Nordgren
Team ägare, fd racerförare
- Gick med
- 12 Mar 2003
- Hoj
- Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nedan har Scandinavian Open's promotor Mike Luff skickat ut på mcerr-listan
Cralle om Cralle?
I dagarna har ett långt brev cirkulerat, undertecknat Cralle som kastar skit på framförallt Peter Sköld och Svemo samt undertecknad (Mike Luff) får en släng av hans vrede också. Vad är det som har väckt hans uppmärksamhet så mycket? Jo, om det skall köras en Superstock 1000 cc klass i samband med STCC tävlingarna eller inte.
Början av sitt brev ägnar han åt – Cralle, och passar också på att kasta skit i riktning mot svemo. Syftet man vill uppnå med dem skitkastning, berättigad eller inte har jag svårt att se. Men jämför man en SBF bil licens med en Svemo MC licens utan att förstå att olycksfallskostnader och därmed utnyttjande av försäkringar inom Svemo licens är betydligt högre och därför en högre avgift/premie bör även en trångsynt Cralle kunna förstå.
Att jämföra SO och serien i STCC är dumheter, serierna har helt olika förutsättningar, där ena är helt beroende på sponsorerna och intresse från bilsidan. Den andra med stöd enbart från MC branschen som aldrig kan mäta sig med bilsidan, men bägge behövs. Cralle, vart tror du rekryteringen till Veidec klassen kommer från?
Sedan börjar ett personangrepp mot Peter Sköld som saknar motstycke i svensk roadracing och är vinklat för att passa Cralles egen uppfattning och har inget med fakta att göra – bara smutskastning.
Fakta 1
Den samlade värdet av Veidec MC parken ligger någonstans runt 3,5 – 4 miljoner. Om man byter till 1000 cc blir den samlade värdet max 2 miljoner, en netto förlust på 1,5 – 2 miljoner och detta kan uppnås tack vare att SO fortfarande kör Supersport 2005 samt att några Rookies kan vara intresserade, annars hade det varit ännu mindre.
Fakta 2
Superstock/stocksport 600 eller en mer standard betonad supersport kan uppnås av nästan samtliga deltagare i veidec idag, och kan locka till sig från SO´s supersport och standard 600, dansk och norsk STD 600 klasser ett underlag på över 100 chaufförer. STCC vill öka deltagande och ha tätare racing, detta kan de få med en sådan klass.
Fakta 3
Underlaget till 1000 cc räcker inte för att göra STCC klassen större. Det underlag som finns i dag inom SM och SO som skulle vara intresserade av klassen räcker bara till för att täcka bortfallet i nuvarande klass – alltså de som inte har råd med fakta 1. Fakta 1 är också hindret för rekrytering från övriga klasser till STCC 1000 cc, inte bara befintliga förare.
Fakta 4
Peter Skölds och Svemos uppgift är att värna om alla roadracing förare och arrangemang. Vi måste ha alla nivåer av båda och ibland kan ett beslut drabba en del förare och då får man välja det som gör minst skada. Att påstå att Peter Sköld gör detta för egen vinning är absurt, han skulle lätt kunna köra i den klassen och glänsa lite i TV, och för en stor publik. Mike Luff och Scandinavian Open vinner oavsett vilken klass det blir. Blir det 1000 cc ökar deltagandet i båda 600 klasserna. Blir det 600 ökar deltagandet i 1000 cc, det har alltså ingen betydelse. Men observera! Vi kör inte 1000 cc standard, vi kör Superbike med det tyska regelverket och inget annat.
Fakta 5
Det finns nästan ingen standard 1000 åkare i Norge, Finland och Danmark (de kan räknas på ena handen). Var kommer den påstådda ökningen från?
Fakta 6
Peter Sköld var sektionsordförande när jag bad om att få köra superstock 1000 (och stor standard) och när vi sammanfört superbike och superstock . Negativt?
Fakta 7
Mike Luff är en av tre deltagare i en MC grupp inom STCC där jag har en uppfattning och de andra en annan. När jag sitter i den gruppen gör jag det som jag anser bäst för STCC AB och ingenting annat.
Fakta 8
Mitt bolag tjänar betydligt mer pengar på STCC än SO, men även om inkomsterna är beytdligt mindre för SO så klappar mitt hjärta för roadracing.
Fakta 9
Den tänkta 600 klassen innebär minimala tidsskillnader mot supersport av idag, även om Cralle kör en 1000 cc blir det inte snabbare tider på de banorna vi kör idag (möjligtvis Mantorp), men på de banor där man inte ser mer än en tredjedel av banan missar vi hans häftiga sladdar.
Fakta 10
….. Nej, usch, vem bryr sig? Kanske skall vi låta Cralle få som han vill och låta gamlingarna köra sista versen i stället för en klass som lockar unga fräscha killar som vi kan bygga upp under en lång period, och som de kan gå vidare ut med i EM sen. Ja, faktiskt, kör va fan du vill, du vinner Cralle. Jag för min del och jag tror Peter Sköld känner det samma gör det vi tror är bäst för roadracingen, men gränsen är nådd när man blir smutskastad för det av dig! För allt vad det här handlar om är du och din situation – inte verkligheten, inte roadracingens bästa.
Jag och Scandinavian Open blir väldigt glada! 2006 kör vi 600 Superstock/Stocksport. Tack Cralle!
Hälsningar
Mike Luff
Cralle om Cralle?
I dagarna har ett långt brev cirkulerat, undertecknat Cralle som kastar skit på framförallt Peter Sköld och Svemo samt undertecknad (Mike Luff) får en släng av hans vrede också. Vad är det som har väckt hans uppmärksamhet så mycket? Jo, om det skall köras en Superstock 1000 cc klass i samband med STCC tävlingarna eller inte.
Början av sitt brev ägnar han åt – Cralle, och passar också på att kasta skit i riktning mot svemo. Syftet man vill uppnå med dem skitkastning, berättigad eller inte har jag svårt att se. Men jämför man en SBF bil licens med en Svemo MC licens utan att förstå att olycksfallskostnader och därmed utnyttjande av försäkringar inom Svemo licens är betydligt högre och därför en högre avgift/premie bör även en trångsynt Cralle kunna förstå.
Att jämföra SO och serien i STCC är dumheter, serierna har helt olika förutsättningar, där ena är helt beroende på sponsorerna och intresse från bilsidan. Den andra med stöd enbart från MC branschen som aldrig kan mäta sig med bilsidan, men bägge behövs. Cralle, vart tror du rekryteringen till Veidec klassen kommer från?
Sedan börjar ett personangrepp mot Peter Sköld som saknar motstycke i svensk roadracing och är vinklat för att passa Cralles egen uppfattning och har inget med fakta att göra – bara smutskastning.
Fakta 1
Den samlade värdet av Veidec MC parken ligger någonstans runt 3,5 – 4 miljoner. Om man byter till 1000 cc blir den samlade värdet max 2 miljoner, en netto förlust på 1,5 – 2 miljoner och detta kan uppnås tack vare att SO fortfarande kör Supersport 2005 samt att några Rookies kan vara intresserade, annars hade det varit ännu mindre.
Fakta 2
Superstock/stocksport 600 eller en mer standard betonad supersport kan uppnås av nästan samtliga deltagare i veidec idag, och kan locka till sig från SO´s supersport och standard 600, dansk och norsk STD 600 klasser ett underlag på över 100 chaufförer. STCC vill öka deltagande och ha tätare racing, detta kan de få med en sådan klass.
Fakta 3
Underlaget till 1000 cc räcker inte för att göra STCC klassen större. Det underlag som finns i dag inom SM och SO som skulle vara intresserade av klassen räcker bara till för att täcka bortfallet i nuvarande klass – alltså de som inte har råd med fakta 1. Fakta 1 är också hindret för rekrytering från övriga klasser till STCC 1000 cc, inte bara befintliga förare.
Fakta 4
Peter Skölds och Svemos uppgift är att värna om alla roadracing förare och arrangemang. Vi måste ha alla nivåer av båda och ibland kan ett beslut drabba en del förare och då får man välja det som gör minst skada. Att påstå att Peter Sköld gör detta för egen vinning är absurt, han skulle lätt kunna köra i den klassen och glänsa lite i TV, och för en stor publik. Mike Luff och Scandinavian Open vinner oavsett vilken klass det blir. Blir det 1000 cc ökar deltagandet i båda 600 klasserna. Blir det 600 ökar deltagandet i 1000 cc, det har alltså ingen betydelse. Men observera! Vi kör inte 1000 cc standard, vi kör Superbike med det tyska regelverket och inget annat.
Fakta 5
Det finns nästan ingen standard 1000 åkare i Norge, Finland och Danmark (de kan räknas på ena handen). Var kommer den påstådda ökningen från?
Fakta 6
Peter Sköld var sektionsordförande när jag bad om att få köra superstock 1000 (och stor standard) och när vi sammanfört superbike och superstock . Negativt?
Fakta 7
Mike Luff är en av tre deltagare i en MC grupp inom STCC där jag har en uppfattning och de andra en annan. När jag sitter i den gruppen gör jag det som jag anser bäst för STCC AB och ingenting annat.
Fakta 8
Mitt bolag tjänar betydligt mer pengar på STCC än SO, men även om inkomsterna är beytdligt mindre för SO så klappar mitt hjärta för roadracing.
Fakta 9
Den tänkta 600 klassen innebär minimala tidsskillnader mot supersport av idag, även om Cralle kör en 1000 cc blir det inte snabbare tider på de banorna vi kör idag (möjligtvis Mantorp), men på de banor där man inte ser mer än en tredjedel av banan missar vi hans häftiga sladdar.
Fakta 10
….. Nej, usch, vem bryr sig? Kanske skall vi låta Cralle få som han vill och låta gamlingarna köra sista versen i stället för en klass som lockar unga fräscha killar som vi kan bygga upp under en lång period, och som de kan gå vidare ut med i EM sen. Ja, faktiskt, kör va fan du vill, du vinner Cralle. Jag för min del och jag tror Peter Sköld känner det samma gör det vi tror är bäst för roadracingen, men gränsen är nådd när man blir smutskastad för det av dig! För allt vad det här handlar om är du och din situation – inte verkligheten, inte roadracingens bästa.
Jag och Scandinavian Open blir väldigt glada! 2006 kör vi 600 Superstock/Stocksport. Tack Cralle!
Hälsningar
Mike Luff