Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Eftersom ägaren av hojen själv (Boost 2) inte nämnt något om detta än så måste väl jag skvallra lite!!! :)

I måndags var reportar från tidningen Bike tillsammans med PG Lundmark och gjorde ett reportage om den tidigare omtalade TurboHondan! Både provkörningar och ett antal bänktester genomfördes. Effekten var något i hästväg fast endast 0,77 bar uppnåddes i bänk. (kanske ska hålla effekten hemlig tills vidare, eller också får Benny (Boost 2) själv avslöja nyheten! :hihi )

Rekommenderar i alla fall alla som varit nyfikna på Hondan och dess tokige ägare att läsa detta reportage :hihi . Jag ska i alla fall ha tidningen i min hand så fort den kommer ut!!! Kommer enligt ryken med i nästa nummer...

Tror att många skeptiker till turbomatade stånkor får bita i det sura äpplet! :7peta

Det är svårt att tro att sådana effektsiffror i huvudtaget är möjliga att få ur en encylindrig 650-offroad. Måste vara något av ett världsrekord!? :tummenupp

Grattis Benny till ett lyckat bygge :banana

/Göran
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag kan knappt vänta :banana
han skrev att den skulle ut i nån tidning i offroad/motardforumet.

jag vill veta effekten nu!!!!! :7peta :4skrika :yoparty
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Kul! :tummenupp

Vilket nummer av bike och när kommer det ut?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Ja .. Humm tro om jag ska släppa antalet kusar? Ja ok kör till, jag fick tyvärr inte upp det laddtryck som jag har ute i verkligheten! körde idag för att se om det var någe fel på xren men den laddar lätt till ett bar ute på isen, 25-30 cm snö med lite skare 5ans växel drevning 14- 48. laddar skitlätt minst 1 bar på sommaren med fullt fäste! Nåväl vid 0,77 bar OBS utan intercooler hade jag 105,3hk/din och 99,2 i vrid vid 8250 varv/varvstopp! 90nm i vrid ända ifrån 6600 varv vridet kommer tidigt redan vid 4000 varv var det cirk 70 nm! Hk kommer i rak linje från början till slut, man kan nästan lägga en linjal utmed kurvan till 8250v. Hade jag fått upp 1 bar så skulle det ha varit 120-126hk baken!! Gissa vad en intercooler gör! utan att höja laddtrycket kan en ic höja effekten med 10-12% :hihi och man kan höja effekten med 20- 30% vid laddhöjning :yoparty ps riktigt nöjd, undra vad pg kommer att säga? Bike kommer ut den 8 februari Kan evt bli mc nytt.. :tummenupp
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Plocka ut maxeffekt ur en motor under ett fåtal sek/minuter med turbo är ointressant och inte direkt komplicerat.
Att få skiten att hålla därimot kräver sin man.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
DU RÅCKAR FETT!!! :tummenupp :tummenupp :yoparty :yoparty :Bugar :Bugar

vill ha!!! vill ha!!! :banana :banana
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
SM 570 RR skrev:
Plocka ut maxeffekt ur en motor under ett fåtal sek/minuter med turbo är ointressant och inte direkt komplicerat.
Att få skiten att hålla därimot kräver sin man.
Har kört nu stenhårda tester i 500 mil med varav 300 mil tokspikande (felkonstrution!) har endast fått ett lagerras på veven! Under spikningsperioden!
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Boost 2 skrev:
Har kört nu stenhårda tester i 500 mil med varav 300 mil tokspikande (felkonstrution!) har endast fått ett lagerras på veven! Under spikningsperioden!

yeah sure, med den effekten du påstod... :5sure :rodnar
 

Coola Ola

Guest
ozeo skrev:

Får man tro SM570rr så gör HVA de finaste stånkorna i världen. Naturligtvis kan ingen stånka ha högre effekt och hålla bättre än en Qvarna....
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
99.2 Nm v 8250 blir väl 116 hk ? Eller räknar jag fel ?
eff = vrid*varv/7.024
/u
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fräsigt. Vad väger en sådan pjäs? Hela hojen alltså? Det kanske står någonstans, måste missat det isf.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hållundan skrev:
Fräsigt. Vad väger en sådan pjäs? Hela hojen alltså? Det kanske står någonstans, måste missat det isf.

kan ju inte väga över 160 körklar?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
hållundan skrev:
Fräsigt. Vad väger en sådan pjäs? Hela hojen alltså? Det kanske står någonstans, måste missat det isf.
145kg fulltankad orginal, turbo=cirk 5kg kör utan dämpare så max 5kg tyngre!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ulf:
Du är en liten sifferfascist tror jag bestämt. :D
Kan det vara mättoleranser som felar?

SM 570 RR:
Jag tänker inte blanda mig in i diskussionen men betänk att en turbopuffra oftast håller bättre än en sugmotor med samma effektuttag eftersom turbopuffran inte behöver varva lika mycket för att nå samma effekt.
Nu var det ju dock som så att den här puffran varvar typ 8krpm+ och det tycker ju jag är en hel del så jag vet inte om mitt argument håller men .....
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Riktigt grymt Boost2. Jag blir lätt imponerad. Där ligger man allt ganska mkt i lä me sin XR. :D
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top