Lite funderingar

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
- Vad ska de stå i en godkänd mc hjälm?

- Vilken fot sätter ni ner först när ni stannat hojen?

:pannkyss

1. Tippar på en e6-märkning

2. Ibland höger fot, speciellt den vänstra... nevars, jag brukar sätta i den högra först, eller rättare sagt, bara den högra sp att man har snabbt till att växla eller peta i friläge. Vid uppkörning kan det dock vara bra att sätta i vänster fot när man stannar i upförsbacke så att man visar att man kan starta i uppförsbacke utan att rulla bakåt. Man håller då lite lätt på fotbromsen. Tror att gubbarna blir glade av att se det. :tummenupp

Fler frågor som gärna får bli besvarade!

- Vad är en gixxer för typ av hoj?

- Vad är luffarturbo?

mvh Henke!

Rolle85 skrev:
Fler frågor som gärna får bli besvarade!

- Vad är en gixxer för typ av hoj?

- Vad är luffarturbo?

mvh Henke!

Gixxer - Suzuki GSXR.

Luffarturbo är ett system som skapar ett övertryck i luftburken med hjälp av luftmotståndet vilket gör att man kan trycka in mer luft och bensin i motorn vilket ger några extra hästar i högre farter.

När ni endå har flåset uppe..

Wtf is chickenstripes? :va

Rolle85 skrev:
- Vilken fot sätter ni ner först när ni stannat hojen?
Höger, så att man kan lägga i frilägget eller peta i 1:an när det är dags att åka.

Chickenstripes = De oslitna kanterna längst ut på däckens slitbana. Om man kör "hårt" så använder man däckets hela slityta, och det blir därmed inga oslitna områden längst ut på kanterna av däcket (=Chickenstripes)

Last edited:
Tåbbä skrev:
Chickenstripes = De oslitna kanterna längst ut på däckens slitbana. Om man kör "hårt" så använder man däckets hela slityta, och det blir därmed inga oslitna områden längst ut på kanterna av däcket (=Chickenstripes)
Den hade jag inte hört förut! :D
Dags för en del att ta fram slippappret då om de inte ska bli mobbade i sommar :hihi

sandstream skrev:
Nej för fan, jag har korvat gummi längst ut. Vart några bandagar förra året :)

Ja, men det syns dåligt! :va :)

Bifogat

• Sand1.jpg
    Sand1.jpg
    84.4 KB · Visningar: 144
  • Sand2.jpg
    Sand2.jpg
    108 KB · Visningar: 102
Last edited:
sandstream skrev:
Nej för fan, jag har korvat gummi längst ut. Vart några bandagar förra året :)
Har du däck kvar efter några bandagar? :va

Sätter för det mesta ner höger fot först. Ibland vänster, ibland båda. Det beror på hur det ser ut i korsningen, vad jag har planerat att göra efteråt, trafik etc och om jag kom ihåg att lägga i 1:an innan jag stannade.

Last edited:
sandstream skrev:
Höger, så att man kan lägga i frilägget eller peta i 1:an när det är dags att åka.
Vänster, så att man kan hålla den på plats med bakbromsen, rätt växel har man redan valt :)

Santo skrev:
Vid uppkörning kan det dock vara bra att sätta i vänster fot när man stannar i upförsbacke så att man visar att man kan starta i uppförsbacke utan att rulla bakåt. Man håller då lite lätt på fotbromsen. Tror att gubbarna blir glade av att se det. :tummenupp

Tror körboken snackade om fotbyte i det läget, bara för att göra det intressantare. D v s stanna med höger fot i och peta till neutralen, håll med frambromsen, vänta på grönt, peta i ettan, byt fot, håll fotbroms, släpp frambroms, kör iväg. Hm, släpp fotbromsen någonstans innan du kör iväg också... tror jag... ;)

De har gått grundkurs i hur man gör något enkelt svårt genom att proceduralicera (uppfann jag ett nytt ord där?) det i alla fall!

"Lär dig hur grejerna fungerar och gör som fungerar bäst" är min föredragna metod för det mesta. Utom kanske vid uppkörning... :gnissla

Aha okej, då förstår jag....tänkte just de för uppkörning..."för sakens skull"...bromsa, sätt i höger fot, lägg i neutral, grönt ljus, lägg i ettan och kör framåt... :tomten

Rolle85 skrev:
Aha okej, då förstår jag....tänkte just de för uppkörning..."för sakens skull"...bromsa, sätt i höger fot, lägg i neutral, grönt ljus, lägg i ettan och kör framåt... :tomten

ee, det där tänkte ja inte ens på när ja tog kortet... satte väl i den fot som kändes bäst, tror det blir vänster först eftersom man ofta bromsar med höger, sen vippar man över till höger fot lägger i rätt växel/friläge om det inte redan är gjort. sen glider man väl iväg med högerdojan i backen tror jag.. :va

Man tycker ju att de ska skita i vilken fot man sätter ner...hade ju inga probs med min crossmoppe för ett par år sen...körde ju som en gud med trim =)
Men så åkte man ju fast till slut med :rolleyes:
Men snutarna såg mig aldrig starta den då jag inte hitta nycklarna när jag skulle smita....vilken satans tur =)

Bromsar med hand och fotbroms med kopplingen indragen, stannar, sätter ned vänster fot, byter fot, håller den med frambromsen, lägger i rätt växel, startar......

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8