Lampor, Cykeldator, Besiktning ?

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Fråga till ni kunniga :Bugar

1: Lampor

2: T.ex cykeldator

3: Övriga saker till en rejäl fighter.

Vad skall man tänka på för att klara besiktning och efter
den eventuella flygande inspektioner.

Lampa,lampor ska vara ce-godkända. Cykeldator bör vara ok. Det enda du behöver tänka på i det fallet är att dom bruka kräva helljus indikator på besiktningen så sitter den i klockan du tänkte kasta så får du sätta dit en ny.

Jag hade tur? då jag besiktade TL:n , skulle mera bara dra en chansning för att få köra med cykeln. Besiktinings mannen brydde sig inte om att kolla belysningen på cykeldatorn, jag hade Acerbis Diamond lyset på så ljus bilden såg ut som 2 ficklampor, -Han frågade bara om jag om jag hade kvar original lyset hemma -jo svarade jag, sen sa han bara - Du vet väl att dessa lysen inte är godkända så jag sätter upp det som "bra att veta" . Sen for han bara på en testkörning och sen var det klart... :yoparty

Har kopplat in blinkers, helljus och neutralen på en panel.

Jo, men jag tror det är nå fel på elen när det gäller neutralen... allt annat fonka...

Det som krävs i kontrolllampeväg är helljusindikator (ska vara blå, själv har jag en blå lysdiod från Elfa med förkopplinsmotsånd) och en grön till blinkers OM du inte kan se dem. Själv har jag enbart helljus, det är mer spännande att köra utan oljetryckslampa.

Huvudstrålkastaren måste vara E-märkt annars åker du dit, två halogen-spottar á la Acerbis funkar inte. Jag kör med Bates 5 3/4" med godkänd insats. Blinkers och bakljus ska vara det också, men de är lite slappare med kontrollen där.

Cykeldator kan vara kinkigt, hastighetsmätaren skall vara E-godkänd den också. Det beror återigen på den enskilde besiktningmannen hur kinkig han är. Hastighetsmätaren måste hur som helst vara belyst, jag har en liten röd lysdiod från Biltema, riggad i en bit spikbleck... För enkelhetens skull brukar jag montera på originalmätaren (mekanisk) till besiktningen och tejpa fast instrumenbelysningssladden i kabelhärvan. Skulle de upptäcka att det inte lyser måste lampan ha pajat...

Tänk på att om hojen är reggad för passagerare måste det finnas plats för denne vid besiktning. Finns inte detta är det körförbud bums och föreläggande om registreringsbesiktning om besiktningsmannen är på dåligt humör!

För min del betyder det att det blir lite jobb inför varje besiktning, men det är det värt. Polisen brukar inte vara så petiga, de är mer intresserade av hastighet, uppförande i trafik och ljudnivå...

Anders

Finns en liten smidig färddator (Trailtech)till endurohojar på EMX den har allt man kan önska och klarar svensk sommar.

Kolla på www.w-motoracing.se där har ni både en varvräknare å en hastighets mätare som funkar kanon å lätta at koppla in.Här har ni hur jag har satt dem på min

Bifogat

• 100_0001.JPG
    100_0001.JPG
    23.5 KB · Visningar: 590
jönsson vad är det för extra styrkrona du har på bilden ?
Den vanliga sitter väl under och sedan clip-on styrena och sen den där extra grejen. Eller ser jag helt fel ?
Är det bara för syns skull eller gör den någon nytta ?

Jag har satt den bara för att jag har sänkt den 70mm fram å då så det bättre ut med den extra!Jag tävlar även med mc:n å då får inte gaffelbenen sticka upp mer än 30mm å klipponen är 50mm

Mech skrev:
Hur är det med neutrallägeslampa??
Den behövs väl inte?

Jag brukar svara om de klagar över neutral lampan: hitter du intre neutralen ska du fan inte köra hoj....

Det har iaf räckt 4 ggr.. :D

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back