Byta bromsskiva.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tänkte försöka ta tillfället i akt och byta min sneda bromsskiva i veckan.

Jag är relativt med på hur man ska gå tillväga, men tips och förslag mottages tacksamt ändå.

Loctite? Moment? Svårt att få upp och loss den gamla skivan?

/H

Ha värme och välpassande verktyg tillhands så sparar du potentiella tårar. Skruvarna sitter med loctite redan, och har du en överbliven IKEA-insexnyckel finns risken att du bara svarvar ur sexkanten istället för att ta loss skivan. Momentnyckel är ett måste, liksom att du gör rent ytan där skivan ligger an (och skivan på motsvarande yta, såklart).

Men vafan, ut och skruva istället. Dra inte skruvarna för hårt bara.

DJM skrev:
Men vafan, ut och skruva istället. Dra inte skruvarna för hårt bara.
Jo, så sett... Jag vet hur man KAN göra, men om det fanns några rallartrix som någon hade, för att underlätta det hela, ville jag ju gärna ha dessa, eller hur?

Har du samma "lilla" finurliga insexmutter till framhjulsaxeln som zx-9 har, och är förbi det hindret, så vill jag påstå att det krångliga är redan avklarat! Resten är ju busenkelt.

Lossa samt dra åt bultarna i ett stjärnmöster (som när du byter däck på bilen). Se till så att kontaktytan mellan hjul/skiva är absolut ren innan du sätter dit den nya. Bultarna ska dras med drygt 20 Nm (23 Nm ??? om jag kommer ihåg rätt) samt låsas med blå Locktite.

hållundan skrev:
Tänkte försöka ta tillfället i akt och byta min sneda bromsskiva i veckan.

Jag är relativt med på hur man ska gå tillväga, men tips och förslag mottages tacksamt ändå.

Loctite? Moment? Svårt att få upp och loss den gamla skivan?

/H

Lyft upp framgaffel ta bort hjulet ta den skivan kolla att det e rent o dra åt igen.. som att byta däck! Vad gav du för den nya bromsskivan?

Momentnyckel är ett måste? Nu tycker jag väl ändå att ni överdriver. Fetta in skruvarna, så slipper du få det lika jävligt nästa gång du ska byta skiva. Bra dem måttligt hårt med en vanlig lång insex nyckel.

Sen kan du gärna efterdra dem efter ett par åk. That's it.

Skruvarna lär sitta rätt hårt. Ge dem en ordentligt känga på bultskallen, gärna med ett dorn. Då brukar spänningar släppa och ev. "spån/oxid" kan brytas. Det funkar faktiskt.

hållundan skrev:
Jo, så sett... Jag vet hur man KAN göra, men om det fanns några rallartrix som någon hade, för att underlätta det hela, ville jag ju gärna ha dessa, eller hur?

Det var inte illat menat, tänkte bara ut och skruva. Händer lite mer än man sitter här. Det var lite på skojj, ta det lungt :tummenupp Snart jul, då ska man vara glad :tomten

Men det är ju inte så svårt.

Lycka till iaf :)

<micke> skrev:
Momentnyckel är ett måste? Nu tycker jag väl ändå att ni överdriver. Fetta in skruvarna, så slipper du få det lika jävligt nästa gång du ska byta skiva. Bra dem måttligt hårt med en vanlig lång insex nyckel.

Sen kan du gärna efterdra dem efter ett par åk. That's it.

Skruvarna lär sitta rätt hårt. Ge dem en ordentligt känga på bultskallen, gärna med ett dorn. Då brukar spänningar släppa och ev. "spån/oxid" kan brytas. Det funkar faktiskt.
Fetta definitivt INTE in bultarna! Loctite är det som gäller. Lossnar dessa bultar kostar det blod, kom ihåg det...

Såg nån skrev att man skulle fetta in skruvarna, OK att det kan vara lite Overkill att loctita, fast jag gjorde det, men fetta in dom skall man absolut inte göra, följden av en lossnande bromskiva i 250 är att man slipper nog fundera varför man smorde in dom....

hållundan skrev:
Så här slutade när jag skulle få upp mina bultar på bromsskivan :(

Bifogat

• Bromsskivebultar.jpg
    Bromsskivebultar.jpg
    80.9 KB · Visningar: 214
Lindén skrev:
Lyft upp framgaffel ta bort hjulet ta den skivan kolla att det e rent o dra åt igen.. som att byta däck! Vad gav du för den nya bromsskivan?
En ny kostade 2800 enl Johans MC. Det blev en bättre begagnad från BIKE, den kostade 1100 med frakt. Hoppas att den är rak nu bara...

Det "tråkiga" är att originalskivan är svart i navet, den "nya" är mässingsfärgad. Detta eftersom den är från en '97. Men men, bara den passar så...

DJM skrev:
Det var inte illat menat, tänkte bara ut och skruva. Händer lite mer än man sitter här. Det var lite på skojj, ta det lungt :tummenupp Snart jul, då ska man vara glad :tomten

Men det är ju inte så svårt.

Lycka till iaf :)
Lugnt :)

hållundan skrev:
En ny kostade 2800 enl Johans MC. Det blev en bättre begagnad från BIKE, den kostade 1100 med frakt. Hoppas att den är rak nu bara...

Det "tråkiga" är att originalskivan är svart i navet, den "nya" är mässingsfärgad. Detta eftersom den är från en '97. Men men, bara den passar så...

Som tur är ser du ju bara en sida av hojen i taget :)

Annars kan man ju spraymåla den så är problemet löst. :) Det är ju inte precis den mest finishkrävande detaljen och det lär ju inte gå åt mycket maskeringstejp heller.

Nykan skrev:
Så här slutade när jag skulle få upp mina bultar på bromsskivan :(

Därför loctitar man inte ;)

Efter ett par dagar och några tvättningar har det kommit oxid från aluminiumet som fungerar som "loctite"...

Men visst loctite är ju en bra säkerhetsåtgärd det håller jag med om..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman