Olja eller vax?

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR1000F
Vad tycker ni är bäst att andvända för kedjesmörjning?
Har hört med återförsäljare, men dom som säljer vax tycker olja är skit och dom som säljer olja tycker vax är skit, konstigt att ALLA återförsäljare säljer det ABSOLUT BÄSTA va!? :arsele
Detta är anledningen till att jag vänder mig till er istället, kära kollegor :tummenupp
Så, vilket föredrar DU?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Smörjer ofta så jag brukar köra med olja (castrol chain lube), om inte annat är det lättare att tvätta bort från fälgen och plasten.
 

TL Johan

Socio 5356
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Surahammar
Hoj
Ducati Monster 1000Sie
Jag vaxar :yoparty
Vaxet kastar inte av lika lätt som många oljor. Bra eller dåligt? Jag har då inte märkt någon skilnad i slitage. :tummenupp
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag tror jag är den första här som säger att Sågkedjeolja är bra! :yoparty
Sådant som man har till motorsågar dvs..Hittade en gammal flarra hemma, och provade det för att min chain lube var slut..smetade in kedjan riktigt ordentligt, lät det sedan stå en natt..och torkade av det innan jag åkte med en trasa..Kedjan ser ut som den är indränkt i olja nästan, men dock ingen olja på fälgen...

Sammanfattningsvis; det funkar tamifan...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag kostade på min trampcykel nytt drivpaket och totalservice för jag cyklar till o från jobbet året runt.
Eftersom jag kostat på den så mycket så har jag varit noggran med att smörja kedjan regelbundet med samma Motul kedjespray som jag använt till mc:n och tänka sig - den fungerar EJ på cykel:n - det gnisslade som om den var osmord och bara efter 1.5 år så är det dags att byta rubbet igen... På cykel är det bara vanlig motorolja som gäller iallafall...

Jag tror vanlig motorolja är oslagbar på kedjan men hur kul är det att ha oljestänk över hela hojen...
 

Grefven

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
v-ås
Hoj
sport HD..hehe + nåra munstycken till gixxern:)
tycon1 skrev:
Jag tror jag är den första här som säger att Sågkedjeolja är bra! :yoparty
Sådant som man har till motorsågar dvs..Hittade en gammal flarra hemma, och provade det för att min chain lube var slut..smetade in kedjan riktigt ordentligt, lät det sedan stå en natt..och torkade av det innan jag åkte med en trasa..Kedjan ser ut som den är indränkt i olja nästan, men dock ingen olja på fälgen...

Sammanfattningsvis; det funkar tamifan...

man använder vegetabilisk olja till kedjan på motorsågar..så med andra ord kan du köra med raps lr olivolja..ingen höjdare på en hoj va? :lol
 

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR1000F
Tackar

Tackar för era svar...
Jag får väl göra så att jag provar mig fram till vad jag tycker är bra av dom olika svar ni gett... Men jag ger nog fan i rapsoljan :lol
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Kör med biltemas kedjeolja på flaska just nu.

Rengör kedjan då och då med genom att pensla lampolja (typ fotogen). Ska tydligen skona oringarna men löser skiten på kedjan. :fakta

Tar en grov pensel sedan och rullar hjulet när hojjen står på depåstödet. Oljan är som sirap och trådar sig när man tar bort penseln. :tungan

Torkar sen av överflödet med trasa och samma procedur som ovan.

Inte mycket stänk (helt utan är väl omöjligt) och kedjan håller sig i mycket gott skick :tummenupp
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
va med at anvanda diesel till rengjøring av kedjan?. Har en scott oiler monterat på hojen funkar det?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har använt en del olika oljor och waxer. Min favorit är Castrol Chain Wax. Jag håller använder just nu någon kedjeolja från Motul som verkar fungera hyfsat. Min åsikt är att kedjewaxer brukar kladda ner hojen mindre än kedjeoljor.

En olja jag vill avråda från använda är CRC Klisterolja. Den stänker mer någon annan olja eller wax jag har testat.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det har varit uppe förut och med risk för att upprepa sig som en trasig skiva (LP :) ) så ska man akta sig för vax (vax polerar man bilen med, har i bikupan eller örat). Bäst är vanlig olja - t.ex. hypoidolja 80w90 som man penslar på kedjan med täta intervaller. Oslagbar smörjning och korrosionsskydd. Tyvärr stänker det en del, men är lätt att torka av. Billigt är det dessutom!

Klisteroljan har dock ett användningsområde och det är för vinteråkare som vill slippa fula fläckar på aluminiumdelarna på hojen (pga saltet). Grunda med WD40 och låt torka, gå sedan på med klisteroljan och låt torka - sedan har man ett säsongslångt kletigt skydd som motverkar rost o.d.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top