Däck för motardtävling/träning/isträning

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har som ambition att träna det här året å försöka kanske få tävla nästa sommar, och nu börjar jag ha kört upp bakdäcket som följde med och dessutom har jag dåligt förtroende för däcket fram så det är dags att byta bådeock!

Ni som nu tävlar/tränar seriös supermotardåkning, vad tycker ni jag ska gå på? Jag kommer köra om allt går som det ska ungefär 50% blandat (grus/asfaltbana) och 50% endast asfalt, kommer endast köra transportsträckorna till banorna i övrigt. Jag har sneglat på Michelins Supermotard-däck (Pilot nånting) men de verkar iaf inte finnas på michelin.se´s utbud för sverige :/ Går de få tag på, är de då det jag ska satsa på? Eller ska jag gå på ett regndäck fram och något annat bak? Alla tips är välkomna!

Funderar även på hur jag ska göra till vintern, jag kommer ha tillgång till isbana och skulle ju helst köra med samma hjul (då jag dels inte har endurohjul och dels blir det inte "samma sak"), har ni något tips på vad jag skulle dubba? Ska jag köpa beggade regndäck å slå dubben i? (isen kommer vara någorlunda blank, alltså inte så hemskt mycke snökörning)

Vad behöver jag tänka på med Husan för vinterkörning?

Alla svar uppskattas!

Jag sitter i ungefär samma sitts som du & har samma målsättning. Banorna jag tränar på för tillfället består enbart av asfaltslingor så jag köpte en uppsättning nya slicks. Kommer dock i forsättningen handla beg. slicks för träning & spara pengar till nya däck inför tävling.
Fixar ngn bana i närheten en liten grusslinga blir det att skära lite mönster (frågar man snällt brukar det finnas ngn däckkrängare som kan låna ut mot fika bröd eller en försummbar summa).

Ska även träna lite på en crossbana. Till det komer jag fixa beg. regndäck ...som givetvis kan änvändas till just köra i blött med oxå till gatåka när kylan börjar tränga sig på.

Till din isdäck problematik har jag inget bra svar. Det fanns dock ett par trådar i vintras om folk som dubbade sina däck själva till sporthojar ect. ...det verkade dock inte vara värt besväret :(

Edit: klaga inte om man stavar som en kratta, jag har bra ursäkter :fyllisar

OlleR skrev:
Funderar även på hur jag ska göra till vintern, jag kommer ha tillgång till isbana och skulle ju helst köra med samma hjul (då jag dels inte har endurohjul och dels blir det inte "samma sak"), har ni något tips på vad jag skulle dubba? Ska jag köpa beggade regndäck å slå dubben i? (isen kommer vara någorlunda blank, alltså inte så hemskt mycke snökörning)

Vad behöver jag tänka på med Husan för vinterkörning?

Alla svar uppskattas!

Finndubb är det enda raka om du ska köra is.
Men då kan du inte köra nåt annat tyvärr för då går dubbarna av.
Plockar troligtvis hem ett gäng till vintern om du ska ha.

Michelins motarddäck finns att få tag på, inga problem, listpriset är 2500 kr för bak och 2100 kr för fram har jag för mig, men vem betalar fullpris? :hihi
Har bara kört asfalt med dem och jämfört med Michelins slicks så får de iaf upp värmen betydligt bättre och verkar hålla längre.

RookieSM skrev:
Michelins motarddäck finns att få tag på, inga problem, listpriset är 2500 kr för bak och 2100 kr för fram har jag för mig, men vem betalar fullpris? :hihi
Har bara kört asfalt med dem och jämfört med Michelins slicks så får de iaf upp värmen betydligt bättre och verkar hålla längre.
Det lät bra, men priset lät lite väl saftigt :( Har tillgång till fet rabatt men vette tusan om det gäller michelin oxo :/ Vad har bridgestone för utbud?

SM 570 RR skrev:
Vad handlar det om för slantar tro? Helt klart intressant! Självklart åker man bara på isen :) Vad bör jag sätta dubben i för däck då?

Chris Husky skrev:
Ska även träna lite på en crossbana. Till det komer jag fixa beg. regndäck ...som givetvis kan änvändas till just köra i blött med oxå till gatåka när kylan börjar tränga sig på.

Edit: klaga inte om man stavar som en kratta, jag har bra ursäkter :fyllisar
Har du prövat köra crossbana med regndäck? Räcker fästet verkligen till? Det var lite intressant, det har jag inte ens tänkt på :) Vi har ju dessutom rallycrossbanan och crossbanan på samma ställe (ca 30 meter mellan :))
Nej varför ska man bry sig om stavning, bara budskapet kommer fram! Tack för hjälpen :)

Ska iaf försöka hitta åt regndäck fram å bak, kan ju va bra å ha om inte annat :)

Tack för hjälpen allihopa! Keep it comming ;>

OlleR skrev:
Har du prövat köra crossbana med regndäck? Räcker fästet verkligen till? Det var lite intressant, det har jag inte ens tänkt på :) Vi har ju dessutom rallycrossbanan och crossbanan på samma ställe (ca 30 meter mellan :))
Nej varför ska man bry sig om stavning, bara budskapet kommer fram! Tack för hjälpen :)

Ska iaf försöka hitta åt regndäck fram å bak, kan ju va bra å ha om inte annat :)

Tack för hjälpen allihopa! Keep it comming ;>

nej jag har inte det än, tyckte inte det va värt ett försök ens med slicks :tungan ...om inte annat borde man ju kunna köra jämnt race med knatte crossarna! :tummenupp :D

Chris Husky skrev:
nej jag har inte det än, tyckte inte det va värt ett försök ens med slicks :tungan ...om inte annat borde man ju kunna köra jämnt race med knatte crossarna! :tummenupp :D
Jag tänkte du kanske testat me nån annans cykel/däck ;)

Hehe jo, men en del får man fasiken hålla hårt på rullen för att hinna med :yoparty Hårda grabbar det där!

Eller så åker man endurodubb och kan åka på samma uppsättning några säsonger, inget fel med finndubb. Men just det ekonomiska inräknat så blir det roligare :)

SM 570 RR skrev:

Bridgestone har inga speciella supermotarddäck och dem jag vet som kör roadracing på Bridgestone klagar som fan på att det inte finns nåt fäste så jag vet inte.. Räcker hur länge som helst tydligen. Kanske regndäcken duger iaf?

Har provat regndäck på en hård crossbana, funkade hyffsat faktiskt men på en mjuk bana vettefan.. :)

Is däck!

Har sett i Lelle katalogen att det finns dubbade däck till Supermotard fälgarna. Någon som har nån erfarenhet av dom? Tänkte på dubbens utstick o.s.v.
MvH Bula

Bula Motard skrev:
Har sett i Lelle katalogen att det finns dubbade däck till Supermotard fälgarna. Någon som har nån erfarenhet av dom? Tänkte på dubbens utstick o.s.v.
MvH Bula

Ingen höjdare. Däcken är för breda för isåkning

Is däck!

Okay, det va ju synd :va
Dom va ju ganska billiga annars...

Lyfter den här tråden lite...

Ja kollade på vurpan.com och motard däcken där är ju skurna slicks tex

däcken

Det måste ju funka..eller som jag har sett att dom kör me en del...slicks som dom skär fyrkanter i mitten, eller rättare sagt 2 parallela streck och streck imellan dom i mitten...Nån som kört me det?

Jocke W skrev:
Lyfter den här tråden lite...

Ja kollade på vurpan.com och motard däcken där är ju skurna slicks tex

däcken

Det måste ju funka..eller som jag har sett att dom kör me en del...slicks som dom skär fyrkanter i mitten, eller rättare sagt 2 parallela streck och streck imellan dom i mitten...Nån som kört me det?

Det är mönstrade däck. Med skurna slicks menar man som regel slicks som man själv skurit mönster i. Jag tror inte man har speciellt stor nytta av mönstret i däcken du länkat till på t.ex. ett grusparti.

Orkar/vill man inte skära mönster i slicks finns det färdiga däck med liknade mönster som du beskriver att köpa (michelin)

Bifogat

• reifen_sm.jpg
    reifen_sm.jpg
    5.1 KB · Visningar: 695
Chris Husky skrev:
Med skurna slicks menar man som regel slicks som man själv skurit mönster i.

jaja ja vet visste inte hur ja skulle förklara bara =P

Men dom där kostar väl multum antar jag?...det är sånna jag menar hursomhelst..nån som kört me sånna?

Jocke W skrev:
jaja ja vet visste inte hur ja skulle förklara bara =P

Men dom där kostar väl multum antar jag?...det är sånna jag menar hursomhelst..nån som kört me sånna?

Jag vet inte, men dom är nog inte mkt dyrare än andra däck.

Edit1: Har inte testat dom själv, men där är ett par som kör med dom i SM så dom verkar funka bra.

Slicks är ju som regel billigare än mönstarde däck annars. Att sen få låna/hyra utr. för att skära däck brukar gå ordna av ngn lokal däckkrängare, men det är ju ngt som kan vara värt att kolla upp först för om du ska skaffa en själv kostar dom runt 3000.- och uppåt.

Edit2: Givetvis är ju beg. däck ett bra alternativ ekonomiskt sett.

Last edited:
Chris Husky skrev:
Jag vet inte, men dom är nog inte mkt dyrare än andra däck.

Edit1: Har inte testat dom själv, men där är ett par som kör med dom i SM så dom verkar funka bra.

Slicks är ju som regel billigare än mönstarde däck annars. Att sen få låna/hyra utr. för att skära däck brukar gå ordna av ngn lokal däckkrängare, men det är ju ngt som kan vara värt att kolla upp först för om du ska skaffa en själv kostar dom runt 3000.- och uppåt.

Edit2: Givetvis är ju beg. däck ett bra alternativ ekonomiskt sett.

ja beg. däck lutar det nästan åt om jag inte får tag på billiga nya slicks som ja kan skära..

Michelins SuperMotard brukar finnas på Nisses MC i Uppsala han tar 1200:- fram 1600:- bak samma pris på regndäcken.
PS han har även koll på Finndubbsdäcken då han har grabben tävlande i både Motard o Is.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back