sådant.

morlock skrev:
De flesta kommersiella, animerade filmer skapas i Maya, renderar resultatet med renderman (Pixar) och gör egna tillägg för att uppnå de önskade reultaten. Overkill.

De flesta modeleringsprogram som ex. 3D Studio Max eller Blender kan animera. Prova ett sådant.

Jo, men 3D Studio Max är väl just ett modeleringsprogram och inte ett (renodlat) animeringsdito? Jag betvivlar inte att de kan animera, men är de lämpade för det om man ska hålla det på en "lagom" nivå?

Jag är alltså ute efter ett program i vilket jag kan göra en kortare animerad film, är då verkligen 3D Studio Max/Blender rätt program? Jag vet ju att de är kompetenta men är det verkligen rätt (mest lämpade) användningsområde(t) för det programmet?

Edit: Betonar, programmet måste kunna köras under W'9x.

Last edited:
abstruse skrev:
Jo, men 3D Studio Max är väl just ett modeleringsprogram och inte ett (renodlat) animeringsdito? Jag betvivlar inte att de kan animera, men är de lämpade för det om man ska hålla det på en "lagom" nivå?

Jag är alltså ute efter ett program i vilket jag kan göra en kortare animerad film, är då verkligen 3D Studio Max/Blender rätt program? Jag vet ju att de är kompetenta men är det verkligen rätt (mest lämpade) användningsområde(t) för det programmet?
Ja, alltså det beror väl på hur avancerad man vill vara. Att animera film med 3DS behöver inte vara speciellt svårt, det är förvisso alltid krångligt att animera i 3D, men 3DS är inte krångligare än den nivå man tar det till. Jag har själv gjort ett par animationer i 3DS för ett par år sedan som blev hyffsade, även då jag är ett riktigt "3D-blåbär".

Om man inte promt ska animera i 3D kanske shockwave kan vara något. Eller flash möjligtvis.

zykl0n skrev:
Det är väl snarare så att Microsoft mjukvara motsvarar en svindyr Ural hoj och då vill man nog gärna ha en Fireblade i stället. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT