Kan du stava?

Kan du stava?

• Antal röstningar
    0

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ja, som topicen lyder. Anser du dig behärska det svenska språket i skrift?

Anledningen är relativt enkel. Inte en jävel verkar ha kopplat det här med stavningen.

Nåväl. Svara ärligt i pollen.

/hd

Ja, det anser jag mig kunna till den milda grad att jag inte väcker irritation hos dem som läser (förhoppningsvis).
Brukar slå upp ord som jag inte är säker på stavningen till så man lär sig till nästkommande gång samt att man slipper sura miner.

för de e jobbit ifal follk holler på o skriver såher hela tidden!!1

hållundan skrev:
Ja, som topicen lyder. Anser du dig behärska det svenska språket i skrift?

Anledningen är relativt enkel. Inte en jävel verkar ha kopplat det här med stavningen.

Nåväl. Svara ärligt i pollen.

/hd

Man orkar inte bry sig ibland....Så e´de ju. Håller med dej, presis som du sejer... :confused:

Visst kan jag stava.

Det fick jag lära mig i skolan. Fast de lär kanske inte ut stavning längre? :va

av någon anledning så skriver jag alltid itne istället för inte på datorn. Har även upptäckt att jag börjat skriva hellvete istället för helvete och liknande saker. Jag blir dummare för varje dag som går.

mkt av det som skrivs gär på forumet kan också vara slarvfel. man skriver kanske lite för snabbt och det blir fel. Sedan så finns det också de som är dyslektiker.

Tycker att den här tråden kan vara lite... hrmm.. "kränkande" mot de som har svårt att stava, som dyslektiker.

Jag finner mig rätt dålig på att stava, men jag är i helvete heller en särskrivare... :)

MikkE skrev:
mkt av det som skrivs gär på forumet kan också vara slarvfel. man skriver kanske lite för snabbt och det blir fel. Sedan så finns det också de som är dyslektiker.

Tycker att den här tråden kan vara lite... hrmm.. "kränkande" mot de som har svårt att stava, som dyslektiker.

mkt?

Vad är mkt? :rolleyes:

Kay skrev:
Jag finner mig rätt dålig på att stava, men jag är i helvete heller en särskrivare... :)

Håller med, sär skrivningar bryter ner huvudets felskrivnings försvars system. :kocko

Både ja och nej. Är litte dyslektiker så vissa ord blir fel och så blir det litte slarv i bland.

Hade litte svårt med svenskan i skolan.
Bara det går att se villka ord det ska föreställa så är det ok för mig.

Om ni nu känner att ni måste klaga på mig någongång så gör det då. Men jag tar inte åt mig :tungan
Men rätta mig gärna så ska jag försöka komma ihåg till nästa gång.

MikkE skrev:
...

Det utan någon som helst konkurrens mest kränkande för dyslektiker är väl alla som inte klarar av att lära sig stava/inte orkar kolla vad de skriver men anser sig vara dyslektiker?

MikkE skrev:

Dyslexi verkar ha blivit någon typ av folksjukdom... :rolleyes:

Faktum är att en dyslektiker, eller person som lider av ordblindhet, oftast skriver mycket bättre än någon som har alla möjligheter men slarvar. Dyslektiker är medvetna om sitt problem och anstränger sig därför väldigt mycket för att skriva korrekta texter.

Det är väldigt enkelt att se skillnad på slarvfel och fel orsakade av dyslexi, då dyslektiker, förutom att de anstränger sig väldigt mycket, sällan har problem med grammatik, till skillnad från personer som bara slarvar.

Tycker det verkar vara j-gt många som skyller sin bristfälliga stavning på dyslexi. Jämför man min årskull så var det inte många som stavar så dåligt som hälften av de 20-åringar man träffar idag. Och det lär inte bero på att dyslektigenen ökat i omfattning.

Inget ont menat till dyslektikerna.

McB skrev:
Dyslexi verkar ha blivit någon typ av folksjukdom... :rolleyes:

Faktum är att en dyslektiker, eller person som lider av ordblindhet, oftast skriver mycket bättre än någon som har alla möjligheter men slarvar. Dyslektiker är medvetna om sitt problem och anstränger sig därför väldigt mycket för att skriva korrekta texter.

Det är väldigt enkelt att se skillnad på slarvfel och fel orsakade av dyslexi, då dyslektiker, förutom att de anstränger sig väldigt mycket, sällan har problem med grammatik, till skillnad från personer som bara slarvar.

Ja e dysläktiärr jevl dit AS!!!!! :kulspruta

Är till exempel sällan skrivet av dyslektiker.

Johanjulgran skrev:
Både ja och nej. Är litte dyslektiker så vissa ord blir fel och så blir det litte slarv i bland.
Hade litte svårt med svenskan i skolan.
Bara det går att se villka ord det ska föreställa så är det ok för mig.
Men rätta mig gärna så ska jag försöka komma ihåg till nästa gång.
Ok, jag rättar - rött går bort. :hej

6% av befolkningen har tydlig dyslexi. Konstigt att varenda en härjar på internetforum.

Å andra sidan skiljer sig språket i diskussionsgrupper, e-post, sms osv en del från det språk man använder vid tex akademiska uppsatser. Man måste inte va så djävolusiskt korrekt på ett forum. Det är man ju inte i talspråk heller för den delen...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman