startar inte med växel i

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Var å införskaffade en ny kopplingsvajer idag, då min gamla gav upp igår...
pilla å pula men fick till slut dit den.

nu e det bara två problem:

För det första:
kan man inte ställa själva handtaget separat från vajerspänningen? för att få den att frikoppla ordentligt måste jag skruva ut handtaget riktigt ordentligt. tappar det nästan ur handen innan motorn driver till 100%. Så var det inte förut.

För det andra: när kopplingen inte är intryckt och en växel ligger i så skall det inte gå att starta men elstarten. och så långt e det rätt. Men när man frikopplar så skall det gå att använda elstarten trots att växeln ligger i. Detta har alltid fungerat förut. men inte sedan jag drog i den nya vajern idag.

Finns det någon som vet vad det är som ger "impulsen" att det är ok för startmotorn att gå igång trots att växeln ligger i. Och hur man åtgärdar detta? Hittar inget om det varken på nätet eller i manualen och kan se något mer på hojen som jag kan missat eller kommit åt. Nu går den ju att köra i alla fall, så jag får väll rulla ner fanskapet till Superbike om jag inte får ordning på det hela själv. Men jag är synnerligen tacksam för alla tipps! :Bugar

// Bagerah

Jasså du har wire nu :tummenupp (från annan tråd)

du får du inte ge upp!

1) HUm :va hur menar du? Om du inte skruvar ut det frikopplar den inte då eller?

2) Sitter det en kontakt i hantaget? och den blir inte aktiverad för att du inte trycker in till räkligt långt?? eller sitter kontakten på motorn??

Rulla inte ner den till superbike, detta skall vi fan klara åt dig!

triple skrev:
Jasså du har wire nu :tummenupp (från annan tråd)

du får du inte ge upp!

1) HUm :va hur menar du? Om du inte skruvar ut det frikopplar den inte då eller?

2) Sitter det en kontakt i hantaget? och den blir inte aktiverad för att du inte trycker in till räkligt långt?? eller sitter kontakten på motorn??

Rulla inte ner den till superbike, detta skall vi fan klara åt dig!

1) precis! Hon börjar driva pytte lite när jag petar i 1:an + att det lät så det skar i hjärtat vid ett av försöken rasselrasselrassel

2) Kan inte hitta någon kontakt någonstans. har ju inte öppnat kopplingen, om det är så att något sluntit snett när jag tog bort den gamla vajern, men i övrigt hittar jag ingenting som tycks ha med detta å göra

borde ju vara något elektroniskt som slår till och släpper fram strömmen till startmotorn?

Ja, jag känner mig redan som jag e bättre än superbike på att meka ktm...(hrmm övermod är också någon slags dygd, väl?)
Nä, men i vart fall så e det ett par månadslöner billigare...
öl, mm eller varför inte mindre summor pengar finns gärna till utdelning om någon vet å har lust att hjälpa meckkungen här med det hela. nu rullar hin ju i alla fall, så nu behövs inte hembesök i alla fall. :Bugar :Bugar :Bugar

måste ju finnas en avkännare av något slag.. som sagt i motorn eller vid handtaget. kolla efter saker som kan likna en switch eller nåt.

1) slaglängden bör ju inte ändrats bara för att du bytt wire, men det låter så när du beskriver! Har inte pillat med Duke, men ändå!
Den börjar alltså driva precis längst ut och ändå kopplar den inte riktigt ur längst in, verkar konstigt! Borde inte ha med wiren att göra!?

2) skall kolla manualen, vänta lite...

annars får du komma ner till garaget i morgon em så fixar vi det!

2) kontakten sitter i hantaget. Du har inte lyckats lossa den när du skruvat?

triple skrev:
2) kontakten sitter i hantaget. Du har inte lyckats lossa den när du skruvat?

åh fan...väl dåld? jodå tog ur handtaget när jag pillade i den nya. e kanske där jag har fuckat upp det? Slutar jobba 1600 tänkte se om jag har tid att bråka med den under dagen, om jag inte får fason på det då kommer jag gärna förbi en sväng efter jobbet om du vill hjälpa mig å pilla lite... :)

Ang det där med dragläget, så finns det inget mellanting om jag vill att den skall frikoppla så hamnar dragläget i princip där kopplingshandtaget ligger i viloläge. om jag justerar så att det hamnar närmre handtaget, så fikopplar den inte fullt när handtaget är i botten.

kolla sidan 7 i manualen

http://www.ktm.lellesmc.se/pdf/640duke-ch-1998-99-00-01-02/CHASSIE_640DUKE_2001.pdf

(det är för en 2001, vet inte vad du har men det borde vara lika??)

antagligen måste du ha växeln i neutral ELLER kopplinghantaget intryckt men du borde höra att det klickar i hantaget från en mikrobrytare (gör jag på min trajja iaf)

Jag slutar någon gång imorgon... vet inte när dock... (är programerare, du vet hur det är...) PM imorgon så vet jag!

lägger in ett avslut på tråden, för framtida folk som vill söka och finna...

ang relät som låter startmotorn arbeta så regleras detta av en liten kontakt som sitter i handtaget. när man sätter tillbaka kopplingsarmen bör man vara lite försiktigt och sätta tillbaka den helt rakt då man annars kan böja till toppen av kontakten som är av mjukplast. skulle man råka böja denna bör man även vara försiktig då man tar ut den för att rätta till den. har lyckats dra bak lite isolering vilket leder till att det glappar inne i kontakten. (läs: kopplingen behöver inte tryckas in för att sluta strömkretsen till startmotorn) En ny kostar 200 pengar, så det får bli att sätta sig med lödkolv och krympslang för mig.

ang problemet att hitta ett bra läge för dragläget var det lite mysko. skruvade inställningen max in, sedan max ut 3-4 gånger. sedan var det mycket mycket bättre.

tack för råd och tipps!

//bagerah

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti