Ett försök att lyfta upp hojen utan depåstöd

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Såhär kan man försöka göra om man inte har ett depåstöd tillgängligt... :rolleyes:

1. Ta en stor gungställning som säkert står och bara skräpar någonstans (helst bör det nog vara din egen)

P6090009.jpg

2. Ta fram en stege

P6090010.jpg

3. Samt lite verkyg och plocka bort de gungor som ser tristast ut

P6090012.jpg

4. Såhär ska det ungefär se ut efter det:

P6090013.jpg

5. Rulla fram hojen och leta upp ett par spännband:

P6090014.jpg

6. Tadaa.. :Bugar

P6090015.jpg

Lite olösta problem kvarstår dock.. Som kraftigare spännband som är enklare att hissa upp hojen med samt ett sätt att lugnt hissa ner den igen :rolleyes:

Hörru, Kajsa Kavat, låt inte snålheten bedra dig nu, utan köp ett depåstöd.

När jag var hos Kamikaze Kid och hjälpte till, hade han 2 icke uthämtade stöd med plattor, du ska kanske kolla med honom innan du äventyrar hojen för mycket, ser ju rent livsfarligt ut det där. :va

Deadmetal skrev:
Hörru, Kajsa Kavat, låt inte snålheten bedra dig nu, utan köp ett depåstöd.

När jag var hos Kamikaze Kid och hjälpte till, hade han 2 icke uthämtade stöd med plattor, du ska kanske kolla med honom innan du äventyrar hojen för mycket, ser ju rent livsfarligt ut det där. :va

Det var ju bara ett försök :D
Jag hissade ju inte upp hojen... mest pga att jag visste att jag inte kunde släppa ner den lugnt igen.

Ett nytt superbra depåstöd med dubbla hjul och allt har jag. Plattor till det har jag inte. Om det är någon som har bara dem vill jag jättegärna låna dem under ett par dagar.
Till stödet har jag sånahäringa små rullar som jag ska skruva fast på hojen (bättre än plattor) men de går inte att få fast just nu pga att det sitter gamla avskruvade skruvar kvar.

Ok, då förstår jag, samma sak på Hondan, mycket stabilare.

På mitt stöd som jag köpte fick jag med både plattor och "hakar/klykor" kan ta med plattorna på söndag så kan vi se om det passar :tummenupp

:Bugar Krypto, du är för rolig du. Du får ju oss att skratta iaf :D

Men jag fattar inte var problemet ligger med att lugnt kunna hissa ner eländet??? :confused: På dina spännband (jag har likadana + kraftigare) så har du ju 2 spärrar. Utnyttjar man dessa alternerande så kan man släppa av i lugn takt. :fakta

Krypto. det finns enklara sätt....

Frontuptex640t.jpg

Centraltöd är viktigt, sen är bild exemplet f. byta av framdäck - är det byta av bakdäck går det bra med endast centralstöd*

NB: Av psykologiska och illustrativa skäl är däcken mycket slitna på vissa ställen.

* fåes elektrisk till vissa BMW modeller...

Last edited:
Jobbigt att släpa med sig en gungställning till alla race :gnissla

Galne Dansken skrev:
Krypto. det finns enklara sätt....

Frontuptex640t.jpg

Centraltöd är viktigt, sen är bild exemplet f. byta av framdäck - är det byta av bakdäck går det bra med endast centralstöd*

NB: Av psykologiska och illustrativa skäl är däcken mycket slitna på vissa ställen.

* fåes elektrisk till vissa BMW modeller...

joojoo.... men hur många har en packåsna med c-stöd å pakethållare?? :7peta :rolleyes:

Nu har jag iaf lyft upp hojen tack vare Deadmetal. :Bugar

Glömde dock att börna slut på det som var kvar av däcket och ta massa posörbilder :huvet

Passade även på att riva isär mer för att byta den beryktade fjädern då växlarna strulade lite. Olyckligtvis var det inte någon slapp fjäder, utan det var andra prylar som var kaputta :(
Hoppas det är enkelt att byta så jag snart kommer ut på vägarna igen.

Någon som vet säkert vilken storlek det är på muttern till framdrevet förresten?
Tänkte nog passa på att dreva ner den en kugg eller så medans jag ändå skruvar.

Edit:

Upphissningsbild...

Deadmetals depåstöd tillsammans + mitt (inget av dem är lila tyvärr)

Den som kan meka R1 får gärna fortsätta assistera mig i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48499

Edit2: Bilderna borttagna

Last edited:
WestW skrev:
Ett tips hade varit att lossa framdrevet innan man tar loss bakhjul och kedja men det går att lösa i efterhand men lite krångligare.

Såhär i efterhand har jag insett det...

Nåja, om jag inte får bort framdrevet byter jag bakdrev istället.

Kryptonit skrev:
Såhär i efterhand har jag insett det...

Nåja, om jag inte får bort framdrevet byter jag bakdrev istället.
Inga problem.. Dra kedjan runt drevet och trä ett järnrör över resten av kedjan. Lås med en spik mellan rullarna och använd som mothåll. :tummenupp

måste ju hålla liv i gamla trådar så jag tänkte bidra med ytterligare en variant om man inte har depåstöd... :crash :skrämd

Bifogat

• depåstöd.JPG
    depåstöd.JPG
    140.4 KB · Visningar: 329
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden