TV sporten, nu jävlar,,

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jaha, va ser man på tv1 sportsändning på morgonen.
jo, "och nu motorsport" jaha va kul tänker man..
Nascar mekaniker som får hoppa över en sent bromsande bil i depån och en crash precis innan mål linjen, en bil tumlar in i mål...
visst lite kul bilder,,,
MEN, Jimmy Lindström och Fagersjö EL tog VM poöng i går,,, och dom slösar bort en minut på underhållande motorcrasher, som vanligt...
Påstår inte att jag vet att respektive team har skickat resultat till all media, (det får man ju hoppas) men blir sur andå..

hmm... tv-sporten@svt.se <tv-sporten@svt.se> kanske skriva ett :mad: mail

R2 skrev:
Jaha, va ser man på tv1 sportsändning på morgonen.
jo, "och nu motorsport" jaha va kul tänker man..
Nascar mekaniker som får hoppa över en sent bromsande bil i depån och en crash precis innan mål linjen, en bil tumlar in i mål...
visst lite kul bilder,,,
MEN, Jimmy Lindström och Fagersjö EL tog VM poöng i går,,, och dom slösar bort en minut på underhållande motorcrasher, som vanligt...
Påstår inte att jag vet att respektive team har skickat resultat till all media, (det får man ju hoppas) men blir sur andå..

Sverige är inget motorsportland! Det märks väl både på media, publik, och myndigheter. Blev precis som du förbannad då jag körde enduro och TV-sporten inte sa ett ord om att vi faktiskt fått flera världsmästare i sporten. Fast positivt är sändningar från speedway, WRC, STCC, F1 osv. Det ökar intresset för motorsport rent allmänt och med tiden kanske även RR får lite mer plats i media.
Men det är bara att acceptera, Sverige är inget motorsportland… än!

iskalla_killen skrev:
Men det är bara att acceptera, Sverige är inget motorsportland… än!

ok, jag accepterar detta nu, och blir helt lugn, bryr mig inte längre, skiter väl i den sport jag lägger pengar och tid på....

:kocko :kocko :kocko

R2 skrev:
ok, jag accepterar detta nu, och blir helt lugn, bryr mig inte längre, skiter väl i den sport jag lägger pengar och tid på....

:kocko :kocko :kocko

Haha... berätta utgången av dina mail till SVT :)

iskalla_killen skrev:
Haha... berätta utgången av dina mail till SVT :)
nej det blir inget mail, bästa sättet är ju att acceptera läget.

det verkar som att media är anti mot motorsport. som när Andre Nilsson krashade så pratade dom om det som hade hänt då när det va och en gång efter när han började repa sig, hade det vart en fotbolls spelare så hade vi fått sett det varenda i varenda nyhetssänding i en hel vecka!!sen hade dom gått ner till en gång om dan!! dom är värdelös när det gäller motorsport!!

Dessvärre är det nog inte medias fel. Det är helt enkelt så att folk i största allmänhet inte är intreserade.
Skulle det finnas ett oerhört intresse för motorsport så skulle det visas mycket mera.

ja du. Det är nog bara vi här på sporthoj.com samt ett antal övrigt motorintresserade människor som följer roadracing på TV. Undantaget motoGP som verkar vara rätt så stort i alla fall i Sverige.

Men jag håller med, lite mer uppmärksamhet skulle inte skada. :tummenupp

Victor skrev:
Dessvärre är det nog inte medias fel. Det är helt enkelt så att folk i största allmänhet inte är intreserade.
Skulle det finnas ett oerhört intresse för motorsport så skulle det visas mycket mera.

Sorgligt men sant..

Fast om inte media visar motorsport så kan gemene man aldrig få nått intresse för det..

Helt enkelt så visar inte tv motorsport för folk inte är intresserade och folk är inte intresserade för att tv aldrig visar något..

Victor skrev:

Precis!
Ge mig inte gängstryk nu, men ligger det inte väldigt mycket i det ovan nämnda påstående?

Alltså, man får ju den uppmärksamhet i media som man förtjänar på något vis. Är 90% av TV tittarna intresserade av fotboll och 10% av motorsport, lär ju det vägas in när TV sporten ska fördela sin begränsade sändingstid mellan olika evenemang.

Jag är av samma uppfattning i det här fallet, som när det gäller t.ex damfotboll vs. herrfotboll. Det gnälls hela tiden över att damfotbollen får så lite uppmärksammhet i media och så lite publik. Men kan det inte bero på att damfotboll är helt värdelöst att titta på i jämförelse med herrfotboll?
Alltså är färre intresserade av att se det, och färre som vill betala sponsorpengar och entré, och mindre TV-tid osv...

Sen kan man ju tycka att dom borde nämna att Jimmy tog VM poäng t.ex. Men hur många VM poäng tas det inte i andra sporter av svenskar ute i världen som man aldrig hör talas om? Handikappidrott, Bridge, boule eller vad vet jag?

Sen tycker ju jag själv att RR är världens roligaste sport att titta på, men så länge som det är fler som vill se fotboll på TV så får man liksom rätta sig efter det...

Jävligt tråkigt, men sant...

Vi kan ju börja med att försöka få folk till tävlingarna, genom att t.ex annonsera om tävlingarna i förväg... En pik till vissa arrangörer..

Dags för en ny sport. RR-Rundbana. Kolla speedway eller Nascar etc. Stora anläggningar med massor av folk. Grejen är att sport bör vara spännande att titta på - som sport/tävling. Då kan man vara rätt ointresserad av själva aktiviteten och bara njuta av action och tävlingsbiten. Jag är 100% ointresserad av hockey o fotboll, men det kan vara jävligt spännande på en match. Varför? Överblick och delaktighet såklart. Man kan följa allt och t o m förutse passningar i flera steg etc. Hur stor överblick får man som besökare på en RR-bana? Wrrroooom, Wrrrrooooom..där kom visst en till :va Var på sviestad en gång på sidvagns-race. När det var klara gick jag fram till en herre i läderdräkt och frågade - ursäkta, men vem vann? Rundbana borde vara skitbra. (Med tjocka air fence kanske :hihi Viking har ju rundbana på G tror jag (om allt nu går i hamn)

Last edited:
Vi har fört den här diskussionen förut, när jag fick mitt bryt över SVT:s sätt att hantera motorsport. Då var det en hel del medlemmar här på forumet som skickade mejl och det verkade faktiskt som att de tog åt sig och lyssnade. Och, det är inte tittarsiffror eller statistik som bestämmer urvalet i SVT. Det är Sportredaktionen, så visst går det att påverka. Jag är dessutom övertygad om att ju mer en sport syns i teve, desto populärare blir den.

Last edited:
Hmmmm... Av nån anledning tror jag inte på RundbaneRR...
Verkar skittråkigt, och livsfarligt... :D

Macho Woman skrev:
Jag är dessutom övertygad om att ju mer en sport syns i teve, desto populärare blir den.

Har ju funkat för damfotbollen... Envisas man med att visa det hela tiden, så tittar väl alltid nån till slut... :D

Skämt åsido, så håller jag med... Skulle man visa lite mer klipp från RR (utom när det vurpas och kraschas) så skulle det säkert öppna ögonen på flera människor. Fråga t.ex vem som helst som varit på en STCC tävling vad dom minns mest från helgen... 90% säger Veidec Trophy...
Tror att Veidec (eller Synsam som det hette i början) är det bästa som hänt Svensk Roadracing någonsin när det gäller PR och "Airtime".

TV behöver visa bättre vinklar från sporten för att få den stora massans intresse. Att se några punkter på TVn köra efter på asfalt är ointressant för iaktagaren. Dock den som kör tycker förstås det är jäkla kul!

bla bla bla
era jämförelser med pupuläritet och fotboll etc.. javisst...

men det jag menar är att dom hade tid till motorsport, han SA till och med "och nu motorsport" men då är det crasher det handlar om, från usa..
det hela hade en underton av underhållning, kolla va lustigt dom beter sig, haha.
Det är enligt mitt tycke så att det behövs kunnigt, engagerat folk som kan tjäna pengar på att marknadsföra sporten, (iaf i förlängningen) för att vi ska komma någon vart med detta.
Macho Woman,, du sitter ju på en hel del kunnade och glöd, för att inte nämna det suveräna jobb du redan gör.
Förslag: central pressrelease inlämning, organiserad filmning, utskick till media, lobbyverksamhet, mm mm..
Detta med att kontakta pressen bör alla enskilda göra, men visst borde vi kunna organisera oss bättre.
roadracing.se som nav i detta?

kom igen och brainstorma nu...

Victor skrev:

Eller tvärtom för tusan....om det skulle visas MER så kanske FLER skulle bli intresserade...

Som det är nu, så är det ingen som vet nåt om RR... visas det mer så kanske folk får inspiration o sporten kan växa...o media måste lov att bevaka det i större utrstäckning :tummenupp

Tjing för RR!!

//Mad

Jaa.. helt klart är att det finns ett stort uppdämt intresse för rr men när det kostar plenty att delta + att det är minst 20 mil till en anläggning från storstadsregionen gör att en uppslutning på bred front av både aktiva o publik lär dröja.. dagens sanning! Jämför med innebandy som har miljardi aktiva.. tjaa en klubba = 299:- på sportaffären o ett par dojjor 500:- vips e man redo att lira.. e lite enklare va?.
/J

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...