en fråga bara!

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
TL1000S
Kan kedja ta skada om man smörjer för ofta? Hur ofta bör man smörja? Försvinner skyddet om man tvättar hojen? Kanske dumma frågor men jag blir glad om jag får svar av er Rutinerade MC-vargar.
MVH

du ska inte spola vatten rakt på kedjan.

Smörja kan du väl göra hur mycket du vill. Kan ju inte ta skada. Enda tråkiga är ju att det kan bli väldigt grisigt runt kedjans närhet. Sånt där skvätt.

Jimbo skrev:
Kan kedja ta skada om man smörjer för ofta? Hur ofta bör man smörja? Försvinner skyddet om man tvättar hojen? Kanske dumma frågor men jag blir glad om jag får svar av er Rutinerade MC-vargar.
MVH

Den tar inte skada av att smörjas, Jag har garaget en kilometer ut på en grus väg, så jag "dränker" den varje gång jag kört. Avfettar du så lossnar givetvis kedjeoljan, (olja=fett) har du råd och "gillar att tvätta så e det bara att olja på... Har för mig att jag hört en siffra på att det ska smörjas var hundrade mil.. med det kan ju va gamla nyheter nu.. :tungan

sanntur skrev:
............... Har för mig att jag hört en siffra på att det ska smörjas var hundrade mil.. med det kan ju va gamla nyheter nu.. :tungan

Inte bara gamla, galna oxå. Givetvis ska man smörja när det behövs. T ex efter tvätt med fettborttagande hjälpmedel. Kör man i regn finns det enligt min erfarenhet inte en chans att smörjan räcker 100 mil, och kör man i regn på grusväg då kan det vara "gnisseltorrt" på 10 - 20 mil även om man kör värsta kletsmörjan.
Nu beror det givetvis på vilken smörja man har men jag tittar bara på rullarna helt enkelt, är dom rena, blanka och vackra så ska dom skitas ner igen.

Jag smörjer minst en gång per bandag, ofta fler. Hittills har det inte glide isär iaf :lol

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park