Suzuki GSX-R en design-miss

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är möjligt att bilderna som brittiska Suzuki visar på sin hemsida inte är nästa upplaga av GSX-R 1000. Men oavsett det har Suzuki haft en märklig linje i designen av GSX-R.

Kolla in exemplet nedan som visar hur mycket utseendet i fabrikens enduranceracer som lånades till den serieproducerade modellen. Man förstår att alla som älskade racing 1985 fick glädjetårar i ögonen.

Uppdateringen till -88 frångick den designen rejält men var forfarande en lojal replika av de racers man tävlade med på Suzuka och Le Mans.

Men sedan började urspårningen.

Istället för att göra kopior av de exotiska prototyperna har man sneglat åt landsvägsloket Hayabusa. Speciellt konstig framstår detta sedan man har börjat tävla i MotoGP med en 1000 cc fyrtaktare. Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om sambandet mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout?

:va
 

Bifogat

  • gsxrcomp85.jpg
    gsxrcomp85.jpg
    125 KB · Visningar: 418
  • gsxrcompar.jpg
    gsxrcompar.jpg
    122.2 KB · Visningar: 726
  • ACF1E46.jpg
    ACF1E46.jpg
    109.8 KB · Visningar: 436
Last edited:
Ja man undrar varför inte japsen bygger exotiska race-replikor i begränsade serier och sätter en stor prislapp på dom. Visst borde det finnas en marknad för det. Titta på Ducati, dom tar till vara varje tillfälle att prångla ut specialmodeller med lite extra godis i en numrerad mindre serie, Foggy-replica, Boström-replica, R-modellerna etc etc.
 
K-Micke skrev:
Ja man undrar varför inte japsen bygger exotiska race-replikor i begränsade serier och sätter en stor prislapp på dom. Visst borde det finnas en marknad för det. Titta på Ducati, dom tar till vara varje tillfälle att prångla ut specialmodeller med lite extra godis i en numrerad mindre serie, Foggy-replica, Boström-replica, R-modellerna etc etc.

Det är tråkigt att man inte ens föröker konkurrera med Ducati genom att lansera mindre serier med mer ambitiösa modeller.

I Japan finns ju läckra SP- och Limited Edition-modeller av 250 cc tvåtaktare. De har torrkoppling, värre tändning, tätare växellådor, mer magnesium etc. Men europeiska köpare av stora japanska fyrtaktare är så konservativa och likartade i sin smak att det troligen skulle vara att kasta pärlor för svinen.
 
Nyteknik skrev:
Det är tråkigt att man inte ens föröker konkurrera med Ducati genom att lansera mindre serier med mer ambitiösa modeller.

I Japan finns ju läckra SP- och Limited Edition-modeller av 250 cc tvåtaktare. De har torrkoppling, värre tändning, tätare växellådor, mer magnesium etc. Men europeiska köpare av stora japanska fyrtaktare är så konservativa och likartade i sin smak att det troligen skulle vara att kasta pärlor för svinen.
Inte fått nått på länge eller? :D Mycket klag i diverse trådar.. :lol
 
Nyteknik skrev:
Det är möjligt att bilderna som brittiska Suzuki visar på sin hemsida inte är nästa upplaga av GSX-R 1000. Men oavsett det har Suzuki haft en märklig linje i designen av GSX-R.

Kolla in exemplet nedan som visar hur mycket utseendet i fabrikens enduranceracer som lånades till den serieproducerade modellen. Man förstår att alla som älskade racing 1985 fick glädjetårar i ögonen.

Uppdateringen till -88 frångick den designen rejält men var forfarande en lojal replika av de racers man tävlade med på Suzuka och Le Mans.

Men sedan började urspårningen.

Istället för att göra kopior av de exotiska prototyperna har man sneglat åt landsvägsloket Hayabusa. Speciellt konstig framstår detta sedan man har börjat tävla i MotoGP med en 1000 cc fyrtaktare. Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om sambandet mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout?

:va

1996 kom första 750-SRAD'en. Hayabusans bullrumpa är en efterapning av den, inte tvärtom :fatta!
 
Nyteknik skrev:
Men sedan började urspårningen. Istället för att göra kopior av de exotiska prototyperna har man sneglat åt landsvägsloket Hayabusa. Speciellt konstig framstår detta sedan man har börjat tävla i MotoGP med en 1000 cc fyrtaktare. Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om sambandet mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout? :va

Till skillnad från i blåryk vs diesel-diskussionen håller jag här med dig till fullo. ;)
 
Pejo skrev:
1996 kom första 750-SRAD'en. Hayabusans bullrumpa är en efterapning av den, inte tvärtom :fatta!

Den som är minst ett öga att titta med förstår att det är allt utom Hayabusans bakdel jag pratar om och som Suzuki har valt att föra vidare i sina GSX-R.
 
GSX-R 1000 -05 må vara ful men är den så ful att du behöver starta två trådar om praktiskt taget samma ämne? I det här fallet så är det väl bara att inte köpa hojen det gäller eller blunda om den kör förbi på gatan? Fast iofs, det står ju var och en fritt att spy galla över företeelser som inte faller dem i smaken, 2t vs. 4t-diskussionerna är ju t.ex. ett lysande exempel på det.
 
hey, du må tycka att den är ful, men jag däremot skulle inte direkt(direkct) bli lessen om suzuki fick för sig o skänka ett exemplar till mig.

Seså rikta din designkritik direkt(direkct) till suzuki´s designavdelning så kanske de får för sig o lyssna? who knows? only :tomten
 
Coola Ola skrev:
GSX-R 1000 -05 må vara ful men är den så ful att du behöver starta två trådar om praktiskt taget samma ämne? I det här fallet så är det väl bara att inte köpa hojen det gäller eller blunda om den kör förbi på gatan? Fast iofs, det står ju var och en fritt att spy galla över företeelser som inte faller dem i smaken, 2t vs. 4t-diskussionerna är ju t.ex. ett lysande exempel på det.

84superbee skrev:
hey, du må tycka att den är ful, men jag däremot skulle inte direkt(direkct) bli lessen om suzuki fick för sig o skänka ett exemplar till mig.

Seså rikta din designkritik direkt(direkct) till suzuki´s designavdelning så kanske de får för sig o lyssna? who knows? only :tomten

Jag borde ha vetat bättre än att starta en tråd som fordrar lite eftertanke och kritiskt tänkande.

:kocko
 
Suzuki har ju sin egna filosofi om design, det tilltalar inte mig men säkert många andra.
Det är väl kanske liknade hayabusan fråga om att få hög toppfart på hojen?
 
Silwer skrev:
Suzuki har ju sin egna filosofi om design, det tilltalar inte mig men säkert många andra.
Jo, bl a mig. Jag kan tycka att Yamaha och Honda ofta har en lite "inställsam" design på något sätt - lätt att omedelbart ta till sig och gilla. Suzuki ger ett mer ändamålsenligt intryck, lite mindre iögonfallande, lite mindre pråliga.

Nya litergixxern är jäkligt rå.
 
Bingo skrev:
Suzuki ger ett mer ändamålsenligt intryck...

Ändamålsenligt för en sporthoj är allt som gynnar föraren att köra fort. Och se snabb ut.

Är Suzukis kunder så förvirrade att de hellre vill se sig i sadeln på en Hayabusa än en GSV-R?
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Ändamålsenligt för en sporthoj är att allt som gynnar föraren att köra fort. Och se snabb ut.

Är Suzukis kunder så förvirrade att de hellre vill se sig i sadeln på en Hayabusa än en GSV-R?
Det är ju därför man ska köpa CBR1000RR; med "DNA of the RC211V". :hihi
 
Nyteknik skrev:
Det är möjligt att bilderna av de exotiska prototyperna har man sneglat åt landsvägsloket Hayabusa.
:va

Hmm... självklart tror jag på all reklam som i Busans fall säger att formgivningen inte är till för ögat utan aerodynamiken, utprovad i vindtunnel. Karossformen (fronten) är också det enda sättet att hålla framhjulet hyfsat kvar i backen i högre farter och bakdelen för att någorlunda hantera luftsläppet från föraren (- en faktor som inte fabriken rår på.)

Att detta lett till en egen, personligt grym stil gör ju inte saken sämre.


Själv hälsar jag inte på andra MC-åkare i farter över 300....
De hinner ändå inte svara...


:)
 
Nyteknik skrev:
Jag borde ha vetat bättre än att starta en tråd som fordrar lite eftertanke och kritiskt tänkande.

:kocko

Oj?! Tog nån illa upp? :confused: Jag har dock svårt att se eftertanken i tråden (kritskt tänkande finns det uppebarligen gott om däremot), du tycker att Sukkan är ful och att designen är ren show off. På vilket sätt då undrar jag? Yamaha R1 ser ju t.ex. jävligt vass ut (och snyggare än nya storgixxern, medges) men den har ju sämre luftmotståndskoeeffecient tack vare den extrema posördesignen jämfört med hojar med större och fulare kåpor. Yamaha R1 har för övrigt väldigt få drag gemensamt med M1an.

Vad gäller likheten/olikheten med GSV-R så tror jag inte att Suzuki sålt många ex av GSX-R 1000 om den liknat GSV-R som i mina ögon är tokful. Dessutom är det fråga om en gathoj, inte en racehoj så de uppställda kraven för hur hojen ska se ut är naturligtvis annorlunda.

Undrar fortfarande varför den här diskussionen krävde en egen tråd istället för att rymmas inom den andra GSX-R 1000 -05 tråden du startade. :7peta
 
Coola Ola skrev:
...designen är ren show off. På vilket sätt då undrar jag?
Jag har inte skrivit något om show off.

Coola Ola skrev:
Yamaha R1...har ju sämre luftmotståndskoeeffecient tack vare den extrema posördesignen jämfört med hojar med större och fulare kåpor.
I senaste Performance Bikes noteras R1 för högre toppart än ZX-10R och GSX-R 1000. Var har du läst om "sämre" luftmotståndskoeeffecient?

Coola Ola skrev:
Vad gäller likheten/olikheten med GSV-R så tror jag inte att Suzuki sålt många ex av GSX-R 1000 om den liknat GSV-R...
Min poäng var denna: Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om samband mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout?
 
Busafreak skrev:
Hmm... självklart tror jag på all reklam som i Busans fall säger att formgivningen inte är till för ögat utan aerodynamiken, utprovad i vindtunnel. Karossformen (fronten) är också det enda sättet att hålla framhjulet hyfsat kvar i backen i högre farter och bakdelen för att någorlunda hantera luftsläppet från föraren (- en faktor som inte fabriken rår på.)

Att detta lett till en egen, personligt grym stil gör ju inte saken sämre.


Själv hälsar jag inte på andra MC-åkare i farter över 300....
De hinner ändå inte svara...


:)

Vad var ditt inlägg en replik på?
 
asså hojen är ju snygg om man byter avg. system på den. Dra upp en liten schysst highpipe på sidan så skall ni se att den kommer få många på stan att titta på den.

Jag menar den är ju trots allt snygg, något dock som hade varit riktigt grymt hade varit att på något sett försöka efterlikna (vet dock att det lär vara fråga om pantenter osv.) Taylor-made systemet som går ut "genom" backlampan. Försöka få ett sånt system orginal hade ju sopat banan med både R1 å Bladens avgastsystem under kutsen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top