Yamaha R1 skillnad första och andra generationen

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Funderar på ett köpa en R1:a. Hur stor skillnad är det i praktiken mellan första generationen (1998-1999) och andra generationen (2000-2001) :confused:

Shidoshi skrev:
Funderar på ett köpa en R1:a. Hur stor skillnad är det i praktiken mellan första generationen (1998-1999) och andra generationen (2000-2001) :confused:

färgen! nä men sån jätte stor skillnad är det inte, motorn har nån hästkraft mer o utväxlingen är lite annorlunda....

Märkbar skillnad. Dom gjorde typ 150 förändringar på den till 2000.
Mycket handlade om fjädringen som inte var helt perfekt i den första generationen. Men dom gjorde tack och lov inte som Honda gjorde med sin CBR900, alltså snällare. Den var fortfarande lika vild och oberäknelig som förr, bara bättre.
Gratulerar till ditt val. Du ska till att köpa dig ett stycke motorcykel-historia! :yoparty

Tack!

Frågan är om det är värt de extra pengarna i inköp och speciellt i försäkring. -98:an är ca 50% billigare för mig att försäkra.

Bollox skrev:
Märkbar skillnad. Dom gjorde typ 150 förändringar på den till 2000.
Mycket handlade om fjädringen som inte var helt perfekt i den första generationen. Men dom gjorde tack och lov inte som Honda gjorde med sin CBR900, alltså snällare. Den var fortfarande lika vild och oberäknelig som förr, bara bättre.
Gratulerar till ditt val. Du ska till att köpa dig ett stycke motorcykel-historia! :yoparty

Nej är svaret, skillnaderna är så små att det kvittar, och inga specilla fördelar har heller märkts på den minimalt förändrade 00-01 jämfört de äldre.
Så hittrar du en fin av äldre modell så handla och sov inte dåligt över ändrade kåpor och lysen och några hål i kamaxlarna:lol

Fjädringen ändrades lite men blev ändå inte nåt underbart bättre, även grundbestyckningen i fuggarna ändrades, vilket knapps märks.

Så nej nej nej, köp en fin av vad som helst av dem bara.

Ingen hästkraft extra finns i 00-01 modellen, motorn är den samma, det ändrade i utväxlingen som beskrivs ovan är alltså på 1:ans växel, den är utväxlad något högre (typ 5 knyck extra på 1an), i övrigt samma utväxling.

den stora ändringen kom väl inte förrän -02. om jag inte har helt fel för mig.

Tror att effektkurvan inte ser likadan ut heller.
Har för mej att jag hört någon säga att det finns en Roligare "puckel" på kurvan till -98-99 som slätades ut med 2 (-00-01) generationen för att helt försvinna på 3 (-02-03) generationen då insprutningen kom.

Skulle bra gärna vilja prova en -98-99 för att se om det stämmer.

Det blir väl som Gixxern (1100R), när den kom var den kompromisslös och alla förbättringar på senare årsmodeller gjorde bara att den blev mer och mer sporttourer.

R1 wannabe skrev:
Tror att effektkurvan inte ser likadan ut heller.
Har för mej att jag hört någon säga att det finns en Roligare "puckel" på kurvan till -98-99 som slätades ut med 2 (-00-01) generationen för att helt försvinna på 3 (-02-03) generationen då insprutningen kom.

Skulle bra gärna vilja prova en -98-99 för att se om det stämmer.

Det blir väl som Gixxern (1100R), när den kom var den kompromisslös och alla förbättringar på senare årsmodeller gjorde bara att den blev mer och mer sporttourer.
De är väldigt likartade, jag har kört de båda.
Jag tror Yamaha ville få det att framstå att det var väldiga ändringar, men egentligen hade ingen konkurrent slagit dem ännu så de finmeckade nog bara lite så at hojen dels skulle bli bekvämare och lite så.

Jo 02 får den insprutning och ny ram o hela fadderullan, fast moroten är egentligen den samma även då, fast iom insprutningen fick den som det skrivs ovan en än plattare karraktär genom registret än tidigare.
Jag håller dessutom med om att en del modeller först är nästan kompromisslösa för att med åren slätas ut mot bekvämhet och körbarhet.

Poacher skrev:
De är väldigt likartade, jag har kört de båda.
Jag tror Yamaha ville få det att framstå att det var väldiga ändringar, men egentligen hade ingen konkurrent slagit dem ännu så de finmeckade nog bara lite så at hojen dels skulle bli bekvämare och lite så.

Jo 02 får den insprutning och ny ram o hela fadderullan, fast moroten är egentligen den samma även då, fast iom insprutningen fick den som det skrivs ovan en än plattare karraktär genom registret än tidigare.
Jag håller dessutom med om att en del modeller först är nästan kompromisslösa för att med åren slätas ut mot bekvämhet och körbarhet.
Vad synd. Jag gillar "2-taktskaraktären" så jag såg fram emot att uppleva lite skillnad på en -98-99.

Har en 99 och en 00’a
Största skillnaden är fjädringen!
98/99 är inställd för 70-75 kg killar, och på 00/01 för ~85 kg förare, dvs. Bättre för oss nordbor men inte perfekt för mig på 100 pannor (Öhlins fjädrar & 10w olja i gaffeln så funkar det fint i båda) bak dämparen är också annorlunda på 00, för på 99 måste jag ha returen och förspänningen på max för det skall funka, men det behövs inte på 00 som har lite justering kvar, men båda funkar lika men med lite olika inställning bara

Även tanken är omgjord på 00/01 för bättre körställning, men jag sitter bättre på min 99

Bättre bett i bromsarna på 99, men det var större skillnad i början, mes körning av förra ägaren kanske? :lol

Motorn är det ingen skillnad på, kanske lite svacka i registret på 00, men det kan vara något skit med förgasarna så en bänkörning skulle nog lösa problemen på min hoj

Fick nya försäkrings papper för –99’a med lägre premie för i år, jag hade samma summa på båda förra året, så skillnaden beror nog på åldern dvs. lägre värde på ”gamlingen”

Köp häller en fräsch 98/99 än en sliten 00/01 för då uppvägs eventuella för delar med 00/01, för skillnaden som sagt minimal.

/Stefan

Jag har ägt en 99a och äger nu en 00a.99an känns brutalare då dom har flätat ut effektregistret på 00an.00an ser mycket "nyare" ut,då dom spetsade till allt på andra generationen.Ifrån 150 till 200+ så upplever jag 00an snabbare.

Som tidigare inlägg nämnde så är det 150 st punkter som skiljer dom åt.
Mest märkbart är fjädringen, kåpor och lägre vikt.
98-99 hade även problem med att tvåans växel hoppar ur, åtgärden är byte av en fjäder för hela 25kr.
00-01 hade problem med kopplingskorgen som ska vara bytt på garantin, kontrollera att det är dubbla stjärnor framför och efter ramnumret för det betyder att korgen är bytt på garanti.

/Nitrous

Vet inte så mycket om rena fakta. Men jag körde en R1 99;a och tyckte hojen var kass (duckar). Så efter den gången så var jag inte mer intresserad av R1 till jag körde en i våras. Det var visserligen en 03;a men fasen vad gott den gick!!

Som sagt, jag vet ingenting om rena fakta men nog har de gjort någontig för att förbättra hojen genom åren :)

Nitrous skrev:
00-01 hade problem med kopplingskorgen som ska vara bytt på garantin, kontrollera att det är dubbla stjärnor framför och efter ramnumret för det betyder att korgen är bytt på garanti.

/Nitrous
Detta gäller även 98-99. Fick min bytt genom återkallelse. (-98)

Fastball skrev:
Detta gäller även 98-99. Fick min bytt genom återkallelse. (-98)

Jaha, se där. Visste bara om att det gällde 00-01.
Säker på att det var kopplingskorgen dom bytte och inte fjädern för växelväljaren?

/Nitrous

Nitrous skrev:
Jaha, se där. Visste bara om att det gällde 00-01.
Säker på att det var kopplingskorgen dom bytte och inte fjädern för växelväljaren?

/Nitrous
Japp, är säker. Kopplingskorg, ryckutjämnare, lite slangklämmor(?) och den där fjädern om jag minns rätt.
Jag fick även en extra stålskiva i kopplingen men är osäker på om det tillhörde det officiella åtgärderna.
Värt att tänka på är att alla cyklar inte fick stjärnorna instannsade i ramen.
Jag fick det inte. Det är dock enkelt att kolla med verkstaden på deras dator om det är gjort.

Dum fråga :)???

Nitrous skrev:
Som tidigare inlägg nämnde så är det 150 st punkter som skiljer dom åt.
Mest märkbart är fjädringen, kåpor och lägre vikt.
98-99 hade även problem med att tvåans växel hoppar ur, åtgärden är byte av en fjäder för hela 25kr.

/Nitrous
Hur vet man att drevet är dåligt eller om det är fjädern som är dålig???

:va

Jag hade en -99 (fick inte tag på en -98, bara 150 togs in) och tycker att de var snyggare än de senare. Var väl inte några större tekniska skillnader jämfört med t ex ZX-9R -97 och -98.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026