Beläggning på bromskivor!

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Hej!

Har en zx9 98:a. Mina bromsskivor fram har en sort svart lite oljig beläggning :confused: Bromsarna tar inte heller som dom skall. Jag får krama rätt hårt för att få bra bromsverkan. Vad kan denna beläggning komma ifrån? Är det kassa belägg alltså dålig kvalitet? Dom är inte slut så att säga. Eller kan det vara något annat?

JB

Det svarta är garanterat bromsdamm. Det "oljiga" är antagligen olja från gaffeln eller bromsvätska. Tvätta allt (gaffelolja = avfettning, bromsvätska = T-sprit) så att du ser var läckaget är.

Robban_C skrev:
Det svarta är garanterat bromsdamm. Det "oljiga" är antagligen olja från gaffeln eller bromsvätska. Tvätta allt (gaffelolja = avfettning, bromsvätska = T-sprit) så att du ser var läckaget är.

Skall man ta bort beläggen och göra rent dom också??

JB

Prova att rengöra padsen oxå, finns nåt som heter Bräkleen el dyl för oljiga pads.
Tror inte det hjälper i alla lägen, men ibland så. Annars återstår bara att köpa nya.
/u

Last edited:
Bakar man beläggen i ung i 275 grader kryper oljan ut så sakteliga och koksar.

Nä, jag använder inte min bakugn här hemma utan en "topplocksugn" jag har i garaget som jag fick när grannen bytte vitvaror. :D

Hej!

Rengjorde skivorna ordentligt igår. Men jag tycker fortfarande att bromsarna tar dåligt! Okej något bättre tar dom nu, men inte mycket. Saknar liksom det där klippet! Desutom blir det ett lätt surrande ljud när jag bromar typ ssssssssrrrrr!! Kanske det bara är att byta ut beläggen! Provade polarens R1:a och jävlar i mig vad dom tog bra utan minsta ansträngning. Tacka faan för att han kan göra jyssta stoppies!

JB

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...