Definiera "klota"

Definiera ordet "klota"

• Antal röstningar
    0

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Vi har ju detta lilla uttryck klota som används flitigt i tid och otid. Men alla verkar ha olika uppfattningar av vad som är en "regelrätt" klotning...

Så nu startar jag en poll så avgör vi en gång för alla definitionen av ordet klota.

Vad jag anser om att "klota" hojen är i princip allt annat än att krocka och välta i princip stillastående.

Att krocka = köra in i annat föremål
Att välta/tappa = köra sakta och missa sätta i benet eller stå still och tappa den.
Att klota = Stunta så att hojen pajar, volta med hojen.

Vapor skrev:
Vad jag anser om att "klota" hojen är i princip allt annat än att krocka och välta i princip stillastående.

Att krocka = köra in i annat föremål
Att välta/tappa = köra sakta och missa sätta i benet eller stå still och tappa den.
Att klota = Stunta så att hojen pajar, volta med hojen.
När får du tillbaks kortet?

Jag vet inte vad "FUBAR" betyder, men jag röstade på det.

Den ska gå jävligt sönder, alltså.

Gustav1 skrev:
Jag vet inte vad "FUBAR" betyder, men jag röstade på det.

Den ska gå jävligt sönder, alltså.

Fucked up beyond all recongnition, lr nåt sånt. Typ skrot alltså

Röstade på alternativ 1. Tycker att det är kullerbytta framåt eller bakåt dock ska det ju vara en "smäll", om det sen går djävligt sönder eller ej beror ju på om man valt hoj efter körstil... :tomten

Håller i stor sett med Vapor.. nästan i alla fall... men här kommer MINA definitioner...

"krocka" = Att sammanstöta med ett annat fordon. Hör till den mer behagligare kategorin, man kan ALLTID skylla på den man krockade med, typ bilen som kört ut framför en osv... :tungan

"Välta" = köra sakta och missa sätta ner benet när man väl stannat, el. stå still och tappa hojen, el. åka ut på en grusplan, och välta i gruset, klart pinabelt, gjort det en gång själv.... :gnissla

"Klota" = Det är när man själv är "skyldig" till vad som hänt vid vad som inte kan kategoriseras som en "vältning", stuntat och lekt där det gått åt skogen, el. kört för fort på en krokväg och åkt av i en kurva osv.. :död

Dock lite förvirrande att alternativ 1 och alternativ 3 i pollen liknar varandra väldigt mycket, "bara" utgången" av vad "klotningen" resulterade i som skiljer... men var inte så i början av pollen, någon som ändrat?!?

1. ) -"Hojen ska i backen och volta så den blir FUBAR!" Är ju en KLOTNING!

2. ) -"Du ska krocka med något i normal fart eller snabbare." En KROCK...

3. ) -"Du ska köra omkull utan att nödvändigtvis köra in i något." Är en ju KLOTNING även det!

4. ) -Det räcker att välta i hastigheter under 20 km/h." En VÄLTNING!

/B

Klota= ramla hårt i backen och slå i klotet/hjälmen
(Klotet=huvudet)
Alternativ slå sig allvarligt (fysisk, mätbar skada skall uppstå)

Har inte med cykeln eller dess skick efteråt att göra som jag ser det.

När hojen är i rörelse, men något som absolut inte ska ha kontakt med marken faktiskt har det, t.ex. styrände, tank eller backspegel. DÅ vet du att du har klotat. :gnissla.
Hastigheten bör väl vara strax över joggingfart i alla fall, annars har man nog bara vält. :rolleyes:

Ok. Så om man ska se till siffrorna i pollen så ska man lyckas med att dra sig i backen under körning så är det en klotning...

Köra omkull, dvs inte välta eller krocka.
Med andra ord; lowsider, highsider, gå omkull i grus, köra av vägen osv.

benkar skrev:
Håller i stor sett med Vapor.. nästan i alla fall... men här kommer MINA definitioner...

"krocka" = Att sammanstöta med ett annat fordon. Hör till den mer behagligare kategorin, man kan ALLTID skylla på den man krockade med, typ bilen som kört ut framför en osv... :tungan

"Välta" = köra sakta och missa sätta ner benet när man väl stannat, el. stå still och tappa hojen, el. åka ut på en grusplan, och välta i gruset, klart pinabelt, gjort det en gång själv.... :gnissla

"Klota" = Det är när man själv är "skyldig" till vad som hänt vid vad som inte kan kategoriseras som en "vältning", stuntat och lekt där det gått åt skogen, el. kört för fort på en krokväg och åkt av i en kurva osv.. :död

Dock lite förvirrande att alternativ 1 och alternativ 3 i pollen liknar varandra väldigt mycket, "bara" utgången" av vad "klotningen" resulterade i som skiljer... men var inte så i början av pollen, någon som ändrat?!?

1. ) -"Hojen ska i backen och volta så den blir FUBAR!" Är ju en KLOTNING!

2. ) -"Du ska krocka med något i normal fart eller snabbare." En KROCK...

3. ) -"Du ska köra omkull utan att nödvändigtvis köra in i något." Är en ju KLOTNING även det!

4. ) -Det räcker att välta i hastigheter under 20 km/h." En VÄLTNING!

/B

Instämmer i ovanstående beskrivning.

amullo skrev:
Instämmer i ovanstående beskrivning.

Glömde dock en liten kategori... eller rättare sagt att "välta"-kategorin borde vara uppdelad... :rolleyes: gör om MIN lista lite lätt...

"Klota" = Det är när man själv är "skyldig" till vad som hänt vid vad som inte kan kategoriseras som en "vältning", stuntat och lekt där det gått åt skogen, el. kört för fort på en krokväg och åkt av i en kurva, för fort på bana osv..

"krocka" = Att sammanstöta med ett annat fordon. Hör till den mer behagligare kategorin, man kan ALLTID skylla på den man krockade med, typ bilen som kört ut framför en osv...

"Välta" = köra sakta och missa sätta ner benet när man väl stannat, el. stå still, sittandes på hojen och välta hojen, el. åka ut på en grusplan, och välta i gruset, klart pinabelt, gjort det en gång själv....

"Tappa hojen" = När man inte ens sitter på hojen, lutar upp den för att kolla oljenivån, eller ska ta upp eller ner hojen på/från meckstödet, och något går fel, så tappar man hojen...

/B

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...