Maxxis Goldspeed - vad välja för gata resp. bana

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Är det någon som har några erfarenheter eller har hört någonting om hur Maxxis Goldspeed Intermediates gör sig på gatan och kanske halvsansad banåkning ? Och i så fall vilken variant/hårdhet rör det sig om ? Grepp ? Livslängd ?

Det verkar ju finnas i princip fyra hårdheter att välja på; tre klassade som race och en som street. Är det så att hårdheten i däcken går från mjuk, via medium och hård till street ? Någon som vet ?

Om man sen tänker sig ut på bana och harva lite mer seriöst så kanske ett par slicks vore en god idé att införskaffa. Vilken hårdhet av Maxxis funkar bäst i svenska förhållanden ? Nästa fråga blir ju sen om det är 70 eller 76 profil fram som man skall åka på ?

Jag har Streetsport bakdäck och det greppar så det räcker på gatan tycker jag.Hyfsat på grus också.På bana har jag inte testat det,lyxade till med ett supercorsa då.

Däcken finns i soft, medium och hard - förutom regndäcken som endast verkar finnas i super soft-blandning (i alla fall tidigare när jag beställde). Intermediate-däcken är dessutom gatgodkända, men är annars samma gummiblandning och stomme som de övriga däcken. Det fungerar riktigt bra som gatdäck eller för banåkning (främst för fuktiga förhållanden).

För banåkning bör du använda 76-profil för framsulan - det ger mycket mer gummi i backen vid kurvtagning, men cykeln blir också orolig i högre farter (men det löser man genom att lägga sig ner över tanken och hålla i hårdare :) ). Vad jag vet är det bara slicksen som kommer med den profilen. De övriga har 70-profil fram.

Du bör ha minst 4,5" fälg bak för att få bra profil på 160-bakdäcken (165 för regn), men helst 5" fälg.

När det är kallt ute, är regndäcken i super soft-blandning riktigt fina att köra på, även på gata. För allmänt gatbruk annars är nog de två mjukare blandningarna i intermediate bäst (dessutom besiktningsbart). För banåkning med slicks: en hårdhet högre bak än fram och under vår och höst använder man lämpligen soft fram och medium bak. Riktigt varma sommardagar eller om man t.ex. kör på stor asfaltsbana en solig dag, så är det medium fram och hard bak, som gäller.

Se http://www.maxxis.com/ för detaljer om utbudet...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT