Hemmagjord EFI

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
I sommras byggde jag ett insputningssystem till min moppe! :)
Syftet var främst att lära mig att använda mina nyvunna kunskaper i att programmera Pic-processorer.
Lyckades till slut få det att funka, fast det blev ganska primitivt. Jag struntade i kompenseringar för temp, batterispänning osv. Körde bara på varvtal och gasläge.
Det visade sig vara väldigt svårt att mappa den, fick det bara att funka hyffsat vid tomgång samt vid fullgas och fullvarv. Det är en scootermodel, så det är lite svårt att mappa dom andra punkterna.
Batterispänningen verkade ha jättestor inverkan. När man stod på tomgång och kopplade på en batteriladdare började den gå så fett att den dog, trots att man försökte "gasa den vid liv". Och om man glömde tändningen på ett tag så att spänningen sjönk gick den sedan så snålt att den dog. Jag misstänker att spridaren är så stor att jag bara använder den under öppning och stängning.

Vad tror ni om det här projektet? är det för svårt att mappa en tvåtaktare så att jag ska ge upp? Måste jag byta spridare?
Eller kan man få det att funka om jag fixar temp- och batterispänningskompensering?

Projektet är ju mest en kul grej, EFI på moppe ;). Så det är ju låg budget som gäller. Har bara kostat runt 500 spänn ännu.
Om jag nån gång får det att funka tänkte jag göra en webbsida som beskriver hur man gör ett EFI för mindre pengar än en trimförgasare eller liknande.

Last edited:
Bearing skrev:
I sommras byggde jag ett insputningssystem till min moppe! :)
Syftet var främst att lära mig att använda mina nyvunna kunskaper i att programmera Pic-processorer.
Lyckades till slut få det att funka, fast det blev ganska primitivt. Jag struntade i kompenseringar för temp, batterispänning osv. Körde bara på varvtal och gasläge.
Det visade sig vara väldigt svårt att mappa den, fick det bara att funka hyffsat vid tomgång samt full gas och fullvarv. Det är en scootermodel, så det är lite svårt att mappa dom andra punkterna.
Batterispänningen verkade ha jättestor inverkan. När man stod på tomgång och kopplade på laddaren på batteriet började den gå så fett att den dog, trots att man försökte "gasa den vid liv". Och om man glömde tändningen på ett tag så att spänningen sjönk gick den sedan så snålt att den dog. Jag misstänker att spridaren är så stor att jag bara använder den under öppning och stängning.

Vad tror ni om det här projektet? är det för svårt att mappa en tvåtaktare så att jag ska ge upp? Måste jag byta spridare?
Eller kan man få det att funka om jag fixar temp- och batterispänningskompensering?

Projektet är ju mest en kul grej, EFI på moppe ;). Så det är ju låg budget som gäller. Har bara kostat runt 500 spänn ännu.
Om jag får det att funka sen tänkte jag göra en webbsida som beskriver hur man gör ett EFI för mindre pengar än en trimförgasare eller liknande.

Sprut till 2-takts motorcyklar har aldrig riktigt fåtts att fungera ordentligt. Finns till båtar och mopeder men inte till motorcyklar då smörjningen har varit ett problem. Att mappa en tvåtaktare är i sig lite pilligare än en 4-taktare då a/f värden inte går att mäta utan man måste förlita sig på EGT samt känsla.

Kan nog fås att fungera med endast temkonpensering och korrekt strömförsörjning.
Alt så kan du skita i tempkompensering då det inte finns i gasare och behövs knappt om du har en bra mappning från början. Om du nu inte tänker dig att mappa extremt dvs för då behövs det definitivt.

Borsiin JR skrev:
Sprut till 2-takts motorcyklar har aldrig riktigt fåtts att fungera ordentligt. Finns till båtar och mopeder men inte till motorcyklar då smörjningen har varit ett problem. Att mappa en tvåtaktare är i sig lite pilligare än en 4-taktare då a/f värden inte går att mäta utan man måste förlita sig på EGT samt känsla.

Jag har köpt en tempmätare på kjell.com för 69 spänn, http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39501
Ska tåla tydligen tåla 750°C, och det borde ju räcka för avgastempen i en tvåtaktare. Tänkte koppla in den i sprutet, och fixa så att man kan logga värden från den, kanske t.o.m. ha nån sorts kompensering för avgastempen.

Kan nog fås att fungera med endast temkonpensering och korrekt strömförsörjning.
Alt så kan du skita i tempkompensering då det inte finns i gasare och behövs knappt om du har en bra mappning från början. Om du nu inte tänker dig att mappa extremt dvs för då behövs det definitivt

Jag sätter nog in tempkompensering för att få bort den felkällan. Har redan skrivit en funktion för det i programmet, men inte orkat sätta fast sensorn i motorn.
Ska man sätta den innan eller efter spridaren?

Grejen med batterispänningen är att spridarens öppningstid ändras när spänningen ändras. Den brukar öppnas på runt 1 ms vid 13 volt, men minskar när spänningen sjunker.
Jag kollade i källkoden för megasquirt och där räknade de med att öppningstiden förändras linjärt med 0,1-0,2 ms per volt i spänningsändring, och det kunde man ställa in med programmet man mappar med.
Eftersom min spridare är jättestor för motorn används säkert inte spridaren mer än typ 2ms/varv. Och då ändras ju bränslemängden med kanske 10% om spänningen ändras lite. På tomgång laddar ju knappt generatorn så spänningen är låg då jämfört med fullvarv.
Spridaren har resistansen 2 ohm, så jag tror inte att man kan sätta en spänningsregulator till spridaren istället.

Jag har inte tänkt mappa helt perfekt, vill bara att det ska funka bättre än med förgasare.
När jag försökte mappa i sommras var den knappt körbar för att den gick så konstigt. Släppte man gasen på höga varv gick den fett och dog. Om man minskade bränslemängden gick den plötsligt snålt, så då ökade man och började om. Nästa gång gav samma värden helt andra resultat.

Bearing skrev:
Jag har köpt en tempmätare på kjell.com för 69 spänn, http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39501
Ska tåla tydligen tåla 750°C, och det borde ju räcka för avgastempen i en tvåtaktare. Tänkte koppla in den i sprutet, och fixa så att man kan logga värden från den, kanske t.o.m. ha nån sorts kompensering för avgastempen.

Jag sätter nog in tempkompensering för att få bort den felkällan. Har redan skrivit en funktion för det i programmet, men inte orkat sätta fast sensorn i motorn.
Ska man sätta den innan eller efter spridaren?

Grejen med batterispänningen är att spridarens öppningstid ändras när spänningen ändras. Den brukar öppnas på runt 1 ms vid 13 volt, men minskar när spänningen sjunker.
Jag kollade i källkoden för megasquirt och där räknade de med att öppningstiden förändras linjärt med 0,1-0,2 ms per volt i spänningsändring, och det kunde man ställa in med programmet man mappar med.
Eftersom min spridare är jättestor för motorn används säkert inte spridaren mer än typ 2ms/varv. Och då ändras ju bränslemängden med kanske 10% om spänningen ändras lite. På tomgång laddar ju knappt generatorn så spänningen är låg då jämfört med fullvarv.
Spridaren har resistansen 2 ohm, så jag tror inte att man kan sätta en spänningsregulator till spridaren istället.

Jag har inte tänkt mappa helt perfekt, vill bara att det ska funka bättre än med förgasare.
När jag försökte mappa i sommras var den knappt körbar för att den gick så konstigt. Släppte man gasen på höga varv gick den fett och dog. Om man minskade bränslemängden gick den plötsligt snålt, så då ökade man och började om. Nästa gång gav samma värden helt andra resultat.

Byt spridare de första du gör en spridare får inte gå under 1 ms i öppningstid
då börjar man nagga på öppnings och stängningsramper
spridaren blir inkonsekvent i sitt beteende

Kör med högohmig spridare fån nån nyare bil

Vet du hur stor den du har är??

bara en tanke:
kan det vara så att trycket från bränslepumpen varierar med batterispänningen?

andersson turbo skrev:
Byt spridare de första du gör en spridare får inte gå under 1 ms i öppningstid
då börjar man nagga på öppnings och stängningsramper
spridaren blir inkonsekvent i sitt beteende

Kör med högohmig spridare fån nån nyare bil

Vet du hur stor den du har är??

Oj, skrev lite konstigt, menade att rent allmänt öppnar en spridare på 1 ms, bara något jag läst. Och jag menade att öppningstiden ökar när spänningen sjunker, eller det borde väll bli så?

Men det verkar ju som om den är inkonsekvent i sitt beteende, så den öppnar säkert fortare än 1 ms då. Vad beror det på?

Spridaren är från en Renault 5 med TBI. Jag monterade hela spjällhuset med spridare och allt.
Renaultmotorn är på 60 hästar, men spridaren verkar ha en enorm marginal. I moppen är spridaren öppen ungefär 5% av varvet. Och moppen borde ge 10 hästar med de trimgrejer som sitter på. Så spridaren borde isåfall klara 200 hästar, verkar va lite stor marginal tycker jag.

Du har rätt i att jag borde byta spridare, men då måste jag fixa ett nytt spjällhus, för spridaren verkar inte vara nån standarddimension.
Så i ett försök i att slippa meka kom jag på att:
Kan man inte PWM:a spridaren i öppningsögonblicket för att öka öppningstiden?

EDIT: fast det löser ju inte problemet med att den är alldeles för stor...

Last edited:
gthyni skrev:
bara en tanke:
kan det vara så att trycket från bränslepumpen varierar med batterispänningen?

Det sitter en mekanisk bränsletrycksregulator efter spridaren, och trycket är bara 1 bar, så jag tror inte det. Men det är ju möjligt om spänningen sjunker väldigt lågt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT