Thundercat eller Monster

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Hallå!

Försöker bestämma mig för om jag ska köpa en ducati monster eller en Yamaha Thundercat (600cc).
Monstern (också 600cc) har kolfiberdämpare liksom Thundercaten. Ungefär samma pris, lika många mil körda. Nackdelen med thundercaten är väl att den är väldigt tung och då missar man lite av smidigheten som jag tycker är viktig när man kör mc. Monstern å andra sidan har kass effekt rent ut sagt.

Någon som har erfarenhet av hojarna som kan ge lite tips?

är inte yamman billigare i försäkring med en hel del :va
sen har du ju inga kåpor på ett monster heller.. lite skönare med det kanske

fast o andra sidan är monstern riktigt snygg... :Bugar

Kraschpucken skrev:
är inte yamman billigare i försäkring med en hel del :va
sen har du ju inga kåpor på ett monster heller.. lite skönare med det kanske

fast o andra sidan är monstern riktigt snygg... :Bugar

Yamahan är dyrare i försäkring då den har ca 100hk! Monstern är inte ens i närheten av den effekten. Kåpor är iof. skönt! Men som du säger monstern är gudomligt snygg =P

Så värst tung är inte thundercaten, visst är den en aning klumpig jämfört
med moderna hojar men det är inget man lider av. Jag tyckte den var en
utmärkt allround-hoj, den funkar bra för touring och gör inte bort sig på
bana heller.

En (ett?) monster skulle jag aldrig köpa, störtfula. Men det behöver du inte ta någon hänsyn till. :)
Att köra längre sträckor utan kåpor är dessutom pest.

/A

Last edited:
prise skrev:
Hallå!

Försöker bestämma mig för om jag ska köpa en ducati monster eller en Yamaha Thundercat (600cc).
Monstern (också 600cc) har kolfiberdämpare liksom Thundercaten. Ungefär samma pris, lika många mil körda. Nackdelen med thundercaten är väl att den är väldigt tung och då missar man lite av smidigheten som jag tycker är viktig när man kör mc. Monstern å andra sidan har kass effekt rent ut sagt.

Någon som har erfarenhet av hojarna som kan ge lite tips?

Funderar du på monster ska du inte köpa 600 utan isåfall 620..
Ska du köra fortfort, välj INTE monstret.. ska du ha en lätthanterlig hoj för stadstrafik, landsväg ska du välja monstret..

Rundningsmärke skrev:
Så värst tung är inte thundercaten, visst är den en aning klumpig jämfört
med moderna hojar men det är inget man lider av. Jag tyckte den var en
utmärkt allround-hoj, den funkar bra för touring och gör inte bort sig på
bana heller.

En (ett?) monster skulle jag aldrig köpa, störtfula. Men det behöver du inte ta någon hänsyn till. :)
Att köra längre sträckor utan kåpor är dessutom pest.

/A

Störtfula? tss :P Borde kanske försöka få testköra både en monster och en thundercat innan ja bestämmer mig.... Är väl sant att det är pest att köra långt utan kåpa, känns till och med när jag jämför hur det är att köra min aprilia jämfört med hojen jag kröde på körskolan..

Jag är helt inne på Runingsmärkes linje. Monster är nån form av anti-hoj. För ful för att vara exotisk, för långsam för att vara en sporthoj och för liten och obekväm för att funka som pendlarhoj. Samt för kass markfrigång för att ha roligt på.
Det sämsta av flera värdar allså.

Last edited:
Kan tillägga att Thundercat:en är långt ifrån klumpig.
Förmodligen den bästa allround-hojen som såldes 1997 (i 600cc-klassen dvs).
Grymt bekväm hoj att köra samtidigt som man definitivt hänger med när det börjar svänga. Monstern är bara... ful :) Att den dessutom saknar allt vad effekt heter är en annan mindre inbjudande egenskap imo.

PenDragon skrev:
Kan tillägga att Thundercat:en är långt ifrån klumpig.
Förmodligen den bästa allround-hojen som såldes 1997 (i 600cc-klassen dvs).
Grymt bekväm hoj att köra samtidigt som man definitivt hänger med när det börjar svänga. Monstern är bara... ful :) Att den dessutom saknar allt vad effekt heter är en annan mindre inbjudande egenskap imo.

ahh, en thundercat människa! bra att du sa att den inte var klumpig då blir det lite lättare att bestämma sig =) Har hittat en Thundercat för 42'000 med kolfiber micronslipon, strypt till 25kw på pappret, verkar helt enkelt lysande =)

Köp en katt! :tummenupp
Jag är hur nöjd som helst. Tung och otymplig? Knappast! Jag tror snarare viktangivelsen är något i överkant på den i sverige bara. Det har blivit nästan 500 mil för min del i år sen jag blev med kort den 28/7. Njuter till fullo i varje kurva!
Det är en väldigt "komplett" hoj om man jämför. Det mesta finns och är väldigt funktionellt, typ fack för lås mm. Och så är den ju snygg i linjerna med till skilnad från nyare hojar som är mer brutala.

Sen var det väl det här med servicekostnader. Hur är den på ett monster? :7peta

Är den strypt till 25 Kw eller är den 25 Kw från fabriken, min Thundercat har en ursprungs effekt på 25 Kw vilket ger en extremt låg försäkring, ca 10000 hel/hel på mig 18 år i storstad, och runt 4000 hel/hel på min pappa.

(Den står på min pappa eftersom jag bor i stockholm och hojen är i norrköping, samt att han gillar att köra sporthoj som omväxling från sin goldwing.)

Var tvungen att skriva det sista så man inte blir utskälld för att skenförsäkra :tungan

eV1Te skrev:
Är den strypt till 25 Kw eller är den 25 Kw från fabriken, min Thundercat har en ursprungs effekt på 25 Kw vilket ger en extremt låg försäkring, ca 10000 hel/hel på mig 18 år i storstad, och runt 4000 hel/hel på min pappa.

(Den står på min pappa eftersom jag bor i stockholm och hojen är i norrköping, samt att han gillar att köra sporthoj som omväxling från sin goldwing.)

Var tvungen att skriva det sista så man inte blir utskälld för att skenförsäkra :tungan

Är nog strypt till 25kw men inte helt säker. Är din fortf. strypt eller? Tänkte om du hade råkat pilla på strypningen :D Kommer väl kosta en del att försäkra min antar jag.. men men det får det väl vara värt =)

Enligt mina uppgifter så "pillades" strypningen bort det första som gjordes, så alla tidigare ägare har också kört den utan någon begränsning fast med 25 Kw på pappret. Det är ju inte så att man säger till försäkringsbolaget att man har för låg effekt på pappret och där emd får betala mycket mer i försäkring. Framför allt inte när man inte får köra mer än 25 Kw själv :gnissla

eV1Te skrev:
Enligt mina uppgifter så "pillades" strypningen bort det första som gjordes, så alla tidigare ägare har också kört den utan någon begränsning fast med 25 Kw på pappret. Det är ju inte så att man säger till försäkringsbolaget att man har för låg effekt på pappret och där emd får betala mycket mer i försäkring. Framför allt inte när man inte får köra mer än 25 Kw själv :gnissla

No shit sherlock! :hihi
Hur fungerar det egentligen när man besiktigar den? kollar dem någonsin effekten så att man måste strypa ner den?

prise skrev:
No shit sherlock! :hihi
Hur fungerar det egentligen när man besiktigar den? kollar dem någonsin effekten så att man måste strypa ner den?

De kollar aldrig den, den har t.o.m gått genom besiktningen med en effekt-ljuddämpare :yoparty

eV1Te skrev:

Du som kör thundercat, Kan inte du berätta lite mer om den. Hur du upplever den. (inkl omogen fakta som topphastighet. acc. osv) Och hur är den att åka/skjutsa?

ThunderCat m Seat-Pipes

Kan med gott samvete rekommendera Yaman. Hade en själv i 4 år som förstahoj. Mätaren slutade på 5.700mil. Drog ingen olja och gick som en klocka. Alla var så förvånade över den.Den har en grymt skön sadel och körställning. Inte någon extrem körställning. Jag körde med lätthet tanken tom till Östersund på Yran från Falun utan att kliva av hojen. "Det måste ha varit stopp i soppaslangen".

Tung? Inget du kommer att märka av. Lyfter framhjulet på femman över små krön med BARA gas.

Körde bana med den och körde ifrån större (R1) hojar när det svängde. Iofs så kommer de som skott på rakorna men sen kan inte många hantera kraften i dem...

Om du köper en ThunderCat så har jag en bakdel liggandes. Solo-seat, Seat-pipes (dubbla handgjorda kolfiberpipor), med ingjutet baklyse. Du byter Orginal->Solo-Seat och vise versa på en timme med min beskrivning. Den är silverfärgad nu men dår lätt att lacka om.

Har även rökfärgat DubbelBubbel-kåpglas, Nya bromsbelägg fram, Rep-bok och ett annat tips om ombyggnad bak.

Varför jag har detta? Det var en 22-åring som blinkade höger och svängde vänster!!!

Bilder på hojen finns innan jag parkerade den i bilen.

Faktum är att jag kan tänka mig en sådan igen.

Hare

#2 skrev:
Du som kör thundercat, Kan inte du berätta lite mer om den. Hur du upplever den. (inkl omogen fakta som topphastighet. acc. osv) Och hur är den att åka/skjutsa?

Jag tycker den är helt underbar faktiskt, dock så har jag ju inte kört någon annan hoj i samma klass så jag kan ju inte jämföra den med något. Den startar alltid och är väldigt pigg även på låga varv. Jag och min pappa jämförde våra hojar på 6:ans växel (han på 5:an eftersom han bara har 5) i ca 70 km/h och det var väldigt jämt i början sedan när vi nådde 90 så drog jag ifrån... då kan jag också nämna att han har en goldwing på 1500 cc, 6 cylindrar och en massa vrid.

Den har ju dock fått lite kritik för att den har en lite rakare sittställning än vanliga sporthojar vilket jag inte ser som en nackdel eftersom det är skönare att köra samt att den är väldigt bra att skjussa på. Dock så får man ju en sportigare känsla om man har en mer "liggande" sittställning (vilket går att åtgärda genom att flytta ändan mer bakåt :tungan ).

toppfart på mätaren: strax över 260 km/h (har varit uppe i 260 men var tvungen att släppa av på grund av trafik :gnissla )
toppfart enligt yamaha: 240 km/h (min kanske gör 250 efterssom jag har annat avgassystem)
effekt enligt yamaha: 105 hk
vrid enligt yamaha: ca 70 Nm

Edit: stavfel samt att jag varmt rekomenderar hojen :tummenupp

Last edited:
Har ett monster 600-01 dark. En hoj jag kan rekommendera.
Använder den en hel del att köra till jobbet med vilket den fungerar perfekt till.
Är rolig om man vill köra krokiga vägar i lite lagom laglig hastighet.
Är jobbig att köra fort med men i ca 100-110 är det helt okej.
Har du tänkt köra bana så är den inte jätte bra men det går att åtgärda så att den blir bra. Är väldigt lätthanterlig och perfekt nybörjar hoj.
Och så ser den väldigt tuff ut. Men vill du ha den häfftigare finns det jätte många tillbehör från Ducati: Ducati Performance
Hur en Thundercat har jag ingen aning om två rätt olika hojar.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna