Pair mod Gsxr 1000

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Nyfiken om någon har gjort detta! funderar på att göra det. Det ska ju ge lite.
Vet hur det funkar m.m
Blev det någon skillnad?
Fått några problem efter detta?
 
Ej koll på GSXR men på TLR gör man pair mod för att slippa avgasknallar vid motorbroms. Men det ger ingen effektökning och det lär knappast ge nån effektökning på en GSXR heller.
 
Robban_C skrev:
Ej koll på GSXR men på TLR gör man pair mod för att slippa avgasknallar vid motorbroms. Men det ger ingen effektökning och det lär knappast ge nån effektökning på en GSXR heller.

Enligt Den Store JeffW på Gixxer.com så kan det ge upp till 4-6 hp på dom större liters hojarna. Han borde ju veta!
Någon som har fått strul med hojen pga denna moddning?
 
Undrar var han hittade de 4+ hästarna... Har lite svårt att tro på det.
Men motorbromsen blev mycket mjukare. Inget pludder eller smällar.
 
Har också svårt att tro på extra hästar.. pairvalven skickar väl in syre efter förbränningen. Knallarna kommer ju utav ofröbrända avgaser som antänds vid inblandning av syre.
 
majtii skrev:
Undrar var han hittade de 4+ hästarna... Har lite svårt att tro på det.
Men motorbromsen blev mycket mjukare. Inget pludder eller smällar.

Jag tycker också att det låter mycket!! Ska testa att göra the pair mod, skadar ju inte att prova!
 
Gixxer #24# skrev:
Enligt Den Store JeffW på Gixxer.com så kan det ge upp till 4-6 hp på dom större liters hojarna. Han borde ju veta!
Någon som har fått strul med hojen pga denna moddning?
Pairmodden släpper (som andra skrivit ovan) in syre för att förbränna eventuella oförbrända kolväten (dvs soppa) i avgaserna.
Detta görs på delgas, ej på fullgas (åtminstone på alla pairförsedda hojar och bilar (heter olika hos olika tillverkare, ex vis Puls-Air hos Volvo) som jag har kommit i kontakt med). Hur skulle det då kunna ge mer effekt?
Allt om effektökning vid borttag av pair låter som mätfel eller inbillning.
 
Den eventuella effekt ökningen med pair mod kommer från
att man suger ett vakum i vevhuset samt att man slipper att få in
vevhus gaser med lite syre in i luft burken.
Jag har själv sett Pro stock dragbike cyklar som har monterat en kompressor
som enbart ska suga vakum i vevhuset.
Om det fungerar...... :confused: :confused: Jag märkte ingen skillnad på min hoj i allafall.
 
1000R skrev:
Den eventuella effekt ökningen med pair mod kommer från
att man suger ett vakum i vevhuset samt att man slipper att få in
vevhus gaser med lite syre in i luft burken.
Jag har själv sett Pro stock dragbike cyklar som har monterat en kompressor
som enbart ska suga vakum i vevhuset.
Om det fungerar...... :confused: :confused: Jag märkte ingen skillnad på min hoj i allafall.
Det är inte PAIR.
PAIR är samma sak som puls-air på Volvo och har ingenting med vevhuset att göra. Såvida ni inte har en egen definition på PAIR inom GSX1000R-världen. :hihi :7peta
Kolla hur PAIR är kopplat så får du se, inga connections alls till vevhuset.
Och PAIR ger alltså inga vevhusgaser i insugsluften, däremot ger det färsk syre ut till avgaserna. Syftet med detta är att förbränna eventuella kvarvarande kolväten (dvs bränsle) i avgaserna.

Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
Samma effekt skulle ju givetvis kunna åstadkommas med hjälp av en pump (ej kompressor) som evakuerar vevhuset men det verkar rätt egendomligt att slösa effekt på att driva en pump när man kan få samma resultat gratis (dvs utan att slösa motoreffekt på drift av pump) med en vacu-pan.
 
Robban C har så rätt så.
Men ändå värt att montera då hojen går mjukare och renare (öh..) vid gassläpp.
 
Robban_C skrev:
Det är inte PAIR.
PAIR är samma sak som puls-air på Volvo och har ingenting med vevhuset att göra. Såvida ni inte har en egen definition på PAIR inom GSX1000R-världen. :hihi :7peta
Kolla hur PAIR är kopplat så får du se, inga connections alls till vevhuset.
Och PAIR ger alltså inga vevhusgaser i insugsluften, däremot ger det färsk syre ut till avgaserna. Syftet med detta är att förbränna eventuella kvarvarande kolväten (dvs bränsle) i avgaserna.

Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
Samma effekt skulle ju givetvis kunna åstadkommas med hjälp av en pump (ej kompressor) som evakuerar vevhuset men det verkar rätt egendomligt att slösa effekt på att driva en pump när man kan få samma resultat gratis (dvs utan att slösa motoreffekt på drift av pump) med en vacu-pan.




Jag måste nog ha varit otydlig tror jag :fyllisar
Naturligtvis fungerar en pair på det sättet som du säger.
Grejen med att göra en pair mod på hojen är ju att man rycker bort pair
ventilen och låter avgaserna fungera som"vacu pan"
Som du sa så har pair ingenting att göra med vevhusventilationen.
Däremot så har "PAIR Mod" som alla pratar om väldigt mycket med vevhus ventilationen att göra. :tummenupp
 
1000R skrev:
Jag måste nog ha varit otydlig tror jag :fyllisar
Naturligtvis fungerar en pair på det sättet som du säger.
Grejen med att göra en pair mod på hojen är ju att man rycker bort pair
ventilen och låter avgaserna fungera som"vacu pan"
Som du sa så har pair ingenting att göra med vevhusventilationen.
Däremot så har "PAIR Mod" som alla pratar om väldigt mycket med vevhus ventilationen att göra. :tummenupp

hur som helst måste väl tanken va att avgaserna ska ledas bort så att en renare förbränning kan ske... vilket jag tycker logiskt att det mycket väl kan göra lite på effekten, om än lite. Smällar vid motorbroms= :yoparty
 
Back
Top