SRW - "Hur kör DU" - tråden

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Spårval spårval spårval.....

Hur kör just Du på SRW?

Rita och berätta hur Ni väljer att köra för att få till det BÄSTA varvet.
Ordet och pennan är i erat våld så kom igen...

Bifogat

• PRESENTATIONSMATERIAL-Banskiss50.JPG
    PRESENTATIONSMATERIAL-Banskiss50.JPG
    115.9 KB · Visningar: 126
Last edited:
Det här var fan inte lätt.

Att rita på frihand är inte direkt en promenad i parken som amerikanen skulle ha sagt.
Men ett försök. helt bra blev det ju inte...

Hyffsat full på banan ser det ut som... :tungan

Bifogat

• Corbendallas.jpg
    Corbendallas.jpg
    99.2 KB · Visningar: 210
CorbenDallas skrev:
Att rita på frihand är inte direkt en promenad i parken som amerikanen skulle ha sagt.

Och du som säger att jag tar kurverna snäft :rofl

Kurvmakaren skrev:
Spårval spårval spårval.....

Hur kör just Du på SRW?

Rita och berätta hur Ni väljer att köra för att få till det BÄSTA varvet.
Ordet och pennan är i erat våld så kom igen...

Vad är detta för desperat sätt för att du ska bli snabbare Kurvis? :7peta

Skulle jag ritat hade det nog blivit lika hackigt som Corbens, fast med två spår ur kurvorna, ett för framhjulet och ett för bakhjulet :näsblod

anol skrev:

Skulle jag ritat hade det nog blivit lika hackigt som Corbens, fast med två spår ur kurvorna, ett för framhjulet och ett för bakhjulet :näsblod

Jag är novis på banan och behöver erat stöd för kommande körningar... :tungan

anol skrev:

Snarare ett spår för hjulen o ett i kalingarna!!! :arsele

Det var intressant att flagga senast o studera olika spårval... Corbens val in i "nya" delen anser jag själv vara optimalt då man kan bromsa senare, men nästan ingen kör så :va De flesta ligger mitt i banan o följer radien mot kurbsen under bromsning - även de snabbaste!
Ett annat spårval som var nytt för mig var uppenbarligen snabbaste sättet att forcera "vurpnålen" vid läktaren; hålla brett i ingången för att sedan få högre utgångshastighet (kunna ge mer gas, där bakdäcket brukar släppa, efter knycken) istället för det vanliga (Corbens, mitt o de flestas) - endast ett fåtal såg jag köra så, men det verkade bra tidsmässigt... skall testa det nästa gång :tummenupp

Robz skrev:
Det var intressant att flagga senast o studera olika spårval... Corbens val in i "nya" delen anser jag själv vara optimalt då man kan bromsa senare, men nästan ingen kör så :va De flesta ligger mitt i banan o följer radien mot kurbsen under bromsning - även de snabbaste!
Ett annat spårval som var nytt för mig var uppenbarligen snabbaste sättet att forcera "vurpnålen" vid läktaren; hålla brett i ingången för att sedan få högre utgångshastighet (kunna ge mer gas, där bakdäcket brukar släppa, efter knycken) istället för det vanliga (Corbens, mitt o de flestas) - endast ett fåtal såg jag köra så, men det verkade bra tidsmässigt... skall testa det nästa gång :tummenupp

Intressant studering Robz.
Jag skulle tro att den snabbaste, Lasen, kör som jag men jag är inte säker. Själv tycker jag mitt spår in i nya delen funkar bra om jag bara kunde lägga ner cykelsatan ordentligt åt vänster så... :)

Vurpnålen, är det "uppförhårnålen" du tänker på då? Den efter långa högern?
Jag tror du har rätt där. Om du håller ut lite istället för att snabbt skära den kurvan, så får du som du säger ett flackare spår ut ur kurvan. Jag kan tänka att du kanske får lite flackare vinkel uppför också om du kör så. Helt klart värt att testas. Men har du en snabb rackare bakom, kan denne mkt väl sno ditt spår till nästa kurva genom att ta innern...

CorbenDallas skrev:

efter att filmat dig en runda så kan jag konstatera att ditt spårval är intressant...

Bifogat

• PRESENTATIONSMATERIAL-Banskiss50  korben.JPG
    PRESENTATIONSMATERIAL-Banskiss50 korben.JPG
    124.6 KB · Visningar: 108
Last edited:
AleX skrev:
efter att filmat dig en runda så kan jag konstatera att ditt spårval är intressant...

HEHehehe, den nya banan är svår att hitta runt. Observera att jag hälsar på Canoly 2 ggr!!! :rofl

Ingen annan som ska rita? Diskutera spårval är ju jätteintressant o lärorikt!! Kom igen nuuuuu :7peta

Nu har jag ritat lite till. Eftersom jag blir omkörd hela tiden har jag tid att studera folks spår i en del kurvor (innan dom kör ifrån en helt vill säga...)
Och jag har sett dom här spåren som är lite intressanta.

Hoppas inte utlämnade "spårmakare" känner sig uthängda.

Om vi tittar på bortersta hårnålen tex. Tittar vi på Micke.as spår här så ser vi att det är aggressivt och absolut kortaste vägen genom kurvan. Så här tyckte Per Gustafsson vi skulle ta den kurvan först. Efter fler körningar o diskussioner kunde han medge att iom att kurvan är så himla tajt, kan det vara okej att ta ut den en aning för att få mer fart runt.
Jag har provat att köra som röda spåret men jag kan inte vända på en femöring på det viset... :D

Hur kör ni?

I uppförhårnålen kör jag som blått soår, eller ja nåt liknande. Jag känner själv att jag tappar lite fart ut ur kurvan men genom att driva ut till höger får jag ändå lite fart iallafall. Men att köra som Kurvmakaren här, att hålla ut lite längre o bryta apex lite senare, får man en helt annan utgång ur kurvan.
Vågar man sen lägga cykeln lika mkt som herr kurvmakare i den här kurvan kan man fan ta den lite hur som... :fatta!

Bifogat

• SRW-bansträckning-ritad1.jpg
    SRW-bansträckning-ritad1.jpg
    130.2 KB · Visningar: 112
Ungefär något i denna stilen håller väl jag. Det är väl inte det enklaste att rita. Vi får se vilket spår det blir nästa gång jag kommer ner för då är det nog en annan hoj vi kommer att köra med :banana

Kurvis, är det okej att köra två pers på samma hoj? Alltså att man turas om och kör vartannat pass.

Bifogat

• PRESENTATIONSMATERIAL-Banskiss50.JPG
    PRESENTATIONSMATERIAL-Banskiss50.JPG
    125 KB · Visningar: 84
Robz skrev:

Fösöker få till det så, det funkar bra för mig och min hoj, snabb upprätning för att sen kunna gå på hårt med gas.

I den andra hårnålen kör jag mer i mitten

Beträffande streck i kalsongerna har jag märkt ut de ställena med döskallar, asfaltskarven i långa högern (dammkurvan) och hålan i nya vänstern. :crash

Bifogat

• SRW.jpg
    SRW.jpg
    83.6 KB · Visningar: 94
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti