Rikta bakram R1 -99 ?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tjenare!
Nu ska jag rikta min bakram som blev lite skev efter vurpan på åsen senast. Tänkte hör om det är någon som har erfarenhet av detta, och kunde komma med lite tips....

Så här tänkte jag göra:
Spänna fast hojen mot en pelare i garaget med några spännband och liggunderlag emellan (så man inte repar ramen).
Spänner fast den "dikt an" med bakre delen av huvudramen och motorn mot pelaren, så att bakramen sticker ut bakom.

Sen tänkte jag ta 2st järnspett och fästa ett i varje längsgående balk på bakramen (funderar som bäst på att fästa dom, silvertejp, buntband, spännband?) så att dom sticker ut bakåt.
Nu har jag typ två handtag som sticker ut bakom bakramen som sitter i högra och vänstra längsgående balkarna, och har fått en ordentlig hävarm.. Och hojen sitter fast ordentligt...

Nu tänkte jag börja "gunga" upp dom lite i taget, och lyfta och dra i båda samtidigt för att inte spräcka svetsningarna i dom tvärsgående delarna som är mellan dom båda längsgående balkarna.

Kan man värma aluminiumet för att det ska gå enklare? Hur varmt i så fall? Gasolbrännare? Värmepistol? Svets?

Nån som har andra bra tips????

ett annat sätt vore att helt enkelt svetsa om bakramen. ta av den, såga av den i delar o pussla ihop den efter att du rätat ut bit för bit.

annars kontakta andersson turbo här på forumet... han grejar nog det där för mot en viss penning.

Swedie skrev:
ett annat sätt vore att helt enkelt svetsa om bakramen. ta av den, såga av den i delar o pussla ihop den efter att du rätat ut bit för bit.

annars kontakta andersson turbo här på forumet... han grejar nog det där för mot en viss penning.

Den är ju inte så jäkla sned, kanske diffar 10cm i bakkant, max...
Tänkte att den bara behövde en lite vänlig "puff" i rätt riktning för att komma i form igen....
Känns onödigt att sätta kapen i den... :va

Det räcker inte med att sätta en solid järnstång igenom det "röret" som sitter längst upp, längst bak på ramen då, o bara "vrida"?!

Förstod då?!

//Niklas

Macke skrev:
Tänkte att den bara behövde en lite vänlig "puff" i rätt riktning för att komma i form igen....

campar skrev:
Det räcker inte med att sätta en solid järnstång igenom det "röret" som sitter längst upp, längst bak på ramen då, o bara "vrida"?!

Förstod då?!

//Niklas

Risken är att godset spricker, eller att svetsarna släpper. Jag har sett det hända förut.

Macke skrev:
ahå.. men dåså.. Då funker nog spettvarianten. Den använde jag på min hoj. Tog ett spätt o sen började bocka. Blev rakt nog för att få dit kåpan o det såg inte snett ut bakifrån. Det räcker. Det är rejsing vi pratar om.

Jag riktade bakramen på min Aprilia genom att ta bort den (skruvas lätt bort!) och skruva fast den i en egentillverkad jigg som i sin tur skruvades fast på ett overkligt stabilt bord hos en smed. Sen böjde jag till skiten med ett järnrör, blev perfekt även om järnröret böjdes lika mycket! Det blir inte bättre av att värma aluminium sa sme'n till mig utan det är bara att ta i för knug och fosterland och hoppas att det inte spricker.

Swedie skrev:
ahå.. men dåså.. Då funker nog spettvarianten. Den använde jag på min hoj. Tog ett spätt o sen började bocka. Blev rakt nog för att få dit kåpan o det såg inte snett ut bakifrån. Det räcker. Det är rejsing vi pratar om.

He he he.. Precis, bara det SER rakt ut när man fått på bakdelen utanpå... :D :D

Den är ej bortskruvbar på R1 -99:a! =(

McB> Okidoki, ingen bra ide då mao. =)

Torkel skrev:
Jag riktade bakramen på min Aprilia genom att ta bort den (skruvas lätt bort!) och skruva fast den i en egentillverkad jigg som i sin tur skruvades fast på ett overkligt stabilt bord hos en smed. Sen böjde jag till skiten med ett järnrör, blev perfekt även om järnröret böjdes lika mycket! Det blir inte bättre av att värma aluminium sa sme'n till mig utan det är bara att ta i för knug och fosterland och hoppas att det inte spricker.

campar skrev:

Förstod då?!

//Niklas

Röret som sitter längst bak på bakramen är tyvärr historia, kanske nån som använt den principen tidigare...? :D
Men jag förstår din taktik, och det kan funka om jag "trär" in spettet från sidan och försiktigt hänger lite på det...

McB skrev:
Risken är att godset spricker, eller att svetsarna släpper. Jag har sett det hända förut.

Det är det som jag är lite orolig för oxå. Men jag har en kompis som kan svetsa i Aluminium, så om det blir katastrof får jag ringa honom...
Tror inte det spricker när det är så lite krökt, värre med svetsfogarna då...

Se bara till att hojjen sitter fast ordentligt, och då främst bakramen. Dvs. försök spänna fast cykeln i bakramen, och helst då nära svetsfogarna till huvdramen. Sedan är det bara att börja bända, använd helst spett eller något annat långt då det är trögare än man tror att få det rätt.

Men var beredd på att det är dj-igt svårt att få det 100% rakt. Jag höll på i flera timmar på min förra R1:a, och lik förbannat var det 5 mm snett! Det gick ju att köra ändå, men skillnaden märktes grymt tydligt när jag vid en senare vurpa fick svetsa dit en ny bakram. Som blev rak :)

Om det spricker går det bra att svetsa, och att köpa en beg. (helt rak bakram) är inte så dyrt. Tänk bara på att det är krångligt att komma åt att svetsa runt om. Skall du få det helt bra behöver du plocka bort sving, dämpare m.m.

Tjena!

Vi riktade bakramen på en R1 för ngra veckor sen. Vatten pass, 1 järnspett, 2 pers. Ramen va rätt skev, diffa ca 10 cm uppåt på ena sidan. tog 3-4 minuter så va den riktad.

1 pers håller i styret medans en böjer med spettet. Hur lätt somhelst.

Ta en kik om det uppkommit sprickor efteråt.

:tummenupp

Macke skrev:
Röret som sitter längst bak på bakramen är tyvärr historia, kanske nån som använt den principen tidigare...? :D
Men jag förstår din taktik, och det kan funka om jag "trär" in spettet från sidan och försiktigt hänger lite på det...

Om någon innan vart där och knäckt i bakramen innan dig kan jag sätta en bärs eller två att du kommer ha ett par sprickor i fogarna efter du rättat upp din justering..

Men det är ju bara att slipa upp fogen och dra på med svetsen igen.

Lycka till berätta gärna hur det gick..

Macke skrev:
Det är det som jag är lite orolig för oxå. Men jag har en kompis som kan svetsa i Aluminium, så om det blir katastrof får jag ringa honom...
Tror inte det spricker när det är så lite krökt, värre med svetsfogarna då...

spänn fast hojen, ta ett låååång järnrör och ta i, ge den så den blir lite sned åt andra hållet för att det kommer att krypa. tror inte du behöver vara orolig för svetsar och sprickor. har riktat min bakram massor av gånger utan problem

Macke skrev:
Tjenare!
Nu ska jag rikta min bakram som blev lite skev efter vurpan på åsen senast. Tänkte hör om det är någon som har erfarenhet av detta, och kunde komma med lite tips....

Så här tänkte jag göra:
Spänna fast hojen mot en pelare i garaget med några spännband och liggunderlag emellan (så man inte repar ramen).
Spänner fast den "dikt an" med bakre delen av huvudramen och motorn mot pelaren, så att bakramen sticker ut bakom.

Sen tänkte jag ta 2st järnspett och fästa ett i varje längsgående balk på bakramen (funderar som bäst på att fästa dom, silvertejp, buntband, spännband?) så att dom sticker ut bakåt.
Nu har jag typ två handtag som sticker ut bakom bakramen som sitter i högra och vänstra längsgående balkarna, och har fått en ordentlig hävarm.. Och hojen sitter fast ordentligt...

Nu tänkte jag börja "gunga" upp dom lite i taget, och lyfta och dra i båda samtidigt för att inte spräcka svetsningarna i dom tvärsgående delarna som är mellan dom båda längsgående balkarna.

Kan man värma aluminiumet för att det ska gå enklare? Hur varmt i så fall? Gasolbrännare? Värmepistol? Svets?

Nån som har andra bra tips????
Ja har en bakram till en 98..

Har fixat det nu, och det var plättlätt!!!! :tummenupp

Gjorde precis som jag skrev i första inlägget. Surrade fast hojen i en pelare, fäste ett spett i varje längsgående balk (använde silvertejp faktiskt, höll skitbra). Sen tog jag tag i båda spetten och "gungade" tillbaka ramen.

Men fick ta i som satan, men det var klart på typ 2 minuter.

Värre var det att få på nya bakdelen från S-Racing. Totalt kass passform, fick såga och fila i den för att få på den, och ändå ser det ut som skit... :mad:

Får nog plasta ihop den gamla över vintern och sätta på den igen...

Men bakramen är rak i alla fall! :tummenupp

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back