Lackering Hur gör man bäst själv

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Har nu lyckats få hål i tanken på något sätt. Det vill säga att jag blir tvungen att lacka om den. Det har även runnit bensin från hålet som sabbat färgen på en kåpa. Nu ska jag lacka om den i Kawa grön men har inte större erfarenhet av detta mer än typ sprejburk från Q8 som inte är att föredra.
Någon som vet ett bra sätt att lacka kanske. Ska ju vara den glansiga typen. Ja ni vet själva hur de ser ut på kawasakis hojar.
Kan man köpa "finare" färg på burk eller liknande. I så fall vart och vad det kan kosta. Typ billack man kan lacka själv hade inte suttit fel.
Ja ni fattar nog

Sen kanske någon vet vad dom tar på billackeringsfirmorna. Få se vad de skiljer sig i pris.
 
Nykan skrev:
Dom tar ca 400-500 kr för en tank, blir bra mycket bättre också
Vad tror du dom tar för en hel hoj då. Kan man landa runt 1000kr tror du. Den har ju inte så mycket till kåpor om man så säger.
 
hmmm

Nykan skrev:
Bör nog inte kosta mer än 1500:- i alla fall. Då ska ju han göra allt förarbete också.

ska du lacka hela hojen så tar du upp en hel box. och e oftast det som kostar... då hamnar du på runt en 4000 - 4500 om du gör förarbetet själv!
 
stifmaister skrev:
ska du lacka hela hojen så tar du upp en hel box. och e oftast det som kostar... då hamnar du på runt en 4000 - 4500 om du gör förarbetet själv!
En hel box?. vad menas med det. :död
 
med en hel box menas en hel lackbox.

jag tycker du skall lämna in tank + kåpa för lackering
själv fick jag en ram blästrad & lackad (svart) för kaffepengar en gång i tiden

vill du däremot "känna på" hur det är att lacka själv, gå till något ställe som kan blanda efter kod. tror till & med mekonomen gör detta

så skaffa en pressening, spänn upp i en fyrkant. dusha "luften" med morsans blomspruta (detta för att få dam partiklar att lägga sig på golvet)

sedan sprutar du på 30-40 cm avstånd... tunna lager.
sedan 1-3 lager klarlack över detta..


har själv lackat bil spoilers & vingar på detta sätt. med resultat som kanske inte är så pass att man kan tjäna stålar på det, men iaf tillräckligt för en själv.

EDIT: självklart är förarbetet nyckeln till ett bra resultat

lycka till hur du nu än gör

// Henke
 
Last edited:
wonderwizard skrev:
med en hel box menas en hel lackbox.

jag tycker du skall lämna in tank + kåpa för lackering
själv fick jag en ram blästrad & lackad (svart) för kaffepengar en gång i tiden
har själv lackat bil spoilers & vingar på detta sätt. med resultat som kanske inte är så pass att man kan tjäna stålar på det, men iaf tillräckligt för en själv.

EDIT: självklart är förarbetet nyckeln till ett bra resultat

lycka till hur du nu än gör

// Henke
Alltså om det går på 4k så vill jag hälst inte lämna in den. Ska sälja 125an nu till hösten som desutom inte är så mycket värd. Vill komma undan billigt då jag kanske får högst 10 för hojen och redan lagt över 13k på den.
Tror facktiskt att det ända alternativet som återstår i så fall är att göra själv facktiskt. Då är frågan vilken färg man ska köpa. går de bra med vadsomhällst. Licksom känns tattigt att gå till Q8 och köpa typ färg+klarlack känns inte som de kan bli bra. Men nu vet jag i af hur jag ska gå till väga. ;) tack så mycket
Föresten nån som har färgkoden till kawagrön?
 
wonderwizard skrev:
ta med dig en plastbit som har den färgen du vill ha, dom som KAN blanda vet vad dom gör



http://www.color-rite.com/
Gick tillockmed att beställa färg på den sidan. Bara de att den gröna kawa färgen verkade vara mycket ljusare :confused:
Undra om dom säljer klarlack också. kanske går bra å köpa allt därifrån.
 
Nykan skrev:
Det kostar aldrig så mycket om man gör allt själv, iså fall en väldigt dyr lackerare.

man betalar inte för färgen, man betalar för jobbet..

visst, jag skulle säkert kunna tjäna en massa pengar på att lacka åt folk.
men räkna inte med att din hoj vinner pris för bästa lack.

kontentan av det hela ! Du får vad du betalar för
 
wonderwizard skrev:
man betalar inte för färgen, man betalar för jobbet..

visst, jag skulle säkert kunna tjäna en massa pengar på att lacka åt folk.
men räkna inte med att din hoj vinner pris för bästa lack.

kontentan av det hela ! Du får vad du betalar för
Kommit fram till denhär sidan:
http://www.color-rite.com/product_info.php?products_id=103
Finns olika mängd och pris.
Touch-up Pen ($15.95) (+1lbs)
Touch-up Jar ($20.95) (+1lbs)
Aerosol ($30.95) (+1lbs)
1/2 Pint ($66.95) (+1lbs)
Pint ($98.95) (+1lbs)
Quart ($149.95) (+1lbs)​
Vad menas med dessa olika alternativ. Jag antar att touch up pen är typ för stenskott och Jar typ en pensel. Aerosol borde väl stå för sprejburk men det finns inte beskrivet hur mycket som går åt och vad en burk innehåller. Man vill ju veta hur många burkar man behöver. Kanske är nån standardstorlek på burken då borde man kunna söka sig fram till antalet burkar på en viss yta.
Eller kanske pensel är ett bra alternativ. Har ingen erfarenhet men låter som att sprej borde ge en finare yta.
Sen står det +1lbs inom parentes. förstår inte riktigt vad det står för. är det nånting man får med eller en avgift?. :huvet
 
philsson skrev:
Alltså om det går på 4k så vill jag hälst inte lämna in den. Ska sälja 125an nu till hösten som desutom inte är så mycket värd. Vill komma undan billigt då jag kanske får högst 10 för hojen och redan lagt över 13k på den.
Tror facktiskt att det ända alternativet som återstår i så fall är att göra själv facktiskt. Då är frågan vilken färg man ska köpa. går de bra med vadsomhällst. Licksom känns tattigt att gå till Q8 och köpa typ färg+klarlack känns inte som de kan bli bra. Men nu vet jag i af hur jag ska gå till väga. ;) tack så mycket
Föresten nån som har färgkoden till kawagrön?
tror inte ens du klarar dig med 4k med lagning av tank etc.
 
wonderwizard skrev:
man betalar inte för färgen, man betalar för jobbet..

visst, jag skulle säkert kunna tjäna en massa pengar på att lacka åt folk.
men räkna inte med att din hoj vinner pris för bästa lack.

kontentan av det hela ! Du får vad du betalar för
jaha du, så lacken är gratis, så oxo allt slipmaterial, slipgrund, lack, klarlack. Det kostar inget? + TID
 
Last edited:
Nykan skrev:
Bör nog inte kosta mer än 1500:- i alla fall. Då ska ju han göra allt förarbete också.
ett moppefuckoinlägg till, sen åker du ur denna kategorin, sluta spekulera!!!!!

Du som skall lacka, räkna med en 4-5000 för en hoj och då får du inget kvitto.
 
Nykan skrev:
Jag kan bara svara på vad det kostar hos lackerarna häromkring trakterna, har ringt runt och ingen tar mer än 3000:- för att lacka en hel hoj. För 4000-5000:- kan du få en hel bil lackerad om du har gjort allt förarbete, i alla fall hos dom lackerare som finns häromkring. Och det är inga jävla hemmapulare om du trodde det. Riktiga lackeringsfirmor!!!!!!!!!!!
Menar du 3k för en hel sporthoj med massa platkåpor och de också? :o de låter ju grymt billigt. Undra då vad dom tar för en "fighter" som min. ;) hehe.
 
Ravetrancer skrev:
jaha du, så lacken är gratis, så oxo allt slipmaterial, slipgrund, lack, klarlack. Det kostar inget? + TID

du vet vad jag menar... färgen kostar ju oavsett vem som lackar, men vill man ha en dåligt lagt lack, så betalar man mindre än vad en bra lagd lack kostar.

jag kan själv ordna en hellack till bil för runt 5-6000:- ink. färgen, om man gör
förarbetet själv.


fortfarande säger jag ! Man får vad man betalar för
 
Ska vi se om jag har fattat rätt då.
1 Slipa ner den befintliga färgen på kåporna med våtslippapper
2 Köra ett par lager med grundfärg (plastprimer) för att få en hårdare yta där färgen lättare kan fastna samt inte spricker "även kallad slipgrund"
3 Slipa lite på grundfärgen så det blir en gämnare yta.. (behövs det?)
4 Sedan spruta ett tunt lager med färg med ca 3 decimeters avstånd (göra detta flera gånger. måste torka emellan)
5 Köra över med klarlack ca 3 ggr (ska torka emellan)

Bara några funderingar kring detta nu.
Angående punkt 1. När man slipat och är nöjd vad ska man andvända sig utav för att få bort dammet som blir utav den gamla färgen.
2 hur många lager behöver man köra med grundfärg, är plstprimer en slags grunfärg?
3 Varför slipa på grundfärgen?
4 Hur många lager färg?. Ska man fortsätta med fler lager när färgen ser OK ut. det vill säga täcker och ser bra ut. tänkte att det kanske var positivt med ett tjockare lager färg av någon anledning eller är det lättare att färgen reser sig?.

2 frågor till. Har det någon större betydelse om man har 2k lack. Har nämligen fått tag på 1k lack i den nyansen jag vill ha. Och den andra frågan är vad det är för skillnad på vanlig bensintålig klarlack och 2k klarlack
 
Slipgrund och plastprimer är inte alls samma sak.
Slipgrund = byggande/fyllande lättslipad "grundfärg". Ska normalt sett läggas mot plast eller spackel, INTE mot plåt, då lägger man washprimer eller epoxyprimer först.
Plastprimer är för ökad vidhäftning mot just plastmaterial. Har jag aldrig använt men det kanske är bra.

Dammet tar man bort med tryckluft och därefter tvättar man med silikontvättmedel för att slippa fiskögon. 3M har en skitdyr/jättebra men jag brukar oftast nöja mig med Hagmans, den är billig men fungerar.
Därefter tackrag (engelskt uttal), dvs klibbduk som köps hos dom som säljer tbh för lackning. Tryckluften gör EJ att det blir dammfritt men det gör tackragen. Tyvärr finns det alltid damm i luften men vatten på golvet och lackoverall (dvs sån där tunn plast som inte dammar) så blir det bättre. Glöm inte att knyta ihop overallen runt trynet så att håret inte dammar.
Eller raka skallen! :D
Trycklufta också rent overallen utomhus det sista du gör.
OBS, detta kanske är overkill beorende på kraven. En enklare lack på racekåpor så kanske man kan acceptera lite mer damm.

Aldrig positivt med tjock färg om det inte är så att du vill ha ett tjockt lager att polera på. I övrigt försöker man lägga "lagom" tjockt men det går liksom inte så lätt att definiera (man lär sig med tiden).
Enda definitiva undantaget vad gäller färgtjocklek tycker jag är klarlacken. Det är alltid skönt att ha ett par lager extra, dels för att få mer djup, dels för att få ett tjockare lager för korrigeringar av fel eller skador, dels därför att ett tjockare lager gör att övergång mellan lack och dekal inte känns lika mycket (jag lägger alltid dekalerna under klarlacken).

2k lack har den fördelen att den går att slipa (om man nu skulle behöva det) rätt snart, typ senast nästa dag. Eller efter nån timme om du har tillgång till ugn.
1k går att slipa nästa år. Nä förresten, så kan man inte säga i november. Nästa vår får det bli. Läget är att 1k brukar kladda igen slippappret så förbannat att det är nästintill hopplöst.

Bensintålig klarlack brukar alltid vara 2k men det kanske finns enstaka undantag. Och även 2k ska skyddas från soppa de första dygnen. Själv är jag så feg att jag dagen efter lackning ställer en värmelampa som får lysa några timmar på tanken runt tanklocket.

Kanske lite för seriöst för den som ska lägga en enklare lack:
1. Slipa/spackla alla skador
2. Rugga med 240-320 torr
3. Lägg ett lager slipgrund. Det fyller repor (från slipningen) och ger möjlighet att slipa bort mindre felaktigheter. Fungerar ung som sprutspackel. Lägg gärna lite extra där felaktigheter i underarbetet syns genom slipgrunden. Slipgrund kan man lägga flera lager i omgångar med en kvarts luftning emellan. Mängden förtunning i slipgrunden kan varieras för att ändra fyllnadsgraden.
4. Slipa med 4-600 våt (eller 320 torr om du avser att lägga sealer). Det är viktigare med fint papper om du ska lägga metallic eftersom kornen annars gärna lägger sig i slipreporna.
5. Ett lager sealer ger extra vidhäftning, dessutom fyller sealern något (därför kan man slipa med 320 torr). Mängden förtunning kan varieras även i sealern för att ändra fyllnadsgraden. Sealer gör även att lacken isoleras från underliggande produkter. Du slipper alltså "sliprosor" till följd av att en underliggande spackling suger mer förtunning ur färgen under avluftningen än ickespacklade ytor gör. Du slipper även (oftast) res till följd av att nån klåpare har sprayburkslackat hojen tidigare eftersom sealern isolerar. Lägg INTE sealern så tjockt att den rinner, den är rätt kletig att slipa! Får du rinning i selaern så laddar du DIREKT en annan färgspruta med cellulosa och tvättar bort sealern från detaljen. Det är det enda rationella att göra.
Sealern kan med fördel tintas något för att stämma bättre med slutkulören.
6. Lägg lacken/baslacken, den går att lägga vått-i-vått med sealern. (Kör man riktigt billack kan alltihop läggas vått-i-vått, sealer, lack/bas, ev metallic, ev klarlack.) Vått-i-vått borde till och med ge bättre vidhäftning mellan de olika lagren.
7. Ska du lägga dekaler under klarlack så måste underliggande färg lufta ur minst ett dygn först, annars kan bubblor komma i dekalerna i efterhand, inte roligt, tro mig! Been there, done that.
8. Eventuell klarlack lägges försiktigt eftersom du inte ser hur tjockt det blir. Många tunna lager, nöj dig med att damma på tills du får en matt yta. Ta en kvarts fika. Därefter kan du lägga ett lite rejälare lager. Eftersom bottenlagret har luftat ur och binder nästa lager så minskar risken för Niagarafall väsentligt.

Detta var några av mina erfarenheter.
Och här är några av resultaten:
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11879
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11878
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11877
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11876
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=3093

Fråga inte mig om sprayburkslacker. Rätt liten erfarenhet av sånt.

Btw, vem hellackar en knarr för 1500:- inkl material?
Notera att materialet går på typ en tusenlapp eller så om det ska vara seriöst. Minst. Åtminstone till en kåpad knarr.

Och använd alltid kolfiltermask och bra ventilation! Du har bara en hälsa!
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Slipgrund och plastprimer är inte alls samma sak.
Slipgrund = byggande/fyllande lättslipad "grundfärg". Ska normalt sett läggas mot plast eller spackel, INTE mot plåt, då lägger man washprimer eller epoxyprimer först.
Plastprimer är för ökad vidhäftning mot just plastmaterial. Har jag aldrig använt men det kanske är bra.
..............................................
Och använd alltid kolfiltermask och bra ventilation! Du har bara en hälsa!
Tack så grymt mycket. Det förklarade så mycket mer än vad jag nånsin hade fått för mig att fråga. Tycker att dina projekt blev riktigt nice facktiskt ;) dom ska du vara nöjd med. Hoppas jag lyckas lika bra. Nu första gången för mig som sagt. Lite mycket information bara för mig att hålla reda på må jag säga. och tråkigt men sant så är mina kåpor oseriöst sprejlackade mer än 1 ggn. Löser det sig om jag slipar mig igenom dessa lager ?.
Jag återkommer nog senare med ytterligare frågor. ska bara läsa det några ggr först så jag hänger med ordentligt slipper jag ställa massa dumma & onödiga frågor.
Åter tack.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top