Tändstift av guld!

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Har någon handlat tändstift till R1 -02-03..?!
Är det meningen att det ska kosta över 1000:- för 4st NGK?

Hörde mej för om pirat-stift, men det var samma prisklass på dessa!
snacka om att man måste planera in en sådan utgift, tänk om man har ett 'söndags exemplar' som käkar stift på löpande band?! :näsblod
 
Stavfelet skrev:
Har någon handlat tändstift till R1 -02-03..?!
Är det meningen att det ska kosta över 1000:- för 4st NGK?

Hörde mej för om pirat-stift, men det var samma prisklass på dessa!
snacka om att man måste planera in en sådan utgift, tänk om man har ett 'söndags exemplar' som käkar stift på löpande band?! :näsblod
Låter osannolikt dyrt?!
Är det platinumstift eller liknande på rettan orginal?
Jag köpte nya till min FZR 1000 dom gick på ca 200spänn.
Det var NGK jag köpte då, desutom hos en mc-handlare som brukar vara bra på det där med att ta betalt.
//Tobbe
 
Men snälla, jag gjorde ju en modellsökning på touringbutiken på YZF-R1 och fick upp priset 99:-/st.

Vad heter stiften som ni säger är så dyra?
Är det verkligen ngn udda modell eller är det platinumstift?
//Tobbe
 
Rammstein skrev:
Stift till CBR 900 -00 1500:-
64-CR9EH9
Passar inte detta stiftet till en 00a då? :va
116pix/st...
För om inte detta och stiftet som dom rekomenderar till R1 passar lär väl en hel del folk bli förbannade?
//Tobbe
 
Tobbe, det kanske är som med stiften till Mitsuishbi Misui Mitsuihb Faan, lika svårt att skriva nykter som att säga full! 3000GT? Där sitter bakre raden (tvärställd 6:a) under plenumkammaren = pyssel att plocka bort, tar alltså tid att byta stift. Därför sitter det svindyra stift i en sån med bytesintervall 10 000 mil. Men helt vanliga stift passar och dom kostar bara en bråkdel av dom dyra.
Har haft en sån. Fast som Dodge Stealth (samma bil). Tyvärr inte turbovarianten.
 
Robban_C skrev:
Tobbe, det kanske är som med stiften till Mitsuishbi Misui Mitsuihb Faan, lika svårt att skriva nykter som att säga full! 3000GT? Där sitter bakre raden (tvärställd 6:a) under plenumkammaren = pyssel att plocka bort, tar alltså tid att byta stift. Därför sitter det svindyra stift i en sån med bytesintervall 10 000 mil. Men helt vanliga stift passar och dom kostar bara en bråkdel av dom dyra.
Har haft en sån. Fast som Dodge Stealth (samma bil). Tyvärr inte turbovarianten.
Ja men det är ju det jag försöker få fram, det finns ju stift som kostar 250pix styck till min gammle harv med ju.
Men man MÅSTE inte köpa dom.
Jag är osäker men brukar man inte säga att ett platinumstift förväntas överleva tre "vanliga" stift?
Servar man hojen en gång om året med oljebyte osv själv så kan man ju kosta på sig ett set vanliga stift varje år ist för humbajumbastiften som iofs är mkt bra.
Ska man byta själv får man vara bra livrädd för att skruva om man ska sätta i platinum.
OBS, jag använder "platinum" som benämning på "långmilastift" dvs specialstift som sitter i masthiuyabitch ( fan det var klurigt Robban_C :hihi ) Pajero och andra "svårmekade" motorer.
//Tobbe
 
Exakt så fast det var en 3000GT men det är en annan historia.

Edit: och jag har åkt åtminstone 4000 mil på stift som satt i min Renault då jag köpte den och det är inga speciella stift. Men det är ju en Renault. (Renault har gjort många fina F1:or!)
 
Robban_C skrev:
Exakt så fast det var en 3000GT men det är en annan historia.
:banana
Pajeron ger samma överaskande summa för stiften kan min arbetskamrat intyga :D

Btw så var det ca 200-250 jag gav för fyra stift till min sist jag köpte......

//Tobbe
 
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D
 
andersbrink skrev:
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D
he he he
håller med som f_n
man kaske kan byta också om den är svårstartad.
 
Iridium stift

Jag köpte 4 st iridium stift av märket Denso till min R1:a.
225/kr st kosta de men enligt leverantören ska de bytas vart 2400 mil ca,så man tjänar in det kanske än o byta orginalstift 2 gånger,byts vart 1000 mil på service.
Mina stift har gått ca 200 mil,är nu till salu för 500 kr för alla 4 st.
Varför? om intresse finns för dem skicka ett PM så förklarar jag mer.
Mvh R1 racer
 
andersbrink skrev:
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D
Helt sant, men om man nu känner för en någorlunda problemfri säsong så kan man ju byta stiften varje vår.
Jag brukar starta biken och "känna" efter hur den går, om den startar lätt och inte misständer som du nämner.
Men vid minsta tveksamhet så byter jag dom.
Jag tycker det är trevligt att skruva ibland men nog fasen är det kuligare att köra.
Vad det gäller kostnaden för stiften så tycker jag bara att man ska göra skillnad på vad det faktiskt är man betalar för, köper man fyra pluggar för styva tusenlappen så är det förmodligen inte "standardstift".
För ger man dom pengarna för såna är man rätt lurad.
Pratar vi däremot långmilastift, typ iridium eller platinum så köper man ju längre bytesintervaller också.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
touringbutiken tar ju 99:-/st för dom.
Vart har du fått pris på dina ifrån :skrämd
//Tobbe

Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett specialstift passande bara 02 & 03 R1
kollar man ngk's lista så finns inte R1 -02 -03 med.
 
Stavfelet skrev:
Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett specialstift passande bara 02 & 03 R1
kollar man ngk's lista så finns inte R1 -02 -03 med.
Jaaaahaaaa, det förklarar saken.
Var väl lite det jag försökte få fram, för annars har en del handlare som egenskap att försöka kränga det dyraste alternativet till en jämt.
Visst man kanske tjänar på det i längden, men men.
Trist när dom gör så att man inte kan använda ngr alternativ om man vill :(
//Tobbe
 
Stavfelet skrev:
Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett specialstift passande bara 02 & 03 R1
kollar man ngk's lista så finns inte R1 -02 -03 med.

Vilken stiftstandard är det som sitter i gänga,längd etc...... Finns guide på www.ngk.com om ni vill utläsa vad bokstäverna betyder.

Dyra stift är enl mig en lönande invenstering åtminstone om man utsätter de för stor belastning. Efter 10 år av cross/enduro åka har jag förstört pallevis med stift och bäst hitils har NGK EGV(tvitaktstiftmed palladium elektrod) samt EIX (iridium) varit.....
Stift kan köpas betydligt billigare i tyskland eller framförallt USA där man köper 10 pack till priset av 4 st i sverige.....

Always remeber Google is your friend......
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top