Körde i 210 - får behålla körkortet

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
:yoparty Körde i 210 - får behålla körkortet :yoparty
En mc-förare som misstänks ha kört 210 kilometer i timmen på 90-väg har fått tillbaka sitt körkort efter dom i kammarrätten, skriver Eskilstuna-Kuriren.

När motorcykeln körde förbi polisens hastighetskontroll tog en polispatrull upp jakten. När motorcykeln hittades efter en kvart stod ägaren vid sidan av motorcykeln och mc-stället låg på marken intill. Enligt ägaren hade en kompis kört motorcykeln och precis lämnat platsen när polisen anlände.
Aftonbladet text-tv

Publicerad: 2004-11-23
Aftonbladet

Då vet man har man ska göra.... :banana

De nämnde just detta på morgonpasset för en liten stund sen. Tipset var att ska man köra fort så ska man köra riktigt fort :näsblod

Herman skrev:
:yoparty Körde i 210 - får behålla körkortet :yoparty
En mc-förare som misstänks ha kört 210 kilometer i timmen på 90-väg har fått tillbaka sitt körkort efter dom i kammarrätten, skriver Eskilstuna-Kuriren.

När motorcykeln körde förbi polisens hastighetskontroll tog en polispatrull upp jakten. När motorcykeln hittades efter en kvart stod ägaren vid sidan av motorcykeln och mc-stället låg på marken intill. Enligt ägaren hade en kompis kört motorcykeln och precis lämnat platsen när polisen anlände.
Aftonbladet text-tv

Publicerad: 2004-11-23
Aftonbladet

Då vet man har man ska göra.... :banana

http://www.ekuriren.se/ekuriren/sen...&avdelning_1=102&avdelning_2=101&t=3581121206

Det verkar alltså som polisen på plats tog killens körkort, och att han i väntan på rättegång varit utan körkort? Alltså dömd direkt på platsen av poliserna, utan rättegång?
Nån mer än jag som tycker att det är fel att polismannen har rätt att ta kortet på plats? (såvida det inte är en kraftigt berusad, eller drogpåverkad förare) Har inte alla rätt till en rättvis prövning i rätten?

:va

Ja, då vet man lite mera hur det gick till.. Stod inte så mycket om det i aftonbladet....

Håller med om att det känns lite fel att ta körkortet på plats, eftersom de inte visst om det var han som körde eller inte...

Jag tycker det är bättre att det är ägaren till hojen som får böterna.

Macke skrev:
Nån mer än jag som tycker att det är fel att polismannen har rätt att ta kortet på plats? (såvida det inte är en kraftigt berusad, eller drogpåverkad förare) Har inte alla rätt till en rättvis prövning i rätten?

Indraget körkort är inte ett straff per definition, det är länsstyrelsen som belutar. Därför kan de göra det på vilda västern manér.

twinner skrev:

Ja precis, sen borde de få beslagta hojen för all framtid också.

Markus skrev:
Indraget körkort är inte ett straff per definition, det är länsstyrelsen som belutar. Därför kan de göra det på vilda västern manér.

Nej, det stämmer men att bara ta kortet utan att ha bra bevis... känns lite hårt. Han borde kunna få ersättning för den tiden utan körkort, eftersom det inte gick att bevisa...

twinner skrev:

Vore det bara böter det gällde i det här fallet KANSKE det vore ok.
Det systemet finns väl redan i Norge tror jag, det där med ägaransvar.
Lånar man ut hojen, och den som kör den drar på sig en fortkörning så får man helt enkelt kräva pengar av polaren som lånat hojen. Ungefär som om polaren skulle få en P-bot när han lånade min bil. Inga konstigheter...

Men när det gäller indraget körkort är det ju lite annorlunda...

Därmed inte sagt att jag är för systemet med ägaransvar. Tycker det är att gra det lite för lätt för sig som rättsmakt...

Herman skrev:
Nej, det stämmer men att bara ta kortet utan att ha bra bevis... känns lite hårt. Han borde kunna få ersättning för den tiden utan körkort, eftersom det inte gick att bevisa...

Ja, teoretiskt sett borde det väl kunna bli så. Han får väl JO-anmäla, eller fira att han kom undan med sitt trick. :hihi Tror nog killen ska vara ganska nöjd, jag hade varit det.

Är väl ganska uppenbart att killen drog en rövare....
Men samtidigt så har ju polisen inga som helst bevis på att det var just han som körde hojen. Och ska då därför inte kunna dra kortet på platsen enligt min mening. Vi har ju fortfarande vissa krav på bevis i det här landet...

Macke skrev:
Är väl ganska uppenbart att killen drog en rövare....
Men samtidigt så har ju polisen inga som helst bevis på att det var just han som körde hojen. Och ska då därför inte kunna dra kortet på platsen enligt min mening. Vi har ju fortfarande vissa krav på bevis i det här landet...

Håller med, menar bara att ambitionen att driva saken vidare kanske naggats lite i kanten...

Macke skrev:
Vore det bara böter det gällde i det här fallet KANSKE det vore ok.
Det systemet finns väl redan i Norge tror jag, det där med ägaransvar.
Lånar man ut hojen, och den som kör den drar på sig en fortkörning så får man helt enkelt kräva pengar av polaren som lånat hojen. Ungefär som om polaren skulle få en P-bot när han lånade min bil. Inga konstigheter...

Men när det gäller indraget körkort är det ju lite annorlunda...

Därmed inte sagt att jag är för systemet med ägaransvar. Tycker det är att gra det lite för lätt för sig som rättsmakt...

För att det ska bli ägaransvar på fortkörning så krävs det väl att det blir avkiminaliserat, dvs att man inte kan komma upp i rättegång vilket medför att man inte kan bli av med körkortet i princip utan bara få böter. På irland är det så att fortkörning kostar dig 80€ oavsett om det är 10km/h eller 100km/h över.

T509 skrev:
För att det ska bli ägaransvar på fortkörning så krävs det väl att det blir avkiminaliserat, dvs att man inte kan komma upp i rättegång vilket medför att man inte kan bli av med körkortet i princip utan bara få böter. På irland är det så att fortkörning kostar dig 80€ oavsett om det är 10km/h eller 100km/h över.

Det ligger väl som förslag även i Sverige(avkriminalisering) för att förenkla böteshanteringen i fartkamerafall. Dvs böter kommer till ägaren istället för att de skall vara tvugna att bevisa vem föraren var. Sedan kommer nog också de engelska fartkamerorna som tar foton bakifrån så då åker vi hojägare också på böterna.

Macke skrev:
http://www.ekuriren.se/ekuriren/sen...&avdelning_1=102&avdelning_2=101&t=3581121206

Det verkar alltså som polisen på plats tog killens körkort, och att han i väntan på rättegång varit utan körkort? Alltså dömd direkt på platsen av poliserna, utan rättegång?

:va

Ifall länsstyrelsen tycker det finns oklarheter i bevisningen kan man få tillbaka kortet i väntan på rättegång...Det fick både jag och kompisen iaf...Dock riktigt tråkigt ifall man blir friad och har fått vara utan kort en längre preiod innan rättegången...

Om man börjar med att bötfälla ägaren så är det bara för ägaren att åka hem och stöldanmäla fordonet så kan han ju inte bli bötfälld.

Ser lite dumt ut att stå där på gatan med hojen bredvid sig, skinnstället kastat på gatan... och själv iförd endast kallingar! :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8