Vässa en tvåtaktare?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Jag satt och funderade lite på min Rd125... Den har ju bara ~22 hästar medan racinghojen Aprilia Rs125 har närmare 35hästar. Ganska stor skillnad. :3freak
Så jag undrar vad sjutton Rs´en har som inte min rd har?
En del portning kan väl göras, men vad gör man då? Tar bort alla ojämheter, rätar ut portarna så mycket som möjligt (Mjukare "kurvor"!) och gör dom så korta som möjligt vet jag, finns det nåt mer att göra utan att det hamnar på högskolenivå :va ?
Om ja svetsar ihop ett avstämt avgassystem enligt ett program som jag har, vad för effektskillnad kan man vänta sej där?
RDn är strypt för tillfället, och jag tycker den är som en vild tjur :banana men nånting säjer mej att jag kommer tröttna på både strypt och ostrypt utförande så småningom...

Egentligen är ja nog bara nyfiken. :tungan

Köp boken "2 stroke performance tuning". Så får du lära dig massor. Men det är bara att inse att utveckligen går framåt, och en gammal hoj är en gammal hoj, är en gammal hoj osv... Har du inte kunskap att trimma rejält så lär du inte få ut samma hästar som i Aprilian med ett vettigt körbart register.. Men visst kan du få ut mer effekt med en avstämd expansionskammare, förbättra portning osv.

Jag har plöjt igenom halva boken nu :tummenupp

/Joakim

Last edited:
Det går inte alls att fila "på fri hand" i en tvåtaktare. Allt måste vara uträknat innan man sätter igång.
Vill du trimma själv så måste du först köpa en bok om tvåtaktstrimning. Då lär du dig grunderna. Sen sköter du resten med datorprogram.
Det finns två typer av program, dels program som räknar ut vilken TimeArea, förgasarstorlek, expansionskammare o.s.v du bör ha. Dels program där du kan simulera motorn och få fram effektkurva o.s.v.
Den första kategorin finns gratis på nätet. Den andra kategorin finns bara som demoversioner på nätet och är svindyra att köpa.
Om du ska göra en bra motor bör du kombinera kunskapen från boken och program ur båda kategorierna.

Pålle skrev:
Köp boken "2 stroke performance tuning". Så får du lära dig massor. Men det är bara att inse att utveckligen går framåt, och en gammal hoj är en gammal hoj, är en gammal hoj osv... Har du inte kunskap att trimma rejält så lär du inte få ut samma hästar som i Aprilian med ett vettigt körbart register..

Jag har plöjt igenom halva boken nu :tummenupp

/Joakim

Ja just det... Boken. Har fått den rekommendationen förut, bli väl till å köpa den helt enkelt! Vad kostar den ung.?
För övrigt är registret redan helt sjukt, jag skulle gissa på att den har ca 4-5 hästar(Jag jämför med moppen) under 6500 rpm, sen exploderar allt och kommer på en gång :yoparty ! Egentligen så är det bara roligt :banana
Mer tips?

Speedsoda skrev:
Ja just det... Boken. Har fått den rekommendationen förut, bli väl till å köpa den helt enkelt! Vad kostar den ung.?
För övrigt är registret redan helt sjukt, jag skulle gissa på att den har ca 4-5 hästar(Jag jämför med moppen) under 6500 rpm, sen exploderar allt och kommer på en gång :yoparty ! Egentligen så är det bara roligt :banana
Mer tips?

Boken kostar ungefär 250kr. Sök på racingforumet så får du nog upp vart du kan beställa den.

Är du inte i behov att använda hojen dagligen är det ju skitkul att trimma den. Du lär ju märka större skillnad än om du nu skulle haft en Aprilia tex. Köp en extramotor och sätt igång, efter att du pluggat dvs...

/Joakim

Speedsoda skrev:
Om ja svetsar ihop ett avstämt avgassystem enligt ett program som jag har, vad för effektskillnad kan man vänta sej där?
Det beror på hur systemet ser ut nu. På den RD jag provat såg det ganska kasst ut, det var nog ett orginal. Det går inte att säga vad det blir för skillnad, men skillnad blir det definitivt. Se till att använda ett bra program bara.

Pålle skrev:
Boken kostar ungefär 250kr. Sök på racingforumet så får du nog upp vart du kan beställa den.

Är du inte i behov att använda hojen dagligen är det ju skitkul att trimma den. Du lär ju märka större skillnad än om du nu skulle haft en Aprilia tex. Köp en extramotor och sätt igång, efter att du pluggat dvs...

/Joakim

....Klart jag ska använda hojen dagligen! :tungan Den kommer antagligen att bli mitt främsta transportmedel till gymnasiet i höst, lite pulver i motorn gör väl inte det SÅ mycket värre?
Efter att jag har pluggat?? Om 3(kanske 5...) år? Näää, då kan jag ju skaffa en RD500 om jag vill... :D

Bearing skrev:
Det beror på hur systemet ser ut nu. På den RD jag provat såg det ganska kasst ut, det var nog ett orginal. Det går inte att säga vad det blir för skillnad, men skillnad blir det definitivt. Se till att använda ett bra program bara.

Det som sitter på nu är knappast nåt trimrör, ett halvrostigt stålrör som jag fick svetsa ihop förut... Ser mycket originaligt ut :3freak ...
Blir det ett enormt lyft med lite mera avstämt rör?

Last edited:
Speedsoda skrev:
Det som sitter på nu är knappast nåt trimrör, ett halvrostigt stålrör som jag fick svetsa ihop förut... Ser mycket originaligt ut :3freak ...
Blir det ett enormt lyft med lite mera avstämt rör?
Jag har gjort en hel del simuleringar av tvåtaktsmotorer. En gång testade jag för skojs skull att göra en expansionskammare som bestod av bara fyra delar(inte bra). Först ett rör ut från motorn, sedan en lång kon, efter det en avsmalnande kon och sist ett tunt rör. Den avstämda längden och diametern var samma som på den "optimerade" expansionskammare jag gjort. Då blev effekten ca 30% lägre än med den "optimerade" expansionskammaren.

Bearing skrev:
Jag har gjort en hel del simuleringar av tvåtaktsmotorer. En gång testade jag för skojs skull att göra en expansionskammare som bestod av bara fyra delar(inte bra). Först ett rör ut från motorn, sedan en lång kon, efter det en avsmalnande kon och sist ett tunt rör. Den avstämda längden och diametern var samma som på den "optimerade" expansionskammare jag gjort. Då blev effekten ca 30% lägre än med den "optimerade" expansionskammaren.

Eftersom originalröret antagligen inte är optimerat på nått sätt alls, så kanske ett avstämt rör med 7 delar(Det som programmet klarade av) ger 40% effektökning? Eller?
...
Avrunda till 50...55%? :7peta

Nämen 40% kanske? Det ger ändå 30 hästar, en helt sjysst siffra tycker jag!
30% är också ett stort lyft...

Speedsoda skrev:
Eftersom originalröret antagligen inte är optimerat på nått sätt alls, så kanske ett avstämt rör med 7 delar(Det som programmet klarade av) ger 40% effektökning? Eller?
...
Avrunda till 50...55%? :7peta

Nämen 40% kanske? Det ger ändå 30 hästar, en helt sjysst siffra tycker jag!
30% är också ett stort lyft...
Tror inte du ska räkna med med mer än 30%. Du får tänka på att motorn som jag simulerade var i övrigt väldigt optimerad. Det gäller ju att förgasaren, reedventilen och portarna kan flöda tillräckligt för den nya effekten.

Om du ska kunna göra ett optimerat avgassystem måste du mäta upp avgasporten och spolkanalerna. Sen får du räkna ut TimeArea för portarna, då får du ut vilken effekt portarna räcker till. Finns program som gör detta. Sedan använder du den effektsiffran i expansionskammarprogrammet.
Vilka program har du?

Speedsoda skrev:
....Klart jag ska använda hojen dagligen! :tungan Den kommer antagligen att bli mitt främsta transportmedel till gymnasiet i höst, lite pulver i motorn gör väl inte det SÅ mycket värre?
Efter att jag har pluggat?? Om 3(kanske 5...) år? Näää, då kan jag ju skaffa en RD500 om jag vill... :D
QUOTE]

Jag menade att hojen kanske får vara nerplockad ett tag...

/Joakim

Bearing skrev:
Tror inte du ska räkna med med mer än 30%. Du får tänka på att motorn som jag simulerade var i övrigt väldigt optimerad. Det gäller ju att förgasaren, reedventilen och portarna kan flöda tillräckligt för den nya effekten.

Om du ska kunna göra ett optimerat avgassystem måste du mäta upp avgasporten och spolkanalerna. Sen får du räkna ut TimeArea för portarna, då får du ut vilken effekt portarna räcker till. Finns program som gör detta. Sedan använder du den effektsiffran i expansionskammarprogrammet.
Vilka program har du?

30% är inte dåligt alls! Det är ju lika mycket som från strypt till ostrypt, helt okej.
Sen får ja väl helt enkelt ladda ner ett TimeArea program, antar att det finns nåt gratis... Finns det inte det så kan man komma över en gratiskopia på andra sätt :tummenupp .
Programmen jag har nu heter "Expansion chamber designer V0.1" och så har ja ett program som visar hur man ska klippa ut plåt för att få dom rätta rördiametrarna. Men det finns 3 saker jag inte riktigt fattar i expansionskammarprogrammet(phew!), "Lp, mm", "Horn Coeff, Kh" och "Exhaust duration, deg."...
Exhaust duration är väl antagligen hur lång tid avgasporten är öppen, men den ska bara svaras i ett gradantal... Förstår inte riktigt hur man ska svara. :confused:
De andra två är helt okända, har inte ens en gissning om dom :va ...

Pålle, den är redan totalt "molekyliserad" och det är tre månader kvar tills jag får köra den, så det är nog lungt...
Om du inte tänkte på att hojen går sönder lätt vid trimning?

Då är det samma program som jag använder. Resten av programmen från samma kille finns här:
http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/progs.html
Det är programmet i port.zip som ska räkna ut timearea. Upptäckte nu att det har flera buggar så använd inte det. Det står att man kan använda det om man tänker på buggen, men det finns en bugg som han antagligen inte upptäckt. Du får göra som jag och räkna för hand istället.

"Expansion chamber designer V0.1" verkar fungera som det ska förutom att medelavgastempen den räknar fram är alldeles för hög.
"Lp" är avståndet från kolven till avgasrörsfästet på cylindern.
"Horn Coeff, Kh" är en konstant som kan sättas till mellan 1 och 2. Små värden betyder racing och stora värden betyder brett effektband. Jag sätter den oftast till 1,5.
"Exhaust duration, deg." är den vinkel vevaxeln vrider sig från att avgasporten öppnar tills den stängs. Om man vet duration och varvtalet kan man räkna ut tiden. Det står en del om det här i tvåtaktsböckerna. Eftersom att avgastemperaturen som räknas fram är för hög måste du dock skriva in ett lägre värde här än din duration så att längden blir rätt. "Rätta" längden får du räkna ut för hand. Här är en tråd om avgastemp:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092

"Time Area Targets" använder du för att kolla vilken timearea som krävs för en viss effekt. Du kan då också testa vad dina portars timearea räcker till för effekt.

"Port Duration Calculator" används för att räkna ut durationen på avgas- och spolportar baserat på höjdmätningar. Jag rekommenderar att du mäter durationen med ett gradhjul istället. Tänk på att mäta noggrant, +-2 grader har stor betydelse.

Tänk också på att du måste använda decimalpunkt eftersom det är brittiska program.

Att hitta program med DC++ eller liknande verkar svårt. Jag brukar söka lite då och då, men hittar aldrig något. Finns ju inte så många tvåtaktstrimmare och de håller nog hårt i sina dyra program. Men jag kan ju ha sökt på fel hubbar. Säg till om du hittar något :)

Nu kanske en del saker jag skrivit är svårt att förstå, men läs i boken eller fråga om det som är oklart.

Jag har mest erfarenhet av simulering av tvåtaktare. De som har mer praktisk erfarenhet får väldigt gärna fylla i mer här.

/Björn

Det bästa du kan göra för att få fart i en gammal RD125 är att skaffa ett 170 cc kit, trimrör(Micron, jollymoto eller liknande, ej gianelli eller allspeed, dom är kassa) samt en större förgasare. En 32 mm från en NSR eller Aprilia bör funka bra.

Inget du gör med den vanliga cylindern kommer att ge lika mycket effekt och framförallt vrid som Big Bore kitet

Jag vet inte om addemoto säljer dom kiten längre men kolla lite annonssidor annars, jag har sett dom som säljer begagnat. kolla på www.addemoto.se

RD från -85 och TZR har ju YPVS som hjälper upp mellanregistret lite men min erfarenhet är att det gör väldigt lite skillnad på just 125:an. Jag har haft båda modellerna och 86:an jag hade var lika toppig i effekten som 83:an. På 350:n och 500:an(som jag också haft) gjorde det mer skillnad. Däremot var 86:an betydligt stabilare än 83:an så kan du hitta en sån gaffel så kan det vara värt att byta.

Killawife skrev:
Det bästa du kan göra för att få fart i en gammal RD125 är att skaffa ett 170 cc kit, trimrör(Micron, jollymoto eller liknande, ej gianelli eller allspeed, dom är kassa) samt en större förgasare. En 32 mm från en NSR eller Aprilia bör funka bra.

Inget du gör med den vanliga cylindern kommer att ge lika mycket effekt och framförallt vrid som Big Bore kitet

Jag vet inte om addemoto säljer dom kiten längre men kolla lite annonssidor annars, jag har sett dom som säljer begagnat. kolla på www.addemoto.se

Addemoto har ingen trimpipa, men ett 175cc kit... För 2200 kr...
Då är det ju roligare att trimma själv, och framförallt billigare, men kanske någon gång efter styling och skinnställ kan det bli ett BB kit :banana ...

Vill ha effekt som en RS så köp en!
Att försöka trycka ut ca 35 tillförlitliga hästar ur en RD kostar mycket mer än det smakar. I slutändan så handlar allt om hur motorn är konstruerad från början. RS:en är helt enkelt byggd för den effekt som den har och RD dito. Att trimmma med 170cc och trimpipor mm slutar väl med lite mer effekt o bättre register men du kommer garanterat inte få ut hela summan sen när du säljer den. Spara ihop till en RS eller en riktig hoj sen när du tar mellankort är nog mitt mest seriösa tips.

Det var big-borekitet jag menade när jag länkade dit.

Att slänga ut 20-25.000 på en 125:a tycker jag är otroligt onödigt. Det är ändå bara en lärohoj som kommer avyttras när man fyllt 18. Bättre då att köpa en billig och göra den bättre med små medel.

Klart det är roligare att trimma själv. men ärligt talat, vem klarar att porta en tvåtaktare och få ut nån bra effekt utan många år av erfarenhet av det?

Bättre isåfall att köpa färdigt trim och bara bulta på. ett 170cc kit+ trimpipa och förgasare lär gå på en 4500-5000 spänn.

Om det är värt det kan ju diskuteras. Med allt ordentligt inställt kanske det ger 10 hästar. Har han köpt RD:n för 5000:- så ligger han ju fortfarande 15000 plus jämfört med att köpa en RS.

När man säljer hojen sen är det bara att plocka av trimmet och sälja den original. Trimmet säljer man sen till hugade spekulanter.

*/ ?>
Back