Banåka 2005 - Hur Försäkringssituationen ser ut inför kommande säsong

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Alla som varit på en Bandag under 2004 har säkert råkat ut för mer eller mindre diskussioner om vilken grupp man skall köra i.

Försäkrat eller Oförsäkrat.

En del diskussioner har det blivit och bolagen får man ju inga svar av. Detta är dock vad som framkommit HITTILS under 2005.

Hur ser det ut inför säsongen 2005.
IF, ingen trafikförsäkring och vagnskada gäller, dvs rr-grupp och personlig olycksfallsförsäkring. Gäller även märkesförsäkring.

Folksam, Täcker Banåka, under förutsättning att att det är en Motionsåkning. Dubbel självrisk.

TryggHansa, gråzon (både vad det gäller vagn och trafikförsäkring, olika svar förekommer. Begär skriftligt om ni får Ja.) Oftast får man svaret att vagnskadan täcker, men ej trafikförsäkringen = oförsäkrad grupp gäller.

Länsförsäkringar , gråzon, men många får svar om att helförsäkring täcker allt.

Bilsport & MC, Trafik och vagnskada gäller, UTOM vid Tävling, träning inför tävling och annan höghastighetskörning .

SUSAB = Helförsäkring täcker, men med dubbelsjälvrisk

Dock så finns det ett exempel på en TH hoj som kört in i en LF hoj. När juristerna mellan bolagen diskuterat så vågade inte TH stå för sin policy, utan betalada LF försäkringstagarens skador.

GENERELLT:
Förare med licens anses av samtliga bolag ej omfattas av deras MC-försäkring. Anledningen till detta är just ATT de har licens, vilket innebär att all bantid är träning inför tävling. Oavsett om detta sker på banan för tävlingen eller inte. Så för licensförare gäller ENBART oförsäkrad grupp, då de annars kan orsaka att de andra som åker i gruppen inte har ett giltigt skydd.

ANNAT:
Oavsett vilket BÖR man se över sitt personskade skydd. Prata med ditt försäkringsbolag om en personskadeförsäkring som täcker "Farliga sporter" såsom cross, bergsklättring, Enduro eller liknande.



EDIT: Uppdaterad 050215
 
Last edited:
När jag ringde runt för att hitta försäkring till min Ducce så frågade jag vad som gällde vid bankörning och påpekade att det alltså inte var frågan om tävling eller träning. Säljaren på Folksam kollade upp det med en skadereglerare under tiden jag väntade och svaret var att försäkringen gäller fullt i detta fall.
 
Låter som Bilsport har ändrat sig lite sen förra året. Jag minns inte "annan höghastighetskörning" i villkoren.

Vore det inte bra om det kunde bli fler oförsäkrade grupper på bankörningarna i år, så att man slipper åka bland galningarna i licensgruppen bara för att man inte har rätt försäkring...? :rolleyes:
 
PacMan skrev:
Låter som Bilsport har ändrat sig lite sen förra året. Jag minns inte "annan höghastighetskörning" i villkoren.

Vore det inte bra om det kunde bli fler oförsäkrade grupper på bankörningarna i år, så att man slipper åka bland galningarna i licensgruppen bara för att man inte har rätt försäkring...? :rolleyes:
Hade jag gärna sett också. Dum TH-innehavare som man är och rookie i bankörningskretsarna skulle det vart bra...
 
amullo skrev:
...Folksam, gråzon (både vad det gäller vagn och trafikförsäkring, olika svar förekommer. Begär skriftligt om ni får Ja)
Otroligt viktigt! Säljarna tolkar gärna reglerna välvilligt i motsats till handläggarna men har man skriftligt (mail räcker) så kan man slippa mycket trassel.
 
Ringer man TH å frågar, så gäller inte trafik, men längst ner till vänster på A4-papret som med följer försäkringspapper (enklare försäkringsvilkor), så står där klart å tydligt att körning på inhägnat område endast! täcks av trafikdelen :confused: :confused: :confused: Snacka om motsägelsefullt, men det står klart å tydligt där...
 
freding skrev:
Ringer man TH å frågar, så gäller inte trafik, men längst ner till vänster på A4-papret som med följer försäkringspapper (enklare försäkringsvilkor), så står där klart å tydligt att körning på inhägnat område endast! täcks av trafikdelen :confused: :confused: :confused: Snacka om motsägelsefullt, men det står klart å tydligt där...

Sen står det med minitext längst ner på baksidan på något blad.

- Vi är ett svinigt försäkringsbolag och vi ändrar i våra regler precis hur fan vi vill när som helst. :mad:
 
WestW skrev:
Sen står det med minitext längst ner på baksidan på något blad.

- Vi är ett svinigt försäkringsbolag och vi ändrar i våra regler precis hur fan vi vill när som helst. :mad:

:rofl..... :va ...... :mad:
 
PacMan skrev:
Låter som Bilsport har ändrat sig lite sen förra året. Jag minns inte "annan höghastighetskörning" i villkoren.

Vore det inte bra om det kunde bli fler oförsäkrade grupper på bankörningarna i år, så att man slipper åka bland galningarna i licensgruppen bara för att man inte har rätt försäkring...? :rolleyes:
Efter många bankörningar med både gathoj och rejshoj kan jag säga att det är mycket säkrare i licensgruppen. I gatgruppen är det fler som kör över sin förmåga. Licenskillarna har högre tempo men de vet vad de sysslar med iaf.
 
Nr:18 skrev:
Efter många bankörningar med både gathoj och rejshoj kan jag säga att det är mycket säkrare i licensgruppen. I gatgruppen är det fler som kör över sin förmåga. Licenskillarna har högre tempo men de vet vad de sysslar med iaf.

Jo, jag tror säkert att det är så, och "galningar" var inte så allvarligt menat :) . Om jag körde i licensgruppen skulle jag nog vara mest rädd för att själv göra några dumheter, som inte de mer erfarna killarna är beredda på.
 
Nr:18 skrev:
Efter många bankörningar med både gathoj och rejshoj kan jag säga att det är mycket säkrare i licensgruppen. I gatgruppen är det fler som kör över sin förmåga. Licenskillarna har högre tempo men de vet vad de sysslar med iaf.

Dock gäller det att hålla sig på sitt spår för under två sekunder kan man bli omkörd på den sidan som man nästan är ute i gräset vid... :va
 
AleX skrev:
Dock gäller det att hålla sig på sitt spår för under två sekunder kan man bli omkörd på den sidan som man nästan är ute i gräset vid... :va
Hålla sitt spår ska man väl alltid :va

Omkörningarna som jag sett i gatgrupperna är flera gånger hårigare än i licensgruppen
 
Nr:18 skrev:
Hålla sitt spår ska man väl alltid :va

Omkörningarna som jag sett i gatgrupperna är flera gånger hårigare än i licensgruppen

jo det är sant..
 
freding skrev:
Ringer man TH å frågar, så gäller inte trafik, men längst ner till vänster på A4-papret som med följer försäkringspapper (enklare försäkringsvilkor), så står där klart å tydligt att körning på inhägnat område endast! täcks av trafikdelen :confused: :confused: :confused: Snacka om motsägelsefullt, men det står klart å tydligt där...

På försäkringsbrevet står att "körning på inhägnat område endast täcks av trafikdelen" och i trafikskadelagen står att trafikförsäkringen inte gäller för (bla) "motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde".

Tävlingsområde eller ej. Solklart?
Knappast, men det är en helt annan tråd...
 
Nr:18 skrev:
Hålla sitt spår ska man väl alltid :va

Omkörningarna som jag sett i gatgrupperna är flera gånger hårigare än i licensgruppen

Det där beror helt på arrangören, omkörning är inte tillåtet i alla grupper hos tex SMC och det finns klara regler hos Sydskanes Emse. Hos Bike-events var det mer fria tyglar men i dom långsammare grupperna var det omkörning på raksträcka som gällde.
Själv har jag motsatt erfarenhet av licensgruppen. I licensgruppen har jag blivit avknuffad av banan av folk som tror det är tävling, det har aldrig hänt i nån gatgrupp...
 
CorbenDallas skrev:
Det där beror helt på arrangören, omkörning är inte tillåtet i alla grupper hos tex SMC och det finns klara regler hos Sydskanes Emse. Hos Bike-events var det mer fria tyglar men i dom långsammare grupperna var det omkörning på raksträcka som gällde.
Själv har jag motsatt erfarenhet av licensgruppen. I licensgruppen har jag blivit avknuffad av banan av folk som tror det är tävling, det har aldrig hänt i nån gatgrupp...
Huruvida man ska hålla spåret avgörs väl inte av vem som arrangerar körningen :va

Oavsett regler, dom ska ju följas oxå. Mina erfarenheter är att gatgruppen generellt innehåller fler som kör över sin förmåga än licensgruppen.
Om du blivit avknuffad i licensgruppen så har du och den som knuffat av dej förmodligen olika uppfattning om vad som hänt, vem som har rätt vet inte jag. Dock ska man komma ihåg att träning i en licensgrupp är med folk som vill köra på gränsen. Nån gång händer det att man gör omkörningar man inte är speciellt stolt över men snackar man med vederbörande efteråt så brukar det inte vara några problem.
 
freding skrev:
Ringer man TH å frågar, så gäller inte trafik, men längst ner till vänster på A4-papret som med följer försäkringspapper (enklare försäkringsvilkor), så står där klart å tydligt att körning på inhägnat område endast! täcks av trafikdelen :confused: :confused: :confused: Snacka om motsägelsefullt, men det står klart å tydligt där...

Detta är saxat från TH's hemsida (frågot och svar).

"Hur gäller försäkringen vid banåkning?

Svar: Trafikförsäkringen gäller enligt Trafikskadelagen. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde.

Undantag: SMC och Trygg-Hansas fortbildningskurser."

Källa: http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7665.html#122153

Någon som har koll på exakt vad som står i trafikskadelagen ang. bankörning?
 
Nr:18 skrev:
Huruvida man ska hålla spåret avgörs väl inte av vem som arrangerar körningen :va
Taskig citering utav mig, den delen behandlades inte. :)

Nr:18 skrev:
Oavsett regler, dom ska ju följas oxå. Mina erfarenheter är att gatgruppen generellt innehåller fler som kör över sin förmåga än licensgruppen.
Om du blivit avknuffad i licensgruppen så har du och den som knuffat av dej förmodligen olika uppfattning om vad som hänt, vem som har rätt vet inte jag. Dock ska man komma ihåg att träning i en licensgrupp är med folk som vill köra på gränsen. Nån gång händer det att man gör omkörningar man inte är speciellt stolt över men snackar man med vederbörande efteråt så brukar det inte vara några problem.
Har inte kört samma körningar som du har men "gatgruppen" har inte excisterat på någon utav dom körningar jag kört. Det är oftast flera "gatgrupper" beroende på vilken hastighet man håller. Min erfarenhet är att oftast är det mest "vilda västern" i mellangrupperna där hastigheten varierar mest. Dock är det väldigt sällan det händer nåt.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top