Vad är en moralkärring?

sandstream

Guest
Det gnys titt som tätt i olika trådar om moralkärringar.
Därför skulle det kännas bra om någon som varit med ett tag kunde definera vad en moralkärring är!

(Och ja, alla sökförstkärringar, jag har sökt på moral, kärring och moralkärring men inte fått några vettiga trådar ;))
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
En sån som håller hårt på lagen.... samt tycker att deras egna värderingar är precis som lagboken eller taget direkt ur senaste vett och etikett (stavas det så?)

/
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Om jag lägger upp en bild på mig och min polare när vi burnar i garaget efter ett par bira och någon tycker att det är totalt oansvarligt att gränsla hojjen efter lite bira och göra en sådan sak i ett garage kallar jag ...
Moralkärrning
Om jag berättar att jag wheelade när jag var ute och körde sist och någon tycker att det är totalt oansvarligt att göra en sådan sak på allmän väg, sån kallar jag ...
Moralkärrning

Edit: Webspy samanfattade det LYSANDE :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mr K skrev:
Om jag lägger upp en bild på mig och min polare när vi burnar i garaget efter ett par bira och någon tycker att det är totalt oansvarligt att gränsla hojjen efter lite bira och göra en sådan sak i ett garage kallar jag ...
Moralkärrning
Om jag berättar att jag wheelade när jag var ute och körde sist och någon tycker att det är totalt oansvarligt att göra en sådan sak på allmän väg, sån kallar jag ...
Moralkärrning
Om du lär dej att stava kanske nån skulle förstå vad du menar.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Används vanligen av folk som är av åsikten att man skall sköta sig själv, skita i andra. Vidare ser man allmänna vägar som en racerbana, påpekanden om att det finns andra trafikanter som inte skall förvänta sig en mc i 200+ avfärdas ofta med epitetet "moralkärring".

Rent spontant känner jag att den kategori mc-åkare som på fullt allvar använder begreppet "moralkärring" som argument i en diskussion är samma kategori som kommer att vara dem som är orsaken till att folk som vet att välja sina ställen att köra fort på inte kommer att kunna göra det, då vissa vägar stängs av, polisen får utökade befogenheter, nya lagar etc. Konsekvensanalys är vanligtvis ingen hobby för denna första kategori.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
t-rex skrev:
Används vanligen av folk som är av åsikten att man skall sköta sig själv, skita i andra. Vidare ser man allmänna vägar som en racerbana, påpekanden om att det finns andra trafikanter som inte skall förvänta sig en mc i 200+ avfärdas ofta med epitetet "moralkärring".

Rent spontant känner jag att den kategori mc-åkare som på fullt allvar använder begreppet "moralkärring" som argument i en diskussion är samma kategori som kommer att vara dem som är orsaken till att folk som vet att välja sina ställen att köra fort på inte kommer att kunna göra det, då vissa vägar stängs av, polisen får utökade befogenheter, nya lagar etc. Konsekvensanalys är vanligtvis ingen hobby för denna första kategori.
Välkommen till den mörka sidan, herr Moralkärring[tm] :tummenupp
 

sandstream

Guest
Tackar för svaren!
Jag är nog en semi-moralkärring då :)

UrbanTiger skrev:
Moralkärring (rr) :yoparty
Och vad f*n betyder (rr)?
(Har sett det på flera ställen och vill ju gärna hänga på trenden och verka lite hipp :rolleyes: :D )
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Saxat från susningen (förklaring på moraltant) :

Exempel från nätet: "Hoppas du inte tycker att jag tjatar som en moraltant nu, men jag tycker att du för din egen framtids skull genast slutar med att visa dina bröst för killar du inte ens är kär i."

Skit moraltant :fatta! :gnissla
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
SISU skrev:

en parentes

moral är till för att forma framtida mönstermedborgare* även kallade "arbetsmyror" - mina anställda ska ha moral - själv har jag ingen - det är det som gör en bra företagsledare


*medborgare som gynnar statskassan​
Dessutom finns det en speciell sort som inte kan acceptera att andra vill läsa hans inlägg utan att ta fram ett förstoringsglas :7peta
 

sandstream

Guest
Kan ingen banna SISU så vi slipper centrerade myrtexter?
SNÄLLA!

Fan vad lättläst det blev med stor text :tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ett annat begrepp är politiskt korrekt som används på alla som inte vill ha 1500-talsnivå på straff och rättsystem,alla som inte tycker att hojtjuvar borde avrättas summariskt, alla som inte tycker åtminstone lite illa om invandrare och bögar(förutom Mustafa och Pelle som jag känner),alla som vill bevara våra rättigheter och friheter, och alla som tycker att man borde hjälpa samhällets svaga.

Motsatsen torde vara politiskt inkorrekt vilket tydligen är ett eftersträvansvärt tillstånd.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Här på forumet används Moralkärring som ett nedvärderande uttryck. Jag tycker dock att god etik och hög moral är något bra som varje person bör eftersträva.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Teddy skrev:
Här på forumet används Moralkärring som ett nedvärderande uttryck. Jag tycker dock att god etik och hög moral är något bra som varje person bör eftersträva.
Noterar med intresse att flertalet moralkärringar härrör från racingforumet. Kan det finnas ett samband?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Personligen brukar jag ge epitetet "Moralkärring" till folk som envist om och om igen tjatar om hur fel det är att göra si eller så utan att sätta saker i perspektiv.
Klagar man på att Kalle drog snuten på bakhjulet genom en folksamling så har man helt rätt (enligt mig) Det är dumt och oförsvarligt. = Ingen moralkärring
Men om man med en dåres envishet upprepar samma ramsa om vilken idiot man är så fort framhjulet lättat från backen så blir jag bara trött och slår dövörat till.
Obs/ Beskrivningen ovan visar ytterligheter

Min personliga reflektion är att folk som tex aldrig provat bakhjulskörning är kraftigt negativa till det.
En gissning är att de tycker det ser fruktansvärt farligt ut och de få gånger de själva råkat komma upp på bakhjulet så kändes det som de tappade kontrollen totalt.
Jag kan iofs förstå att de då förutsätter att det är tokfarligt att leka omkring på 1 hjul men jag tycker samtidigt det är inskränkt...

Men det finns många fler exempel på när folk beter sig som moralkärringar.
Den röda tråden är att sättet de klagar på (med en otrevlig, nedlåtande ton) och vad de klagar på.
Oftast blir det bara fruktansvärt jobbigt tjat och kontentan är att ingen lyssnar på budskapet utan istället går till mottattack.
Mao inte en konstruktiv debatt...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nr:18 skrev:
Inte en chans! Jag kör riktig hoj! :mad:


Ok... tänkte kanske mer på att den sprider sig över hela depåområdet och det är någon form av miljöförstöring :rolleyes: :näsblod

Man har ju läst skräckhistorier om deras varvande....... :hihi
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top