Var smörjer jag kedjan?

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Hej! De säger att man ska smörja kedjan på insidan, var är insidan?
Tack på förhand!
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Brännström skrev:
Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.

Precis, först dieselbad ett par nätter, sedan i en hink med motorolja resten av vintern :rolleyes: , därefter torkning. Blir som nytt :)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Brännström skrev:
Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.
Bensin lär ju vara rena döden för o-ringarna i kedjan, men rent blir det ju.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
När jag körde enduro så hade jag oftast kedja utan o-ringar, då la jag kedjan i avfettning att tag, sedan la jag kedjan i motorsågskedjeolja.
Det funkade ypperligt.
Problemet med att göra rent en o-ringskedja med bensin, avfettning och andra aggresiva lösningsmedel år att o-ringarna torkar ut.
O-ringarna sitter inte på kedjan för syn skull, dom sitter där för att hålla fettet kvar inne i länken och tex vatten utanför.
Jag gör rent kedjan max en gång per säsong, iofs så kör jag inte så mkt, men då använder jag kedjerengöring och smörjer sedan kedjan direkt efter.

Men som sagt, smaken är som baken.
//Tobbe
 

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Retta
Fördelen med att smörja kedjan inifrån är att skiten som sitter i kedjan lättare rinner/åker/pressas av den....

:tummenupp
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Brännström skrev:
Det är rullarna i kedjan som man ska smörja.Man kan även ta lös och rengöra kedjan då och då t.ex lägga den i bensin över natten.

NEJ NEJ :kocko

Bensin torkar ut o-ringarna... Man ska använda fotogen och en pensel.
Därefter torkar du torrt så gott det går och smörjer med Vax... låt alltid vaxet torka över natten... Klibbar inte=skit fastnar inte!!
 
Last edited:

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hightown
Hoj
R6
Smörja kedjan

Har fått tipset att rulla hjulet baklänges när man smörjer kedjan, vet ej varför men de sa att smutset går av då kanske sant och därför gör jag det.
 

Duval

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R6-08
Kostet78 skrev:
NEJ NEJ :kocko

Bensin torkar ut o-ringarna... Man ska använda fotogen och en pensel.
Därefter torkar du torrt så gott det går och smörjer med Vax... låt alltid vaxet torka över natten... Klibbar inte=skit fastnar inte!!
:tummenupp
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Duval skrev:
Insida,kolla bild.
Du menar enligt bilden att man ska smörja på "rullarna"!? Vissa säger att man ska smörja på insidan närmast fälgen! Detta har jag gjort men har ibland frågat mig själv hur oljan ska komma därifrån ut till kedjan. Då säger vissa att detta tar centrifugalkraften hand om??? Vem har rätt? Har du rätt så har jag praktiskt taget rullat 140 mil utan olja på kedjan!
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Sam skrev:
Att hålla kedjan i ordning är en konst!

Smörj var 50mil länk för länk när kedjan är varm och från insidan genom att rulla bakhjulet baklänges för att öppna länkarna bättre.

Sedan kan du samtidigt repetera "Ave Maria" sju ggr för varje länk, och när du är färdig skall du inte köra på en halvtimme så oljan har chans att penetrera allt som går att penetrera och Vóila, du har en kedja som klarar av nästa 50 mil :tummenupp :banana :banana
Jag blir fortfarande inte klok på vad som räknas som insidan? Vissa säger insidan på rullarna som bilden visar på tråden o andra säger insidan närmast däcket!? Vilket gäller?
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
besservissermode ON

Det finns inget som heter centrifugalkraft. Det som kallas så i folkmun är igentligen en brist på centripetalkraft som är den kraft som vanligtvis pekar innåt mot centrum av cirkelrörelsen, vid brist på sådan känns det som att en kraft drar en utåt från centrum.. denna frånvaro av kraft kallas centrifugalkraft och finns inte.

besservissermode OFF
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
jag är TRÖTT...
men jag smörjer över oringarna på båda sidorna (vä hö) av kedjan på samma ställe som bilden på blå rettan medan jag snurrar hjulet bakåt.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top