Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Robban_C skrev:Ej koll på GSXR men på TLR gör man pair mod för att slippa avgasknallar vid motorbroms. Men det ger ingen effektökning och det lär knappast ge nån effektökning på en GSXR heller.
majtii skrev:Undrar var han hittade de 4+ hästarna... Har lite svårt att tro på det.
Men motorbromsen blev mycket mjukare. Inget pludder eller smällar.
Pairmodden släpper (som andra skrivit ovan) in syre för att förbränna eventuella oförbrända kolväten (dvs soppa) i avgaserna.Gixxer #24# skrev:Enligt Den Store JeffW på Gixxer.com så kan det ge upp till 4-6 hp på dom större liters hojarna. Han borde ju veta!
Någon som har fått strul med hojen pga denna moddning?
Det är inte PAIR.1000R skrev:Den eventuella effekt ökningen med pair mod kommer från
att man suger ett vakum i vevhuset samt att man slipper att få in
vevhus gaser med lite syre in i luft burken.
Jag har själv sett Pro stock dragbike cyklar som har monterat en kompressor
som enbart ska suga vakum i vevhuset.
Om det fungerar......![]()
Jag märkte ingen skillnad på min hoj i allafall.
Robban_C skrev:Det är inte PAIR.
PAIR är samma sak som puls-air på Volvo och har ingenting med vevhuset att göra. Såvida ni inte har en egen definition på PAIR inom GSX1000R-världen.![]()
![]()
Kolla hur PAIR är kopplat så får du se, inga connections alls till vevhuset.
Och PAIR ger alltså inga vevhusgaser i insugsluften, däremot ger det färsk syre ut till avgaserna. Syftet med detta är att förbränna eventuella kvarvarande kolväten (dvs bränsle) i avgaserna.
Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
Samma effekt skulle ju givetvis kunna åstadkommas med hjälp av en pump (ej kompressor) som evakuerar vevhuset men det verkar rätt egendomligt att slösa effekt på att driva en pump när man kan få samma resultat gratis (dvs utan att slösa motoreffekt på drift av pump) med en vacu-pan.
1000R skrev:Jag måste nog ha varit otydlig tror jag![]()
Naturligtvis fungerar en pair på det sättet som du säger.
Grejen med att göra en pair mod på hojen är ju att man rycker bort pair
ventilen och låter avgaserna fungera som"vacu pan"
Som du sa så har pair ingenting att göra med vevhusventilationen.
Däremot så har "PAIR Mod" som alla pratar om väldigt mycket med vevhus ventilationen att göra.![]()
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |