Bearing
Gudomlig sporthojare
I sommras byggde jag ett insputningssystem till min moppe! 
Syftet var främst att lära mig att använda mina nyvunna kunskaper i att programmera Pic-processorer.
Lyckades till slut få det att funka, fast det blev ganska primitivt. Jag struntade i kompenseringar för temp, batterispänning osv. Körde bara på varvtal och gasläge.
Det visade sig vara väldigt svårt att mappa den, fick det bara att funka hyffsat vid tomgång samt vid fullgas och fullvarv. Det är en scootermodel, så det är lite svårt att mappa dom andra punkterna.
Batterispänningen verkade ha jättestor inverkan. När man stod på tomgång och kopplade på en batteriladdare började den gå så fett att den dog, trots att man försökte "gasa den vid liv". Och om man glömde tändningen på ett tag så att spänningen sjönk gick den sedan så snålt att den dog. Jag misstänker att spridaren är så stor att jag bara använder den under öppning och stängning.
Vad tror ni om det här projektet? är det för svårt att mappa en tvåtaktare så att jag ska ge upp? Måste jag byta spridare?
Eller kan man få det att funka om jag fixar temp- och batterispänningskompensering?
Projektet är ju mest en kul grej, EFI på moppe
. Så det är ju låg budget som gäller. Har bara kostat runt 500 spänn ännu.
Om jag nån gång får det att funka tänkte jag göra en webbsida som beskriver hur man gör ett EFI för mindre pengar än en trimförgasare eller liknande.

Syftet var främst att lära mig att använda mina nyvunna kunskaper i att programmera Pic-processorer.
Lyckades till slut få det att funka, fast det blev ganska primitivt. Jag struntade i kompenseringar för temp, batterispänning osv. Körde bara på varvtal och gasläge.
Det visade sig vara väldigt svårt att mappa den, fick det bara att funka hyffsat vid tomgång samt vid fullgas och fullvarv. Det är en scootermodel, så det är lite svårt att mappa dom andra punkterna.
Batterispänningen verkade ha jättestor inverkan. När man stod på tomgång och kopplade på en batteriladdare började den gå så fett att den dog, trots att man försökte "gasa den vid liv". Och om man glömde tändningen på ett tag så att spänningen sjönk gick den sedan så snålt att den dog. Jag misstänker att spridaren är så stor att jag bara använder den under öppning och stängning.
Vad tror ni om det här projektet? är det för svårt att mappa en tvåtaktare så att jag ska ge upp? Måste jag byta spridare?
Eller kan man få det att funka om jag fixar temp- och batterispänningskompensering?
Projektet är ju mest en kul grej, EFI på moppe

Om jag nån gång får det att funka tänkte jag göra en webbsida som beskriver hur man gör ett EFI för mindre pengar än en trimförgasare eller liknande.
Last edited: