Färglägg din hoj i Photoshop

pidda

Medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Många vill ha hjälp med färgläggning. Så jag skall försöka förklara så ni kan göra det själv.

1. Öppna en bild på din hoj i Photoshop.

2. Använd något av markeringsverktygen i paletten.

3. Markera de ytor du vill ändra färgen på.

4. Spara markeringen så du har den för framtida behov.

5. Välj "nyans/mättnad" i menyn. Klicka i "färga" och dra i reglagen.

Bifogat

• honda_liten.jpg
    honda_liten.jpg
    29.9 KB · Visningar: 256
  • markeringsverktyg.gif
    markeringsverktyg.gif
    19 KB · Visningar: 409
  • markering.jpg
    markering.jpg
    38.3 KB · Visningar: 411
  • spara-markering.jpg
    spara-markering.jpg
    15.1 KB · Visningar: 336
  • nyans-mettnad.gif
    nyans-mettnad.gif
    47.9 KB · Visningar: 697
Last edited:
Men hur får du markeringen så rak längs kanterna som på mittenbilden? När jag drar den så blir det ju inte helt rakt, lite utanför kåpan och sen liten bit in på kåpan osv...

mjukis skrev:

http://www.riaa.com/default.asp :hihi :hihi :hihi

* RIAA Files News Lawsuits Against 750 Illegal File Sharers
* RIAA Brings Lawsuits Against 762 Illegal File Sharers
* RIAA Steps Up Efforts Against Illegal File Sharers, eDonkey Users Among Those Sued

osv.... listan kan göras lång

Telia har även dom skickat brev till fildelare som visats sig vara på te.x DC.
Första gången är en varning men nästa gång man får brev är det inte lika kul längre, det handlar om skadestånd på FLERA hundratusen ...

Last edited:
Saxat ifrån piratbyrån:
"Kopiering för enskilt bruk
Det är tillåtet att göra enstaka kopior av vissa saker (musik och film, men inte datorprogram och TV-spel) åt dig och dina kompisar, eller din "vänkrets". Det nya lagförslaget som lagts kommer, om det går igenom, att göra det knepigare att ladda ner film och musik för eget bruk. Från 2004 kommer det i så fall bli olagligt att framställa exemplar av sådant som lagts ut på nätet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Det är egentligen inte någon stor skillnad mot hur läget är nu, men hittills har ingen riktigt vetat vad som gäller vilket har gjort det lättare att komma undan. Om det kommer bli svårare i praktiken återstår att se.

Varken "vänkrets" eller "enstaka exemplar" är egentligen klart definierade i lagtexten, vilket kan öppna upp för egna tolkningar. Det är inte förbjudet att inneha piratkopierade program eller filmer, så risken att åka dit är nog ganska liten."

Exup skrev:
Saxat ifrån piratbyrån:
Det är tillåtet att göra enstaka kopior av vissa saker (musik och film, men inte datorprogram och TV-spel) åt dig och dina kompisar, eller din "vänkrets". Det nya lagförslaget som lagts kommer, om det går igenom, att göra det knepigare att ladda ner film och musik för eget bruk. Från 2004 kommer det i så fall bli olagligt att framställa exemplar av sådant som lagts ut på nätet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Det är egentligen inte någon stor skillnad mot hur läget är nu, men hittills har ingen riktigt vetat vad som gäller vilket har gjort det lättare att komma undan. Om det kommer bli svårare i praktiken återstår att se.

Varken "vänkrets" eller "enstaka exemplar" är egentligen klart definierade i lagtexten, vilket kan öppna upp för egna tolkningar. Det är inte förbjudet att inneha piratkopierade program eller filmer, så risken att åka dit är nog ganska liten."

Piratbyrån kanske inte kan ses som den mest opartiska i detta sammanhang.
Dom har te.x helt glömt att nämna vad Copyright betyder.

Samma med "vänkrets", tror man skulle få svårt att hävda att "vänkresten" på 4 500 000st användare är din "vänkrets"
:rolleyes:

burner skrev:
Piratbyrån kanske inte kan ses som den mest opartiska i detta sammanhang.
Dom har te.x helt glömt att nämna vad Copyright betyder.

Samma med "vänkrets", tror man skulle få svårt att hävda att "vänkresten" på 4 500 000st användare är din "vänkrets"
:rolleyes:
Saxat ifrån Piratbyrån:

"Juridik

Det finns ett par olika lagar som kan komma i vägen för dig i ditt piratkopierande, men den lag som är viktigast att ha koll på är Upphovsrättslagen (UrL). UrL bygger i korthet på att den som skapat ett verk har ekonomisk och ideell rätt till det i 70 år efter upphovsmannens död, vilket bl a innebär en ensamrätt att framställa kopior. Om du väljer att konsumera film och musik i digital form ser lagen det som att du skapat en egen kopia i din dator, oavsett om i vilken form du sparat det. Själva uppspelningen i sig ses som en kopia i datorns arbetsminne. Upphovsrättslagen är från 1960-talet och behandlade ursprungligen upphovsrätten till konstnärliga och litterära verk. Den har uppdaterats flera gånger för att kunna appliceras på digitala verk, men det finns fortfarande stora möjligheter att tillfredsställa dina begär utan att behöva betala.

Det krävs inte någon registrering av verk för att de ska omfattas av URL( copyright-c och andra symboler gäller alltså inte i Sverige), bara att de uppnår verkshöjd, vilket innebär en ganska låg grad av originalitet. Det mesta du kommer att vilja fixa en egen kopia av är alltså upphovsrättsskyddat och därmed olagligt att kopiera, om inte upphovsrättsinnehavaren gett sitt tillstånd."

Firefly skrev:
Men hur får du markeringen så rak längs kanterna som på mittenbilden? När jag drar den så blir det ju inte helt rakt, lite utanför kåpan och sen liten bit in på kåpan osv...

Välj markeringsverktyget "lassopolygon" så går det mycket lättare. Klicka och håll musknappen nere på lassot så får du fram fler alternativ.

Last edited:
pidda skrev:
Välj markeringsverktyget "lassopolygon" så går det mycket lättare. Klicka och håll musknappen nere på lassot så får du fram fler alternativ.

tack så hemskt mycket!!!! Du är en ängel. precis vad jag behövde :)

edit: hur gör man om man vill ha samma färg som det är nånannanstans på bilden? och att det ska bli just den färgen.

Last edited:
DJM skrev:
tack så hemskt mycket!!!! Du är en ängel. precis vad jag behövde :)

Gött :)

Snabbmaskläget är också grymt kraftfullt. Det är de där två rutorna i paletten precis under förgrund- och bakgrundsfärgerna.
1. Se till att du har svart som förgrundsfärg.
2. Klicka på den högra av de två rutorna.
3. Välj en lämplig storlek på pensel.
4. Måla en mask på det du vill maskera. D.v.s. det som inte skall ändras.
5. För att måla en rak linje med penseln, klicka en gång med penseln där penseldraget skall börja, håll ner shift (Mac) och klicka där penseldraget skall sluta. Och vips så får du ett rakt fint penseldrag.
6. När du målat klart din mask klickar du på den vänstra av de två rutorna under för- och bakgrundsfärg.
7. Om du gjort fel så markeringen är omvänd går du upp i menyn "Markera" och väljer omvänd.
8. Spara markeringen.
9. Nu kan du ändra färger så mycket du vill.

pidda skrev:
Gött :)

Snabbmaskläget är också grymt kraftfullt. Det är de där två rutorna i paletten precis under förgrund- och bakgrundsfärgerna.
1. Se till att du har svart som förgrundsfärg.
2. Klicka på den högra av de två rutorna.
3. Välj en lämplig storlek på pensel.
4. Måla en mask på det du vill maskera. D.v.s. det som inte skall ändras.
5. För att måla en rak linje med penseln, klicka en gång med penseln där penseldraget skall börja, håll ner shift (Mac) och klicka där penseldraget skall sluta. Och vips så får du ett rakt fint penseldrag.
6. När du målat klart din mask klickar du på den vänstra av de två rutorna under för- och bakgrundsfärg.
7. Om du gjort fel så markeringen är omvänd går du upp i menyn "Markera" och väljer omvänd.
8. Spara markeringen.
9. Nu kan du ändra färger så mycket du vill.

ahhhh, ok. nu börjar jag fatta lite. :tummenupp

Men hur menar du att man kan ändra färger hur mycket jag vill?
en fråga till om de går bra. Hur får man silver?

Jag satt o lekte lite efter din beskrivning o lekte fram detta kanske inte det bästa men det var roligt och första gången ja testade...

Tack för tipsen Pidda :)

Bifogat

• Honda nsr.jpg
    Honda nsr.jpg
    105.7 KB · Visningar: 641
DJM skrev:
ahhhh, ok. nu börjar jag fatta lite. :tummenupp

Men hur menar du att man kan ändra färger hur mycket jag vill?
en fråga till om de går bra. Hur får man silver?

Jag menar att nu när du fått en fin markering runt det du vill ändra så kan du gå lös med "nyans/mättnad".

Silver är knepigt eftersom det inte är en färg. Det är ju omgivningen som återspeglas. Du kan prova att göra såhär efter att du har din markering:
1. Välj "nyans/mättnad"
2. Dra ner mättnaden så det markerade blir svart/vitt.
3. Välj "Nivåer" (Bild - Justeringar - Nivåer) och öka kontrasten.
Har du nu tur så kanske det liknar silver lite grann.

BillytheBoy skrev:
Jag satt o lekte lite efter din beskrivning o lekte fram detta kanske inte det bästa men det var roligt och första gången ja testade...

Tack för tipsen Pidda :)

Det ser ju bra ut :tummenupp

Nu skall jag se en film på bio. Är tillbaka vid 21-tiden och förväntar mig massor av färgglada kreationer :D

Kör så det ryker!

Exup skrev:
Saxat ifrån piratbyrån:
Det är tillåtet att göra enstaka kopior av vissa saker (musik och film, men inte datorprogram och TV-spel) åt dig och dina kompisar, eller din "vänkrets".

"men inte datorprogram".

Mao är det ingen tvekan om att det är olagligt att lägga ut kopior av Photoshop.

En sak ja undra sen är bara hur man t.ex får färger som mattsvart som jag är nyfiken på, är de mycket konplicerat ?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti