Här kommer lite citat från provkörningen i nya numret av Bike. Förare är Morten Broks och provkörningen ägde rum i Sydney på Eastern Creek Raceway.
Dock måste jag säga att artikeln är rätt så värdelös, men jag försökte plocka de mest ”intressanta” bitarna.
Lite citat från tidningen:
”Hysteriskt kul är kanske ett passande uttryck för vilddjuret som jag provkör”
”Efter ett tag kommer rytmen naturligt, även om det finns flera blinda partier. På trean ligger varvtalet på mellan sex och åttatusen varv i ingångarna till de flesta kurvor. I det registret drar motorn bra och jag tror mig uppleva en förbättring av vridmomentet. Allteftersom jag blir mer förtrogen med maskinen växlar jag ner till tvåan vid samma kurvor. Suzuki har försett modellen med en ny insprutning och det känns tryggt och korrekt att ta kurvorna på tvåan, även om motorvarvet då ligger på 10 000 och ljudet är ett hysteriskt skrik. Rycken som vi tidigare klagat på är mer eller mindre borta. Det nya systemet med en extra spridare gör karakteristiken mer lik en gammal hederlig förgasarmotors. Datateknik när den är som bäst!”
”Bridgestone har levererat BT-014 och de ger bra feedback om förhållandet mellan asfalt, däck och motor. Sällan har jag vågat pressa ett sådant vilddjur så hårt – och samtidigt känt mig så säker och trygg. Och det är extra kul för en förare på inte en alltför hög nivå att cykeln kan köras på höga varvtal utan att sparka tillbaka, trots de extrema effektsiffrorna. Det hade jag inte väntat mig”
”Frambromsen är det som imponerar mest hos nya GSX-R 1000. Den är följsam och exakt och oftast behöver jag bara använda ett finger.”
”Körställningen känns bättre(jfr med tidigare modell), utan att jag konkret kan peka på vad skillnaden är”
”Fortfarande är knävinkeln för skarp för mina 180 cm och jag blir trött i benen när jag rullat många varv.”
”Banan vi kör på har tyvärr inga partier där styrningens snabbhet kan bedömas men enl Suzuki ska även detta ha förbättrats.”
”……och jag kan bara konstatera att chassi och fjädring är mer än bra för oss amatörer som inte kör tävling.”
”Suzuki har skapat en maskin med extrem motoreffekt, kombinerad med ett ultrastabilt chassi som gärna är med och leker.”
+ Frambromsen, effektregistret, slirkopplingen, växellägesindikatorn och banegenskaperna.
- Inte speciellt bekväm på landsväg, men vem bryr sig?
Dock måste jag säga att artikeln är rätt så värdelös, men jag försökte plocka de mest ”intressanta” bitarna.
Lite citat från tidningen:
”Hysteriskt kul är kanske ett passande uttryck för vilddjuret som jag provkör”
”Efter ett tag kommer rytmen naturligt, även om det finns flera blinda partier. På trean ligger varvtalet på mellan sex och åttatusen varv i ingångarna till de flesta kurvor. I det registret drar motorn bra och jag tror mig uppleva en förbättring av vridmomentet. Allteftersom jag blir mer förtrogen med maskinen växlar jag ner till tvåan vid samma kurvor. Suzuki har försett modellen med en ny insprutning och det känns tryggt och korrekt att ta kurvorna på tvåan, även om motorvarvet då ligger på 10 000 och ljudet är ett hysteriskt skrik. Rycken som vi tidigare klagat på är mer eller mindre borta. Det nya systemet med en extra spridare gör karakteristiken mer lik en gammal hederlig förgasarmotors. Datateknik när den är som bäst!”
”Bridgestone har levererat BT-014 och de ger bra feedback om förhållandet mellan asfalt, däck och motor. Sällan har jag vågat pressa ett sådant vilddjur så hårt – och samtidigt känt mig så säker och trygg. Och det är extra kul för en förare på inte en alltför hög nivå att cykeln kan köras på höga varvtal utan att sparka tillbaka, trots de extrema effektsiffrorna. Det hade jag inte väntat mig”
”Frambromsen är det som imponerar mest hos nya GSX-R 1000. Den är följsam och exakt och oftast behöver jag bara använda ett finger.”
”Körställningen känns bättre(jfr med tidigare modell), utan att jag konkret kan peka på vad skillnaden är”
”Fortfarande är knävinkeln för skarp för mina 180 cm och jag blir trött i benen när jag rullat många varv.”
”Banan vi kör på har tyvärr inga partier där styrningens snabbhet kan bedömas men enl Suzuki ska även detta ha förbättrats.”
”……och jag kan bara konstatera att chassi och fjädring är mer än bra för oss amatörer som inte kör tävling.”
”Suzuki har skapat en maskin med extrem motoreffekt, kombinerad med ett ultrastabilt chassi som gärna är med och leker.”
+ Frambromsen, effektregistret, slirkopplingen, växellägesindikatorn och banegenskaperna.
- Inte speciellt bekväm på landsväg, men vem bryr sig?