Provkörning GSX-R 1000-05 i nya Bike: Några citat

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Här kommer lite citat från provkörningen i nya numret av Bike. Förare är Morten Broks och provkörningen ägde rum i Sydney på Eastern Creek Raceway.
Dock måste jag säga att artikeln är rätt så värdelös, men jag försökte plocka de mest ”intressanta” bitarna.


Lite citat från tidningen:

”Hysteriskt kul är kanske ett passande uttryck för vilddjuret som jag provkör”

”Efter ett tag kommer rytmen naturligt, även om det finns flera blinda partier. På trean ligger varvtalet på mellan sex och åttatusen varv i ingångarna till de flesta kurvor. I det registret drar motorn bra och jag tror mig uppleva en förbättring av vridmomentet. Allteftersom jag blir mer förtrogen med maskinen växlar jag ner till tvåan vid samma kurvor. Suzuki har försett modellen med en ny insprutning och det känns tryggt och korrekt att ta kurvorna på tvåan, även om motorvarvet då ligger på 10 000 och ljudet är ett hysteriskt skrik. Rycken som vi tidigare klagat på är mer eller mindre borta. Det nya systemet med en extra spridare gör karakteristiken mer lik en gammal hederlig förgasarmotors. Datateknik när den är som bäst!”

”Bridgestone har levererat BT-014 och de ger bra feedback om förhållandet mellan asfalt, däck och motor. Sällan har jag vågat pressa ett sådant vilddjur så hårt – och samtidigt känt mig så säker och trygg. Och det är extra kul för en förare på inte en alltför hög nivå att cykeln kan köras på höga varvtal utan att sparka tillbaka, trots de extrema effektsiffrorna. Det hade jag inte väntat mig”

”Frambromsen är det som imponerar mest hos nya GSX-R 1000. Den är följsam och exakt och oftast behöver jag bara använda ett finger.”

”Körställningen känns bättre(jfr med tidigare modell), utan att jag konkret kan peka på vad skillnaden är”

”Fortfarande är knävinkeln för skarp för mina 180 cm och jag blir trött i benen när jag rullat många varv.”

”Banan vi kör på har tyvärr inga partier där styrningens snabbhet kan bedömas men enl Suzuki ska även detta ha förbättrats.”

”……och jag kan bara konstatera att chassi och fjädring är mer än bra för oss amatörer som inte kör tävling.”

”Suzuki har skapat en maskin med extrem motoreffekt, kombinerad med ett ultrastabilt chassi som gärna är med och leker.”

+ Frambromsen, effektregistret, slirkopplingen, växellägesindikatorn och banegenskaperna.
- Inte speciellt bekväm på landsväg, men vem bryr sig?
 
Är detta ett återkommande faktum när det gäller Bike eller ?
Bara läst ett par nummer själv, men aldrig kännt mig specielt upplyst efter en ressension.

/N

Kevorkian skrev:
Dock måste jag säga att artikeln är rätt så värdelös, men jag försökte plocka de mest ”intressanta” bitarna.
 
isse skrev:
Är detta ett återkommande faktum när det gäller Bike eller ?
Bara läst ett par nummer själv, men aldrig kännt mig specielt upplyst efter en ressension.

/N


Jämför man med tex Performace Bikes är svenska Bike pretty worthless, tycker jag iaf.
 
Haha, detta var orsaken till att jag sa upp min prenumeration förr två år sen.

Dom skriver så gott som samma saker om varje motorcykel:

"Bromsarna har bra bett men mattas efter hård bankörning"

"Bakhjulsåkning är mer regel än undantag" osv.

Sen det där tjatet om Nürbürgring som förekom i varje nummer....

Nej, satsa på t.ex Performance Bikes som Kevorkian tipsade om!
 
Ja, det här numret sög verkligen rejält :rolleyes:

- Test av R1000 -05
- Test av ZX-10R, R1, CBR1000RR, R1000 (-04) och MV Agusta F4 1000 på Ringen.
- Test av ZX-6R, R6, R600 och CBR600RR
- Intervju med Christer Miinin
- Reportage om SoH
.......
 
Jokela skrev:
Haha, detta var orsaken till att jag sa upp min prenumeration förr två år sen.

Dom skriver så gott som samma saker om varje motorcykel:

"Bromsarna har bra bett men mattas efter hård bankörning"

"Bakhjulsåkning är mer regel än undantag" osv.

Sen det där tjatet om Nürbürgring som förekom i varje nummer....

Nej, satsa på t.ex Performance Bikes som Kevorkian tipsade om!

Appappapp, glöm inte "Den känns som en 1000cc i ett 600 chassi" :mattias
 
När vi endå kastar dynga på Bike.. det var inte många rätt i Duc-monster-artikeln..

"Fakta"-tabellen innehöll inte mycket fakta. Dock mycket fel.

För mig är Bike ungefär som tidningen "Hemmabio" är för ljudentusiaster. En jeffla dynga.. artiklarna och "recensionerna" är rena rama skämtet (och det är mer regel än undantag)..

Men vilken BRA MC-tidning ska man köpa?
 
Kanske ska tilläggas att R1000 provkördes och att det kommer ett test redan i nästa nummer.

Angående HemmaBio så har de faktiskt fått in ett par riktigt bra "recensenter" och deras tester är inte alls lika "dåliga" som förr.
 
sandstream skrev:
..Angående HemmaBio så har de faktiskt fått in ett par riktigt bra "recensenter" och deras tester är inte alls lika "dåliga" som förr.


Jo, HemmaBio suger kraftigt, om man jämnför med riktiga ljudtidnigar som High Fidelity och Hifi&Musik (fast hifi%musik är väl sådär ibland)..

Hemmabio är en variant på "Hänt extra" fast som ljudtidning. :död

Hemmabio vet inte ens vad en effektkub är för ngt ju.. :3freak
 
Så där låter det ju alltid på de första körningarna, annars antar jag att det inte blir nån inbjudan till fler.
 
Näää men vad e det här för attityd :(

Jag tycker det är kul att läsa lite även om det inte kanske är så bra analyser i den. Lite måbra tidning, men kanske för pros e den värdelös. Jag är bara amatör :)

Mycket sporthojar i dettta numret, gillar vi!!!
 
Men visst är det jävla tråkigt att läsa samma gamla klyshor om alla bågar,
och svenska tidningar törs aldrig säga vad dom tycker, vid jämförelser
säger man alltid, som att välja aftonbladet/expressen , smaken som baken m.m va faaaan ger det :mad:

Vad är det för konsumentupplysning :confused:

tex PB kan säga
köp inte denna båge sämre än den gamla, eller *** är bättre på alla punkter
det ger i alla fall en reporters åsikt :yoparty
 
Det var då ett jävla generalgnäll precis hela tiden. Antalet gnälltrådar på SH överstiger garanterat de positiva trådarna med en faktor 100 eller mer, aldrig är det nåt som duger. Visst kan man hoppa över de uppenbara gnälltrådarna, men man trillar ändå dit på alla trådar med initialt intressant och konstruktivt innehåll - men som obönhörligen och tveklöst ändå glider över i rågnäll efter någon timma. :4skrika

Hur som helst - tidningen Bike har sina sidor ( :tungan ) men är IMHO ändå den klart mest läsvärda svenska hojtidningen. Vilken annan tidning har både tidiga provkörningar och mer ingående hojtester av samma cyklar, produkttester på riktigt med hjälp av SP eller annan expertis (ex.vis hjälmar m.m.), hyfsat konkreta mektips, bra och välskrivna resereportage - och håller trots bredden med cross/enduro och litet touring ändå en sportig profil? Producerad av (nästan uteslutande) svenskar, i Sverige, för svenska hojåkare i svenska förhållanden?
MC-Nytt, Allt om MC, Scanbike, MC-Folket eller Expressens motorbilaga? Tillåt mig rulla runt i skrattkramp tills frukosten kommer upp. :rofl :D :lol

(Låt det bli vår snart, låt det bli vår snart, låt det bli vår snart...! )
 
Last edited:
jolio skrev:
tex PB kan säga
köp inte denna båge sämre än den gamla, eller *** är bättre på alla punkter
det ger i alla fall en reporters åsikt :yoparty

Och partiskhet! svenskens önskan att inte stöta sig med någon och samtidigt vara rättvis gör tyvärr att svensken även upplevs som tråkig!
Jag tror att Bike bara försöker vara opartiska, därav blir de tråkiga... :arsele
 
sandstream skrev:
Ja, det här numret sög verkligen rejält :rolleyes:

- Test av R1000 -05
- Test av ZX-10R, R1, CBR1000RR, R1000 (-04) och MV Agusta F4 1000 på Ringen.
- Test av ZX-6R, R6, R600 och CBR600RR
- Intervju med Christer Miinin
- Reportage om SoH
.......

Tycker detta numret va det bästa på länge! :tummenupp
 
freding skrev:
Och partiskhet! svenskens önskan att inte stöta sig med någon och samtidigt vara rättvis gör tyvärr att svensken även upplevs som tråkig!
Jag tror att Bike bara försöker vara opartiska, därav blir de tråkiga... :arsele

På vilket sätt menar du att det skulle vara bättre om Bike skrev orättvisa och partiska tester och artiklar? :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top