Fler olyckor ger hårda krav på mc-förare

Återkalla alla "gratis" kort och erbjud de som vill ha kvar det en praktisk uppkörning för att visa att de är kompetenta nog åt det.
Inför praktisk återkontroll för samtliga körkortsinnehavare (oavsett behörighet) vart 10 år mellan 16-50 och därefter vart 5 år. Teori bör även ingå i återkontrollen för att säkra att personen ifråga är med på eventuella nya regler.

Genomförbart? Kanske inte, men en utopi iallafall
 
Dom som idag har körkort för mc gratis är 46 år eller äldre.
Misstänker att en hel del mellan 25-45år är med i statistiken över
olyckor med äldre förare.
 
enligt det jag hörde var 80% av de avlidna (eller om det var skadade med då) mellan 35-uppåt.
Så det var ju en del yngre som ändå tagit sitt A kort med.
 
Förutom dom med "gratis A-kort" så finns det säkert en mängd folk som var i 16-årsåldern, tex i slutet av 70-talet, en bit in på 80-talet, tagit lätt-A (som sedan automatiskt blev tung-A) , kört 125a något år, och sedan inte suttit på en hoj... har nog tappat den mesta av kunskapen/erfarenheten, och är säkert närapå lika "farliga" som dom som fått "gratis A-kort" och aldrig suttit på en hoj tidigare, utifall dom efter 25 år skulle få för sig skaffa en hoj.. :gnissla

Så, som Freppa skriver, någon sorts "återkontroll" skulle kanske vara på sin plats, framförallt något kring dessa helt "gratis A-kort". Men tvivlar på att det blir något av det. Hur tex skilja ut dom med "gratis A-kort" som kanske kört hoj hela tiden, från dom som aldrig suttit på en hoj? Blir nog i så fall koll av alla, hu, göra garagevändning, får nog ut och träna lite i så fall... :tungan

/B
 
Dra in alla A-kort där innehavaren inte ägt en MC på 5 eller 10 år.

De som ingår i gruppen och vill ha kvar A-behörigheten bör få genomgå ett kortare praktiskt prov, typ panikbromsning + 15 minuter körning i trafik.
 
amullo skrev:
Dra in alla A-kort där innehavaren inte ägt en MC på 5 eller 10 år.
Blir ju ingen skillnad då många äldre, framför allt på landet, äger R1'or, bladar, gixxers, mfl... :va
 
benkar skrev:
Hur tex skilja ut dom med "gratis A-kort" som kanske kört hoj hela tiden, från dom som aldrig suttit på en hoj? Blir nog i så fall koll av alla, hu, göra garagevändning, får nog ut och träna lite i så fall... :tungan

/B


Samma diskussion var ju uppe när taxibehörigheten granskades. För att behålla behörigheten var man tvungen att ha arbetat aktivt x antal år.

Jag tycker de som fått körkort på köpet borde få genomföra ett "enklare" manöverprov. INbromsning och konbana som exempel... Det bör vara billigt och enklare än det "riktiga" provet för att accepteras av alla gamlingar...
 
amullo skrev:
Dra in alla A-kort där innehavaren inte ägt en MC på 5 eller 10 år.

Bara att "skenäga" någon billig junkhoj om man vill göra ett litet uppehåll i hojåkandet, ungefär som att man hade någon skräpbil inreggad/trafikförsäkrad för att bygga upp bonusen på vintern när hojen var avställd.. (när bonussystemet fortfarande var i drift..) :tungan

/B
 
Citat:
Inskickat av benkar
Hur tex skilja ut dom med "gratis A-kort" som kanske kört hoj hela tiden, från dom som aldrig suttit på en hoj? Blir nog i så fall koll av alla, hu, göra garagevändning, får nog ut och träna lite i så fall...

korvgubbe skrev:
Samma diskussion var ju uppe när taxibehörigheten granskades. För att behålla behörigheten var man tvungen att ha arbetat aktivt x antal år.

Jag tycker de som fått körkort på köpet borde få genomföra ett "enklare" manöverprov. INbromsning och konbana som exempel... Det bör vara billigt och enklare än det "riktiga" provet för att accepteras av alla gamlingar...

Fortfarande svårt särskilja dom som har fått A-kort på köpet och aldrig kört hoj, och dom som kört hoj hela tiden, samt att det i rättvisans namn borde vara lika hårt oavsett om du fått A-kort på köpet, eller tagit tex 125a kort 1980, och därefter inte kört en meter hoj.

Tror personligen inte att VV kommer röra "gratis-A-korten", för omständigt/dyrt, och skulle ha gjorts redan i samband med att man separerade A och B-kortet, och tror inte heller att dom kommer ställa krav på att tex äga en hoj för att inte bli av med A-kort efter en viss period. Borde ju då även ställas liknande krav för andra behörigheter, C osv, att man måste jobba/köra lastbil för att få behålla KK.

/B
 
Freppa skrev:
Återkalla alla "gratis" kort och erbjud de som vill ha kvar det en praktisk uppkörning för att visa att de är kompetenta nog åt det.
Inför praktisk återkontroll för samtliga körkortsinnehavare (oavsett behörighet) vart 10 år mellan 16-50 och därefter vart 5 år. Teori bör även ingå i återkontrollen för att säkra att personen ifråga är med på eventuella nya regler.

Genomförbart? Kanske inte, men en utopi iallafall

Återkallningen av gratiskorten faller nog under retroaktiva förändringar, men resten håller jag helt med om. Alla, oavsett behörighet, ska genomföra en kontroll/förenklad uppkörning med jämna mellanrum.

Inte bara för att visa att man kan hantera sitt fordon, utan också för att uppdatera sig på förändringar i lagar och förordningar som skett sedan körkortet togs.
 
korvgubbe skrev:
Samma diskussion var ju uppe när taxibehörigheten granskades. För att behålla behörigheten var man tvungen att ha arbetat aktivt x antal år.

Jag tycker de som fått körkort på köpet borde få genomföra ett "enklare" manöverprov. INbromsning och konbana som exempel... Det bör vara billigt och enklare än det "riktiga" provet för att accepteras av alla gamlingar...
Om det ska ske någon förändring så måste nog förs.bolagen kräva
någon form av intyg på att man genomgått en förarkurs.
Utan intyg så blir det högre försäkring
 
Fick inte en väldigt massa folk sin behörighet för tung lastbil indragen om de inte skickade in ett läkarintyg för en tid sedan?

Många som tog det i lumpen har ju knappast kört sen dess. Gick det att genomföra då så går det väl att göra nu med.
 
Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa... :tomten
 
Detta kanske är en utopi men kan inte folk försöka tänka efter lite själva istället för att det ska bli ännu mer statligt reglerat????


har man inte kört mc på 10år eller fått gratis mckort kanske man inte ska ge sig ut och leka rossi på motorvägen med en R1a?
 
raceman_peps skrev:
Fick inte en väldigt massa folk sin behörighet för tung lastbil indragen om de inte skickade in ett läkarintyg för en tid sedan?

Många som tog det i lumpen har ju knappast kört sen dess. Gick det att genomföra då så går det väl att göra nu med.

I början av 80-talet skedde det en förändring kring C-behörigheten. Innan dess fick man köra tung lastbil på B-kortet om det inte var i näringsverksamhet, utan "privat". Det skulle då upphöra, dvs att man var tvungen ha C-kort även om man bara körde lastbil "privat". Om man skickade in ett intyg på att man senaste åren kört x antal mil tung lastbil, så fick man sig ett C-kort. Missade tyvärr göra det...

Och nyligen var dom (en viss ålder?) med C osv-behörighet genomgå läkarundersökning för att behålla sin behörighet.

/B
 
varför???

"fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa", varför blir det alltid så att en grupp ställs mot en annan??? Nu är det konstaterat att inom denna grupp händer det en hel del olyckor, fakta. Inte sagt att den "unga" gruppen är olycksfri på ngt sätt men det är en annan problematik som får angripas på annat sätt. Yngre förare har nog inte problem med teknik/balans utan snarare med attityder. För övrigt håller jag helt klart med att ngn regelbunden kontroll/uppdatering borde finns var 5 lr 10 år.

/Pär
 
?vad ??

amullo skrev:
Dra in alla A-kort där innehavaren inte ägt en MC på 5 eller 10 år.

De som ingår i gruppen och vill ha kvar A-behörigheten bör få genomgå ett kortare praktiskt prov, typ panikbromsning + 15 minuter körning i trafik.

??? Vad f-n tänker du ´med!???? Det finns faktiskt folk som HYR hoj några ggr per år, så då skall de bli av med kortet, skall det gälla bil också tycker du??? Det har inget med ägarskapet att göra alls, finns INGET som säger att en som ÄGER en hoj kör bättre eller är säkrare i trafiken.

Men en "påtvingad"kunskapsgennomgång med praktik, MEN man kan INTE ta ifrån någon något från tidigare regler.
 
Kunde det inte vara en idé att köra upp för alla sina behörigheter när man beställer nytt körkort. De gäller väl bara i ca 10 år. Då hade kanske gallringen varit ett faktum. Då kanske de som har fått sina behörigheter på köpet kunde bevisa att de kan hantera fordonet. Det skulle kunna gälla ALLT mellan 2 - 18 hjul...???
 
jag tror nog att dom som kört upp för 125'a och sen aldrig kört igen är extremt få, om man verkligen tog sej tid och pengar då så lär man ju inte tappat intresset helt sedan ?

Annars är jag helt klart för att alla med "på köpet" A-kort ska behöva göra något slags prov för att få behålla det.. dom som verkligen kan köra lär ju inte ha nåt problem med det helelr.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top