Tar bromsbelägg stryk av bromsvätska?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har grejat en del med bromsarna och det har sipprat ut på bromsbelägg m.m. Finns det någon risk att de har pajat pga bromsvätskan?

Hagster skrev:
Har grejat en del med bromsarna och det har sipprat ut på bromsbelägg m.m. Finns det någon risk att de har pajat pga bromsvätskan?

Bromsvätskan kan sugas in i beläggen pga. att dom är så porösa...
Brukar själv värma på beläggen med en värmepistol eller en primus, kokar ur vätskan från beläggen. :tummenupp

andersbrink skrev:
Om du får för omgivningen... lägg beläggen i ugnen över natten i 275 grader så koksar oljan.

Hehe! Ja det var ju ingen tokig idé det! Man får hälsa på någon av sina vänner och be om att få låna ugnen! :D

Oljan koksar, dvs blir sot, sot smörjer väldigt dåligt.
Orkar du inte prova (elen kostar ju iofs nån krona), köp nya belägg.

"Luktar eller blir skitigt?" Det luktar, det bli skitigt.
Jag har en ugn i garaget jag använder för den där
typen av operationer. Lugnast så...

Hagster skrev:
Och de funkar sen?

Luktar det fan eller blir det skitigt i ugnen? :)

Byt, det är det enda sättet att va säker på att det blir bra..

Sen är det bromsVÄTTSKA å inte bromsolja.

andersbrink skrev:
1162650 Bromsvätska heter det och består av... diverse kolföreningar, snarlik bromsolja. :hihi
Fick oxå en hel del sipper på beläggen i går vid mek me bromsvätskan! men svar finns ju redan i tråden men en annan fråga: Jag kom på idag att det är väl färskvara själva vätskan! Den jag använde är typ 1 år gammal såg fin ut o har ej varit öppnad tidigare..Så det ska väl inte vara några problem då eller?

/micke

#space skrev:
2313768 Fick oxå en hel del sipper på beläggen i går vid mek me bromsvätskan! men svar finns ju redan i tråden men en annan fråga: Jag kom på idag att det är väl färskvara själva vätskan! Den jag använde är typ 1 år gammal såg fin ut o har ej varit öppnad tidigare..Så det ska väl inte vara några problem då eller?

/micke
Det är lugnt att använda, det är inte vätskan i sig som åldras utan att den upptar vatten (hygroskopisk), har flaskan inte varit öppnad så kan det knappast heller trängt in fukt :tummenupp

OT:
Olja/Vätska, tycker det liknar resonemanget Bult/skruv.
Är inte olja en vätska?

Vi har olja på jobbet som är PolyGlykolbaserad, dvs samma som konventionell bromsvätska.

Då kan man säga att i bromssystem så är vätskans huvudsakliga uppgift att överföra kraft, okej men det är det ju i hydraulsystem också, då skulle det alltså heta hydraulvätska?
Fast iofs, det heter det ju faktiskt på engelska: Hydraulic fluid"..... F_n, där slog jag visst knut på mej själv, hehe.

Jaja, kalla det för vad ni vill, jag förstår ändå :)

Ozzian skrev:
2314134 Det är lugnt att använda, det är inte vätskan i sig som åldras utan att den upptar vatten (hygroskopisk), har flaskan inte varit öppnad så kan det knappast heller trängt in fukt :tummenupp

Gött o höra :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...