Fordonsskatt, hur funkar det?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Jag och en polare satt och diskuterade om fordonsskatt.

Om en den som äger fordonet inte betalar skatten, och han säljer den.
Hur blir det då? han är väl skyldig att betala skatten? eller följer skulden med fordonet?.

Blev osäker hur detta funkar :va

Parkeringsböter m,m har jag för mig följer med fordonet till den nya ägaren.

Den som är registrerad ägare av fordonet vid ingången av månaden då fordonsskatten ska betalas är skatteskyldig.

Står på ditt reg.bevis.

Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig.

Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten.

Fordonsägaren är ansvarig

Det ursprungliga inbetalningskortet skickas ut cirka tre veckor före den sista betalningsdagen. Skatten måste betalas i tid, även om du inte har fått något inbetalningskort.( I lagen står det att du som fordonsägare själv har ansvaret för att känna till när skatten ska vara betald.) Har du inte fått ditt inbetalningskort senast en vecka före sista betalningsdag, ska du kontakta Vägverket. Det betyder att du som fordonsägare har ett eget ansvar för att din fordonskatt blir betald, även om du inte fått det ursrpungliga inbetalningskortet.

Alltså om jag fattat rätt.

Regnr #####7 = dec

Den tidigare ägaren skiter i att betala.
Killen köper fordonet16:e jan

Förra ägaren är skyldig enligt lag att betala? om han ej gör det blir det kronofogden, trotts attt bilen är såld.

Stämmer det?

Det enda är att nuvarande ägare ej kan bruka fordonet. (brukande förbud) Men måste han betala skatten? Ja om han vill kunna åka med fordonet nu. Nej om han har tid att vänta tills den är betald av förra ägaren?

Ju mer man läser ju mer snurrig blir man :D SÅ hur funkar det?

Säljaren är skatteskyldig men köparen har ett oskattat fordon.

Tysken skrev:
Säljaren är skatteskyldig men köparen har ett oskattat fordon.

Jo.

Hur blir det om den nya killen betalar, slipper den förra ägaren betala då?

Willmar skrev:
Alltså om jag fattat rätt.

Regnr #####7 = dec

Den tidigare ägaren skiter i att betala.
Killen köper fordonet16:e jan

Ju mer man läser ju mer snurrig blir man :D SÅ hur funkar det?

"Det enda är att nuvarande ägare ej kan bruka fordonet. (brukande förbud) Men måste han betala skatten? Ja om han vill kunna åka med fordonet nu."
Svar: Ja!

"Förra ägaren är skyldig enligt lag att betala? om han ej gör det blir det kronofogden, trotts attt bilen är såld. Stämmer det?"
Svar:Ja!

"Nej om han har tid att vänta tills den är betald av förra ägaren?"
Svar:Ja!

Willmar skrev:
Jag och en polare satt och diskuterade om fordonsskatt.

Om en den som äger fordonet inte betalar skatten, och han säljer den.
Hur blir det då? han är väl skyldig att betala skatten? eller följer skulden med fordonet?.

Blev osäker hur detta funkar :va

Parkeringsböter m,m har jag för mig följer med fordonet till den nya ägaren.

Nej, parkeringsböter följer inte med till den nya ägaren. Det är den som är registrerad ägare till fordonet när P-boten utfärdades som ska betala den.

Willmar skrev:
Jo.

Hur blir det om den nya killen betalar, slipper den förra ägaren betala då?

Int eom det har gått så långt som en mer än en påminnelse utan ett krav som drivits vidare till kronofogden (vilket går rätt fort med vägverket har jag fattat det som), då får han pynta massa grejjer även om nya ägaren betalar skatten. Så har jag fattat det som när jag har bråkat om liknande grejjer, köpte en bil med skatteskuld (dum som man är så kollade jag inte upp sånt) så jag fick betala detta för att kunna åka med bilen.

Dåvarande ägaren får betala straffavgifter och räntor om nya ägaren betalar in skatten. Har själv blivit tvungen att göra just det. Jävla pack och slödder man alltid ska råka ut för när man köper bilar.

Blip skrev:
Dåvarande ägaren får betala straffavgifter och räntor om nya ägaren betalar in skatten. Har själv blivit tvungen att göra just det. Jävla pack och slödder man alltid ska råka ut för när man köper bilar.

Stämmer.

Var tvungen att ringa och kolla upp :tummenupp
Det sura är ju om man behöver fordonet, då måste man ju betala.

Men om man ej behöver bilen vardagligen (kan vänta) så kommer det påminnelse avgift till förra ägaren, betalar han ej den blir det fogden.

Men som sagt betalar man slipper förra ägaren skulden (men ej påminnelse avgift)

Back