Bromsvätska, skillnad på Olika klasser??

DOT 5 är väl silikonbaserat.
Om ditt bromssystem ska ha DOT 4 så kör med DOT 4, annars kan det bli problem.
 
K-Micke skrev:
DOT 5 är väl silikonbaserat.
Om ditt bromssystem ska ha DOT 4 så kör med DOT 4, annars kan det bli problem.

Är det nån skillnad på tempratur känslighet......nån som tål mer värme? bara lite intresserad av att veta.... :)
 
får jag låna tråden lite? om inte så tar jag bort inlägget snarast möjligt

Kan man blanda bromsvätska? har lite dot 5.1 men det kommer inte räcka så funkar det att fylla på resten med dot4 ?

Henke
 
Arawak skrev:
får jag låna tråden lite? om inte så tar jag bort inlägget snarast möjligt

Kan man blanda bromsvätska? har lite dot 5.1 men det kommer inte räcka så funkar det att fylla på resten med dot4 ?

Henke
bromsvätskan kommer ligga som i skikt. Jag har testat :p Märkte dock ingen omedelbar försämrad bromsverkan...
 
Man skall inte blanda dot4 och dot5 av den enkla anledningen att de inte blandar sig :7peta
Du bör inte heller använda dot5 - vätskan i ett system som är avsett för dot4, ibland används gummityper i packningarna som inte tål silikonbaserad vätska = läckage. Fördelen med dot5 - vätskan är att den inte lika lätt tar upp vatten som den gamla 4-an, d.v.s. du får ingen direkt kokpunkts-sänkning med tiden.
 
Kan ju tillägga att det är skillnad på DOT 5 och DOT5.1
DOT5.1 är blandbar med DOT4 men är mer tunnflytande och togs fram för bilarnas ABS system med snabba puls förlopp som krävde en tunnare viskositet på vätskan för att systemen skulle funka.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top