Svar från en av de Cralle omnämner (tagit från mcerr-listan)

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nedan har Scandinavian Open's promotor Mike Luff skickat ut på mcerr-listan

Cralle om Cralle?

I dagarna har ett långt brev cirkulerat, undertecknat Cralle som kastar skit på framförallt Peter Sköld och Svemo samt undertecknad (Mike Luff) får en släng av hans vrede också. Vad är det som har väckt hans uppmärksamhet så mycket? Jo, om det skall köras en Superstock 1000 cc klass i samband med STCC tävlingarna eller inte.

Början av sitt brev ägnar han åt – Cralle, och passar också på att kasta skit i riktning mot svemo. Syftet man vill uppnå med dem skitkastning, berättigad eller inte har jag svårt att se. Men jämför man en SBF bil licens med en Svemo MC licens utan att förstå att olycksfallskostnader och därmed utnyttjande av försäkringar inom Svemo licens är betydligt högre och därför en högre avgift/premie bör även en trångsynt Cralle kunna förstå.

Att jämföra SO och serien i STCC är dumheter, serierna har helt olika förutsättningar, där ena är helt beroende på sponsorerna och intresse från bilsidan. Den andra med stöd enbart från MC branschen som aldrig kan mäta sig med bilsidan, men bägge behövs. Cralle, vart tror du rekryteringen till Veidec klassen kommer från?

Sedan börjar ett personangrepp mot Peter Sköld som saknar motstycke i svensk roadracing och är vinklat för att passa Cralles egen uppfattning och har inget med fakta att göra – bara smutskastning.

Fakta 1
Den samlade värdet av Veidec MC parken ligger någonstans runt 3,5 – 4 miljoner. Om man byter till 1000 cc blir den samlade värdet max 2 miljoner, en netto förlust på 1,5 – 2 miljoner och detta kan uppnås tack vare att SO fortfarande kör Supersport 2005 samt att några Rookies kan vara intresserade, annars hade det varit ännu mindre.

Fakta 2
Superstock/stocksport 600 eller en mer standard betonad supersport kan uppnås av nästan samtliga deltagare i veidec idag, och kan locka till sig från SO´s supersport och standard 600, dansk och norsk STD 600 klasser ett underlag på över 100 chaufförer. STCC vill öka deltagande och ha tätare racing, detta kan de få med en sådan klass.

Fakta 3
Underlaget till 1000 cc räcker inte för att göra STCC klassen större. Det underlag som finns i dag inom SM och SO som skulle vara intresserade av klassen räcker bara till för att täcka bortfallet i nuvarande klass – alltså de som inte har råd med fakta 1. Fakta 1 är också hindret för rekrytering från övriga klasser till STCC 1000 cc, inte bara befintliga förare.

Fakta 4
Peter Skölds och Svemos uppgift är att värna om alla roadracing förare och arrangemang. Vi måste ha alla nivåer av båda och ibland kan ett beslut drabba en del förare och då får man välja det som gör minst skada. Att påstå att Peter Sköld gör detta för egen vinning är absurt, han skulle lätt kunna köra i den klassen och glänsa lite i TV, och för en stor publik. Mike Luff och Scandinavian Open vinner oavsett vilken klass det blir. Blir det 1000 cc ökar deltagandet i båda 600 klasserna. Blir det 600 ökar deltagandet i 1000 cc, det har alltså ingen betydelse. Men observera! Vi kör inte 1000 cc standard, vi kör Superbike med det tyska regelverket och inget annat.

Fakta 5
Det finns nästan ingen standard 1000 åkare i Norge, Finland och Danmark (de kan räknas på ena handen). Var kommer den påstådda ökningen från?

Fakta 6
Peter Sköld var sektionsordförande när jag bad om att få köra superstock 1000 (och stor standard) och när vi sammanfört superbike och superstock . Negativt?

Fakta 7
Mike Luff är en av tre deltagare i en MC grupp inom STCC där jag har en uppfattning och de andra en annan. När jag sitter i den gruppen gör jag det som jag anser bäst för STCC AB och ingenting annat.

Fakta 8
Mitt bolag tjänar betydligt mer pengar på STCC än SO, men även om inkomsterna är beytdligt mindre för SO så klappar mitt hjärta för roadracing.

Fakta 9
Den tänkta 600 klassen innebär minimala tidsskillnader mot supersport av idag, även om Cralle kör en 1000 cc blir det inte snabbare tider på de banorna vi kör idag (möjligtvis Mantorp), men på de banor där man inte ser mer än en tredjedel av banan missar vi hans häftiga sladdar.

Fakta 10
….. Nej, usch, vem bryr sig? Kanske skall vi låta Cralle få som han vill och låta gamlingarna köra sista versen i stället för en klass som lockar unga fräscha killar som vi kan bygga upp under en lång period, och som de kan gå vidare ut med i EM sen. Ja, faktiskt, kör va fan du vill, du vinner Cralle. Jag för min del och jag tror Peter Sköld känner det samma gör det vi tror är bäst för roadracingen, men gränsen är nådd när man blir smutskastad för det av dig! För allt vad det här handlar om är du och din situation – inte verkligheten, inte roadracingens bästa.

Jag och Scandinavian Open blir väldigt glada! 2006 kör vi 600 Superstock/Stocksport. Tack Cralle!

Hälsningar
Mike Luff

Om det här brevet inte innehöll pajkastning och personangrepp så vet jag inte vad man ska kalla det..¨
Cralles brev var ödmjukt i jämförelse..

Den oförsonlig och arroganta tonen som både Luff och Cralle använder vinner inga sympatier hos mig. Det båda vill ha sagt hade gått att säga med betydligt färre och mer välvalda ord.

Personangrepp på Cralle?
Modest jämfört med det Cralle skrev..
Sen ska man inte glömma bort att Cralle mycket väl talar i egen sak när det gäller 1000cc och hans egna planer inför 2005..

Klart Luff är förbannad, dock ska han ha cred för att han håller en nivå ungefär ett eiffeltorn högre än Cralle.

Cralle & Luff & Svemo & STCC

Vet inte hur många inlägg som skrivs i ämnet men innan man bygger upp en hoper tyckanden som till slut kan bli till sanningar så frågar jag följande:

1, ÄR det verkligen Cralle som skrivit det mail som diskuteras? DVS vem vet med säkerhet att det kommer från honom?

2, Likaså infon från SO promotorn Mike Luff ? (verkar vara sanning från deras sida)

3, Var står Veidec el STCC med för kontrakt till -2005 och vad innebär det för serien ekonomiskt för media och TV mässiga avtal?

4, Vilka andra alternativa intressen finns på sponsorer till STCC?

/Eric H, NSB

Vet inte hur många inlägg som skrivs i ämnet men innan man bygger upp en hoper tyckanden som till slut kan bli till sanningar så frågar jag följande:

1, ÄR det verkligen Cralle som skrivit det mail som diskuteras? DVS vem vet med säkerhet att det kommer från honom?
Jepp, det ÄR Cralle som har skrivit det. Läs även på www.cralle.se

2, Likaså infon från SO promotorn Mike Luff ? (verkar vara sanning från deras sida)
Jepp, om ingen annan har loggat in på deras mail, så är det från Tony på
Karlskoga som har skrivit det.

3, Var står Veidec el STCC med för kontrakt till -2005 och vad innebär det för serien ekonomiskt för media och TV mässiga avtal?
Veidec har inte tecknat något för 2005 än. Blir nog inte förräns de vet
vad som kommer att hända med klasssen.

Till STCC? Har väl inte med saken att göra. Utbyte av Veidec som sponsor
menar du eller? Isåfall tror jag tyvärr inte där är så många som är intresserade.

mvh
Benny

/Eric H, NSB

FRÅGA!
vill vi ha kvar veidec klassen i stcc som åtminstonde syns i tv eller inte?
utan sponsor som betalar tv (veidec) lär det ju knappast bli nått,
cralle ställer en fråga i sitt brev, Vill vi backa 4 år i tiden?! ganska befogad fråga tycker jag...

Vad jag fattat hittills ser läget ut så här:
1000cc =TV och importörernas stöd
600cc= inget dera och vips så va vi klara med stcc, vi kan börja på kalle anka nivå igen, precis som den här diskussionen förs på, många tycks glida ifrån det vi vill värna om: Roadracing,

ärligt talat, är inte dom flesta här ganska trött på att se Speedway på tv hela tiden, tänk om det var svensk roadracing istället,,

mvh
Freddy Papunen #25

Freddy

Jag undrar varför veidec och importörerna plötsligt är så aviga, till er klass?
Tycker många frågor/fakta/tankar är intressanta.
Är veidec trophy så väldigt mycket mer intressantare för fler förare än ni som kör där just nu om det byts till 1000cc?
Mig veterligen är det få på "kalle anka"-nivå som kör nuvarande so/sm har budget eller planer på att åka med er om ni går upp till 1000, jag kan givetvis ha fel.
Ja, jag vill se veidec på tv, jag skulle vilja att FLER körde veidec, så det kommer upp på samma nivå som det var tidigare. I år har serien vart i stort sett ointressant, då det bara i stort sett var tre personer som stod på pallen, och resten av fältet långt efter.
Dessutom jäkligt dåliga tv-program som knappt visat något av rejsen, finns det något som säger att bevakningen blir bättre nästa år?
Det florerar ganska mycket rykten kring STCC, och problem med sponsorer, varför? Det även på bilsidan..

oFFkeFF skrev:
Jag undrar varför veidec och importörerna plötsligt är så aviga, till er klass?
Tycker många frågor/fakta/tankar är intressanta.
Är veidec trophy så väldigt mycket mer intressantare för fler förare än ni som kör där just nu om det byts till 1000cc?
Mig veterligen är det få på "kalle anka"-nivå som kör nuvarande so/sm har budget eller planer på att åka med er om ni går upp till 1000, jag kan givetvis ha fel.
Ja, jag vill se veidec på tv, jag skulle vilja att FLER körde veidec, så det kommer upp på samma nivå som det var tidigare. I år har serien vart i stort sett ointressant, då det bara i stort sett var tre personer som stod på pallen, och resten av fältet långt efter.
Dessutom jäkligt dåliga tv-program som knappt visat något av rejsen, finns det något som säger att bevakningen blir bättre nästa år?
Det florerar ganska mycket rykten kring STCC, och problem med sponsorer, varför? Det även på bilsidan..

jag tror defenitivt att fler vill köra veidec om dom kan få ekonomi till det, jag kör inte nästa år om det blir lika dyrt som i år, inte för att jag inte vill men pengarna är slut och jag tror fler sitter i den båten, jag skiter egentligen vilken hoj vi kör men jag vill inte köra kalle anka klass som kostar skjortan, jag vill köra bra racing där alla trots plånbok ges möjlighet att visa vad dom går för, med ett stort startfält, sen bör ju serien synas åxå, jag skulle inte ordna bussresor med mina sponsorer till kalle anka cup, ordspråket skjuta sig själv i foten kan komma till pass, snart syns ju Supermotard SM mer i media, dit kanske jag skulle våga ta mina sponsorer,

att stcc nu skulle ha problem med sponsorer kan jag inte svara för för jag har inte koll men skulle mycket väl tänka att dom har, sponsorerna är väl rädda att stcc tappar motorcykel klassen,

Freddy skrev:
...vi kan börja på kalle anka nivå igen, precis som den här diskussionen förs på, många tycks glida ifrån det vi vill värna om: Roadracing

Sedan finns det väl olika grader av helvetet..?
Om man ändå skall prostituera sig kan man väl åtminstone göra det med lite värdighet??

Utnyttjas jag, vet _jag_ fortfarande att _jag_ har ett egenvärde.

Freddy skrev:
ärligt talat, är inte dom flesta här ganska trött på att se Speedway på tv hela tiden, tänk om det var svensk roadracing istället

Är STCC rätt väg för detta (speciellt som det se ut just nu)?
Under tiden "sprider" du ut de få aktiva som finns...

Kalle Anka-nivån kommer av aktiva som menar att man inte kommer att köra alls om det blir på ett visst sätt...

oFFkeFF skrev:

Var för skulle dom inte köra om det blir 1000? det blir ju billigare än vad det är i dag. Det har inte varit många från so/sm som gästspelat i Veidec och det förmodligen pga av kostnader.

Freddy skrev:
Vad jag fattat hittills ser läget ut så här:
1000cc =TV och importörernas stöd
600cc= inget dera och vips så va vi klara med stcc, vi kan börja på kalle anka nivå igen, precis som den här diskussionen förs på, många tycks glida ifrån det vi vill värna om: Roadracing,
TV= bra.
Importörernas stöd fattar jag inte vad det har för betydelse. Annat än för vissa enskilda förare.
Varför racingen skulle falla tillbaka 4 år är för mig obegripligt såvida man inte ser det enbart ur mediaexponeringstids synvinkel.
Att det skulle va billigare, nja. Det finns andra klasser som är ännu billigare.
För att locka fler förare är inte detta med 1000cc svaret, sänk anm.avgifterna för förare, hade de legat på SO-nivå i fjol hade det varit fulla fält och t.o.m. utkvalade förare i Veidec.

Johan skrev:
För att locka fler förare är inte detta med 1000cc svaret, sänk anm.avgifterna för förare, hade de legat på SO-nivå i fjol hade det varit fulla fält och t.o.m. utkvalade förare i Veidec.

Jo, det är svaret. Sänkt1 anm.avgifter är inte svaret. Anmälningsavgifter är
en droppe i havet jämfört med vad hojarna kostar. De funderade ett tag på
att få någon sponsor att ta alla anmälningsavgifter, men det verkade inte
ha någon större betydelse när de frågade en del förare. Själv hade jag inte
ställt upp och kört även om det hade varit gratis om Supersport är kvar, då
jag aldrig lär ha råd att bygga en (helst två) sådana hojar. Och med tanke på
andrahands värdet på sådana, så blir man ju mörkrädd bara man tänker på det.

Bennybåge skrev:
Jo, det är svaret. Sänkt1 anm.avgifter är inte svaret. Anmälningsavgifter är
en droppe i havet jämfört med vad hojarna kostar. De funderade ett tag på
att få någon sponsor att ta alla anmälningsavgifter, men det verkade inte
ha någon större betydelse när de frågade en del förare. Själv hade jag inte
ställt upp och kört även om det hade varit gratis om Supersport är kvar, då
jag aldrig lär ha råd att bygga en (helst två) sådana hojar. Och med tanke på
andrahands värdet på sådana, så blir man ju mörkrädd bara man tänker på det.

För att möta detta önskemål, om lägre kostnader på hojarna, föreslog SVEMO att man skulle kunna köra 600 Super Stock men det gillades från det håll där förslaget om 1000 cc har kommit. Så STCC AB sade nej och "körde vidare" genom att lämna in en skrivelse till SVEMO, som dessutom inte kom in för än i september i år. Och som man sedan överklagade till SVEMO:s styrelse. Dvs. SVEMO förordade en klass som är bra mycket billigare än dagens SS 600.

// Niklas

Avarage skrev:
För att möta detta önskemål, om lägre kostnader på hojarna, föreslog SVEMO att man skulle kunna köra 600 Super Stock men det gillades från det håll där förslaget om 1000 cc har kommit. Så STCC AB sade nej och "körde vidare" genom att lämna in en skrivelse till SVEMO, som dessutom inte kom in för än i september i år. Och som man sedan överklagade till SVEMO:s styrelse. Dvs. SVEMO förordade en klass som är bra mycket billigare än dagens SS 600.

// Niklas

Det är faktiskt ett alternativ, dock så måste vi hålla oss till samma reglemente
som i Europa, och som jag vet nu, så finns det inget sådant, och hitta på
något eget tycker jag är fel. Samtidigt så blir det lite väl många 600 klasser
då tycker jag.. 600 Superstock i Veidec eller vad det kommer att heta, Standard 600 i SM, och Supersport 600 i SO. Då tycker jag hellre om 1000cc,
då det finns i Europa redan ju, plus att det bara finns Superbike för stora
hojar att välja på här i Sverige. Men, jag håller med annars att 600 superstock
är ett alternativ när Europa och resten börjar med det.

mvh
Benny

Bennybåge skrev:
Det är faktiskt ett alternativ, dock så måste vi hålla oss till samma reglemente
då tycker jag.. 600 Superstock i Veidec eller vad det kommer att heta, Standard 600 i SM, och Supersport 600 i SO. Då tycker jag hellre om 1000cc,

mvh
Benny

Jo, europasnacket är ju ganska intressant. Eftersom man ju inför 2006 pratar om att just gå över till 600 superstock.
Andra frågan är ju om europa är viktigt för veidecförarna, varför de vill köra 1000cc när det inte går under UEM-helgerna?
Eller för den delen varför i stort sett ingen annan än folkesson kört ss600-EM i år?

Erics 1000s skrev:

/Eric H, NSB
1. True True ! Borde nog kontrolleras innan vidare personangrepp. Dåligt är också att förmedla detta via mail och forum. Dåligt för svensk roadracings ansikte utåt. Sedan kan man tycka att det som skrivs via mcerr-listan inte borde komma SH tillkänna på detta sätt !! mcerr-listan bör hållas frånskilt från detta forum med all respekt för SH men listan uppkomst grundar sig enbart av förare och "banbehöriga".

Bennybåge skrev:

mvh
Benny

Enl. uppgift kommer det i Europa 2005, vilket var orsaken till att SVEMO föreslog detta.

// Niklas

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...