Tillverka - Glasfiber Delar - Från scratch

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Har kollat igenom det tidigare trådar jag hittade angående glasfiber...
Men känner att jag behöver lite mer info om hur man gör för att börja helt från scratch inte gjuta på några gammla kåpor eller liknande.

Har dock begränsat mig till i första hand att tillverka en framskärm sedan även förska mig på att göra en ensitskuts om resultatet på skärmen blir någorlunda.


Nu skulle jag till att börja med vilja ha tips på vad jag ska tillverka modellen av, samt inköps ställe och ungefärligt pris...

Allt annat av information som ni känner att ni orkar ta er tid att skriva innebär, snyggare framskärm för mig, så jag är tacksam för långa utförliga svar.


(Har mest troligt riktig lokal att jobba i.. annars har jag tillgång till mycket nya och effektiva gasmasker...)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
"Allt om mc" har haft en artikelserie om ett streetfighterbygge där de byggt upp en framkåpa av frigolit och sedan plastat upp den med glasfiber. Minnet sviker men det var någon speciell frigolit osv. Mitt förslag är kolla med biblioteket om de har dessa gamla nummer kvar från i år och förra året tror jag så kan du nog få en del tips. Alternativt ta kontakt med förlaget och köp tidningarna eller få kontaktr med artikelförfattarna/byggarna. Eller http://www.fiber.get.to
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Att gjuta glasfiber

Här kommer en kort introduktion till att gjuta glasfiber.

Vi tar en framskärm som ett exempel. Du vill alltså ha en snygg framskärm med fin yta på den positiva sidan.

Det du först gör är en plugg, denna kan konstrueras av olika material såsom frigolit och allt möjligt. Jag skulle föredra jobba i trä om möjlighet finns. Gör en solid klump där du kan forma fram den önskade skärmen. När du väl gör din plugg så måste du tänka på släppvinklar så att det du gjuter utan på träklumpen släpper. Nu vet jag inte hur din skärm ser ut men använd inte för små radier eller veck och vassa kanter, för det funkar inte så bra. Efter du tagit fram din form så gäller det att spackla, sprutspackla och sedan lackera din plugg. Allt skräp som finns i denna yta kommer att avspegla sig exakt i detalj på din skärm. När du väl lackat ytan så får du polera ytan så att den blir spegelblank(det finns speciellt vax för detta).

Nu kommer vi till första glasfiberhistorien. Nu skall du göra din gjutform. Detta är en negativ form som du sedan kan gjuta din skärm i. Så man målar på ett rejält lager gelcoat. Därefter glasfibermatta och epoxy. Man använder sig av en speciell metallroller som du rullar ut luftbubblor med så att glasfiber ligger dickt(skånsk uttryck?) till gelcoaten. Lägg flera lager så att denna är stark och tålig. Låt härda. :fyllisar

Nu har du fått en gjutform. Som man nu kan förstå är det inte så lätt att gjuta inne i denna då formen är ganska kraftigt inåtbuktad. Polera upp gelcoat-ytan i din form ordentligt med samma vax som tidigare. Här gäller det också fetbra glans. Sedan gör man samma procedur som ovan, gelcoat igen(denna gången i önskad färg på skärmen) och sen glasfiber. Sedan drar du loss skärmen från din gjutform. Skär rent med vinkelslip. Slipa kanter och sedan putsa upp ytan. Om man vill lackera ovanpå detta så kan man göra det med, men gelcoat är jättebra eftersom du kan alltid slipa ner den för att få ny glans. Man kan även använda sig av transparent gelcoat och blanda i flake :hihi

VIKTIGT #1: Använd handskar, munskydd och ögonskydd samt bra ventilation. :7peta
VIKTIGT #2: Det är rekommenderat att ha långben/ärmade kläder eftersom glasfiber sätter sig i hudcellerna(eller vad man skall säga). DUSCHA KALLT första fem minuterna, då stänger sig huden och glasfibret rinner av. Annars så kan det börja klia som fan, inte farligt men jobbigt. :gnissla
VIKTIGT #3: Om man skulle råka blanda fel och få för mkt härdare så kan mixen bli för varm och även ANTÄNDA. Så om detta upptäcks så ställ på säkert ställe utomhus. :brinnerup
VIKTIGT IGEN: Glasögon, en polare fick i ögat när vi höll på= syndoktor, skadad hornhinna och plåster över ögat o grejor. Allt läkte dock, men han såg inte glad ut. :död

NOTERA: Jag är bara glasfiberamatör, det finns säkert ännu mer kunnigare snubbar här på forumet. Ovanstående lärde jag mig när jag gjorde en båthytt som teknikprojekt i gymnasiet hos en proffesionell kille som driver ett företag som heter glasfiberteknik, vilken jag rekommenderar, mkt trevlig och kunnig.

Ädit: Man kan nog troligen använda sig av frigolit. I min utbildning när jag jobbar med modeller så använder vi oss av ngt som heter Jackofoam, vilket är en tät frigolit-typ utan "korn". Det finns även liknande som man använder som golvisolering, den är oftast badhusblå(båda kan nog köpas i byggvaruhandel) För att få ihop flera skivor till ett block så kan man limma med polyuretanlim eller 3m:s DisplayMount(på sprayflaska, finns hos kontorsaffärer liknande tg skrivab, helmer nilsson osv osv). Tänk på att denna typ av frigolit är känsliga för vissa lösningsmedel som finns i sprayspackel och lacker, vilket resulterar i att den löses upp. Alltså: pröva allt på en liten bit först. Fördelen med frigolit är att den är lätt, billig och enkel att arbeta ned. (Nackdel: Inte lika hård och precisionsartad som trä eller dylikt.)Man arbetar ned fördelaktigast med, såg, kniv eller en frigolitskärare. Den senaste av dessa är inte så precisionsartad. Det värsta med att såga o skära är att det blir statiskt som fan och sitter överallt. Om man vill "slipa" ner så rekommenderar jag i första hand fint handlag i kombination med rasp. En vanlig fil eller sandpapper gör att frigoliten delar sig och muckar. Om man vill slipa så använd en högvarvig slip av ngt slag, t.ex. kantbandsputs eller liknande. Tänk på att inte hålla för hårt för länge för då smälter skiten och det bildar en svår hård och glansig yta som är svår att få bort(tänk att få det på snorren :gnissla )

Man skulle kunna jobba med polyuretanskum vilket är ett högdensitetskum(finns i olika densiteter) som är homogent(till skillnad från trä). Liknar väldigt mkt sånt där grönt skum man har till vissa plantor fast mkt tätare och hårdare. Detta är mer tåligt än frigolitvarianten samt mkt lättare att bearbeta. Den självklara nackdelen: snordyrt. Finns ett företag i västervik bl.a. som gör prylar i det som heter Technofoam.

Jaja, nu har jag skrivit för mkt märker jag. :D :rolleyes:
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Skarpa radier åstadkoms genom att "runda av" dessa med plastspackel så att man får de radier som mattan accepterar. Mattan accepterar för övrigt radier bättre en stund efter att man lagt på plasten.

Jag föredrar att skippa gelcoat helt till förmån för lack eftersom lack inte har samma tendens till hårsprickor som den förb... gelcoaten har. Men det ä'r ju jag det.


Josafan:
Vad är det för sexa på två hjul du söker? (nyfiken)
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Robban_C skrev:
Josafan:
Vad är det för sexa på två hjul du söker? (nyfiken)

Det där är lite på halvskämt men det hade varit gött som fan med en sexcylindrig maskin t.ex. CBX eller Benelli.

Har dock snöat in på många projekt sen jag skrev det, om jag har bra fantasi: JA!!! :hihi

Om jag har lite pengar: ALLTID!!! :fyllisar :3freak
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Håller själv ögonen öppna efter en Martin CBX men dom dyker inte upp så ofta.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top