Bytt till stålomspunnet inget tryck? HJÄLP

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
tjena.

har lite problem har precis bytt till stålomspunna slangar fram på min yamha r6-00 allt är fast skruvat och på sin plats men jag får inget tryck.

Jag har hällt i dot 5,1 bromsolja i behållaran som rymmer bromsvätska.
har sedan öppnat ventilerna på bromsoken och böjat pumpa men det bara "sprutlar" lite olja ur ventilerna. Själva bromsbeläggen rös sig inte en mm in mott skivan.

Vad gör jag för fel?

MVH// sunkan

Fyll på vätska.....
Pumpa, håll inne, öppna ventilen, "squit", stäng, pumpa osv.
Gjort så eller?? Se till att det alltid e tillräckligt med vätska i behållaren, så den inte tar in luft igen!!

sunkan skrev:
tjena.

har lite problem har precis bytt till stålomspunna slangar fram på min yamha r6-00 allt är fast skruvat och på sin plats men jag får inget tryck.

har sedan öppnat ventilerna på bromsoken och böjat pumpa men det bara "sprutlar" lite olja ur ventilerna. Själva bromsbeläggen rös sig inte en mm in mott skivan.

Vad gör jag för fel?

MVH// sunkan

så länge du har luftnings skruvarna öppna lär ine beläggen röra på sej.
stäng ventilerna och skruva loss hela pumpen från styret, vinkla pumpen så luften kan komma upp i behålaren och inte fastnar i banjo bulten.
pumpa försiktyigt var 5 sekund på hand taget så ska du se att det bubblar i behålaren. sen forstsänner du så tills du fått någerlunda tryck.
sen kan du börja lufta på ok;en...
ursäkta stav felen bara en hand att skriva med pga axel operation....

sunkan skrev:
Vad gör jag för fel?

Kör du [pumpa]-[håll tryck]-[öppna]-[stäng innan handtaget går i botten] ? Om inte, prova det. Annars suger det luft tillbaka.

Sedan kan det ta en jäkla tid(15-20min ibland) och det "sprutlar" ju luft så det är på gång. Forsätt så blir det nog bra.

tackl för de snabbas svaren jag får helt enkelt ge mig på det igen..
bäst att jag skriver ut det här så man kommer ihåg hehe!!

:banana

BrInK skrev:
så länge du har luftnings skruvarna öppna lär ine beläggen röra på sej.
stäng ventilerna och skruva loss hela pumpen från styret, vinkla pumpen så luften kan komma upp i behålaren och inte fastnar i banjo bulten.
pumpa försiktyigt var 5 sekund på hand taget så ska du se att det bubblar i behålaren. sen forstsänner du så tills du fått någerlunda tryck.
sen kan du börja lufta på ok;en...
ursäkta stav felen bara en hand att skriva med pga axel operation....

hehe ok låter vettigt får helt enkelt testa!! i fall det inte funkar är det väl helt enkelt mig det är fel på.

ps ska också opereras fast båtbenet :(

Bra tråd !! Jag skall själv byta till stålomspunna slangar nästa vecka.

Jag hittade ett "verktyg" som eventuellt kan uderlätta lufningen. Det består av ett lock som passar där det ordinarie locket till bromsvätskebehållaren sitter. Från ovansidan på detta lock går det en slang som i sin tur har en nippel passande en däcksventil i andra ändan. Så meningen är att man skall fylla bromsvätska i behållaren, skruva fast locket med slangen, öppna luftningen vid oket och sedan med hjälp av ett däck trycksätta bromsvätskebehållaren.
Fungerar ovanståene system?? Någon som har provat??

Last edited:
sunkan skrev:
tjena.

Vad gör jag för fel?

MVH// sunkan
Jag förstår inte !!! :va

När man inte riktigt vet hur man håller på med,
så kollar man väl upp allt innan man plockar ner skiten...

P.S. Glöm för helsike inte att pumpa upp trycket igen när du är klar...

Hade samma problem som bilmekaniker...
Dessa hemma-meckare blev man ju vansinnig på.

Nu ska inte jag vara den sura typen,
men varför tog du inte hjälp av någon när du själv inte visste hur det skulle göras??

Last edited:
Testa med en smörjkanna som du tvättar ur med t-röd. Fyll den med bromsvätska koppla en slang mellan luftnippeln och kannan, öppna luftnippeln och bromsvätskebehållaren. pumppa på oljekannan och fyll systemet baklänges.

haha jag är inte den som kollar hur man ska göra går bara på känn haha!! dessutom frågade jag i falla det var svårt att byta när jag köpte dem han sa att det var lätt. har bara lite problem med att få tillbaka trycket men det ska löser sig nog nu när jag vet exakt hur jag sk göra. någon gång ska man ju lära sig mecka och det här är det bästa sättet. trial and error även kallat.
Vet ju hur det funkar i princip. i falll nått går snett är det bar att fråga här då det finns väldigt många som är kuniga inom mek området.

Affe_R1 skrev:
Jag förstår inte !!! :va

När man inte riktigt vet hur man håller på med,
så kollar man väl upp allt innan man plockar ner skiten...

P.S. Glöm för helsike inte att pumpa upp trycket igen när du är klar...

Hade samma problem som bilmekaniker...
Dessa hemma-meckare blev man ju vansinnig på.

Nu ska inte jag vara den sura typen,
men varför tog du inte hjälp av någon när du själv inte visste hur det skulle göras??

Botte skrev:
Ja,det funkar.
Men du måste se till så att det ALLTID e vätska i behållaren!!!!!

Är det inger risk att luftbubblorna vadrar uppår om luftnippeln är öppen en längre tid medans kärlet är trycksatt?

sunkan skrev:
haha jag är inte den som kollar hur man ska göra går bara på känn haha!! dessutom frågade jag i falla det var svårt att byta när jag köpte dem han sa att det var lätt. har bara lite problem med att få tillbaka trycket men det ska löser sig nog nu när jag vet exakt hur jag sk göra. någon gång ska man ju lära sig mecka och det här är det bästa sättet. trial and error även kallat.
Vet ju hur det funkar i princip. i falll nått går snett är det bar att fråga här då det finns väldigt många som är kuniga inom mek området.

Men du vet att bromsvätska är elakt och förstör i stort sett all sorts lack va? Skölj med mycket vatten när du är klar, gärna varmt. Men låt det inte gå för länge innan du sköljer bara för då blir det ändå pannkaka av den ev färg som varit utsatt.

Jocke K skrev:
Är det inger risk att luftbubblorna vadrar uppår om luftnippeln är öppen en längre tid medans kärlet är trycksatt?

Nej, det finns ju sk. bromsbomber som man fyller med bromsvätska och som sedan pumpar tryck i behållaren med kompressor samtidigt som den ser till att det alltid är vätska i behållaren. Oumbärlig om man ska byta bromsvätska i ex. en bil.

Jocke K skrev:

Lika liten/stor risk som med vanlig metod. Trycksatt behållare brukar fungera utmärkt, om man bara ser till att den aldrig blir tom, annars blåser man ju in ny luft igen. Och det vore ju:kocko

Angel1000 skrev:
Lika liten/stor risk som med vanlig metod. Trycksatt behållare brukar fungera utmärkt, om man bara ser till att den aldrig blir tom, annars blåser man ju in ny luft igen. Och det vore ju:kocko

Man behöver inga special verktyg föra att lufta på en hoj...
När jag bytte slangar på min så va jag lite orolig för att det skulle bli ett jävla meck..
men det är ju bara till att sätta en genomskinlig slang på nippeln ner i en flaska eller liknande och pumpa/lufta några gånger tills man såg att det inte kom några bubblor längre och sen vad det klart...

/Dan

Du kan fylla i nerifrån i luftnipplarna och ha vätskebehållaren tom på styret...När du får upp vätskan där så är det klart på den sidan..
Gör lika dant på andra...

Jag brukar köra med en vanligt injektionsspruta modell större.
Sedan en passande transparent slang.

Tryck i och dra igen!

Klart på några mnuter...

Sedan kan du om du vill prov lufta som man brukar göra bara för att vara på den säkra sidan!

Att försöka pumpa ner vätskan till oken kan ta en jävla tid...

va pårecis det jag testa det funkade bra men jag tor jag gjorde lite fel.
funkade alla fall till 50% sen pajade cykelpumpen haha så där läkte all olja hehe
så jag återgick till pumpa metoden och nu är det ett satans tryck i bromsarna..
:yoparty :yoparty

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...