Dt 125 framstötdämpare

Nilxz

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2004
Ort
Åland
Hoj
RS 125
Hur ska jag göra för att få min främre stötdämpare på dt:n hårdare? Dom går i botten när man ska göra stoppie. Ska jag hälla i mer olja? isåfall hurdan olja? Hoppar det någon fjäder ut när man tar upp dom för att fylla på mer olja? :3freak
 
Kolla om packboxarna är täta genom att granska gaffelbenen, om de är olja på dem. Annars häll i lite mer olja, du behöver inte ens ta bort gaffelbenen. Du bara lossar uppe vid styrkronan (om jag inte minns fel är det en gummiplugg på varje gaffelben som du tar bort, sedan en låsring och bänd bord "hylsan"). Fyll sedan på med lite olja, en deciliter kanske? Vilken årsmodell är det på DTn? Är det en äldre så kan jag kolla i min bok vad du ska ha för olja. Fjädrarna kommer sticka up nån cm, men du får dit det väldigt lätt på plats igen. Uhm dåligt förklaring men får skylla på spriten :fyllisar
 
Nilxz skrev:
Hur ska jag göra för att få min främre stötdämpare på dt:n hårdare? Dom går i botten när man ska göra stoppie. Ska jag hälla i mer olja? isåfall hurdan olja? Hoppar det någon fjäder ut när man tar upp dom för att fylla på mer olja? :3freak

Antagligen så måste du byta packboxar. När du har gjort det så fyller du på med "ForkOil" som du kan köpa på vilken mc-butik som helst. Om du väntar tills imorgon så kan jag lägga upp en "instruktion" om hur man byter packboxar.
 
cRoC skrev:
Kolla om packboxarna är täta genom att granska gaffelbenen, om de är olja på dem. Annars häll i lite mer olja, du behöver inte ens ta bort gaffelbenen. Du bara lossar uppe vid styrkronan (om jag inte minns fel är det en gummiplugg på varje gaffelben som du tar bort, sedan en låsring och bänd bord "hylsan"). Fyll sedan på med lite olja, en deciliter kanske? Vilken årsmodell är det på DTn? Är det en äldre så kan jag kolla i min bok vad du ska ha för olja. Fjädrarna kommer sticka up nån cm, men du får dit det väldigt lätt på plats igen. Uhm dåligt förklaring men får skylla på spriten :fyllisar

Det är lika bra att tömma dem på olja och hälla i ny så att det blir rätt mängd i båda.
 
Mac skrev:
Antagligen så måste du byta packboxar. När du har gjort det så fyller du på med "ForkOil" som du kan köpa på vilken mc-butik som helst. Om du väntar tills imorgon så kan jag lägga upp en "instruktion" om hur man byter packboxar.


Det finns väligt många olika gaffeloljor som ger olika hårdheter.
 
cRoC skrev:
10W ska det va i TZR´en, kan tänka mig att det är samma i DT´n, ska titta i verkstadshandboken imorgon (obs gamla DTn).

Jo, jag har en gamal dt -87. Bra titta i boken hur mycket det ska vara :)


Packboxarna är det inte, det har jag kollat :tungan
 
Jag kör också på ForkOil 10w, har 0.5L i varje ben. Packboxarna läcker inte, men ändå känns den svampig... :confused:
 
Luftad ordentligt ?

Nilxz: Jag tittar om ett tag, den ligger i garaget, har sån jävla baksmälla :dummer
 
mmh, många här som anser att man ska fylla på olja, men när jag snackade med mekanikern på Lingwalls (gävle) så sa han att då kan packboxarna inte mår så bra :va han reckomenderade istället att bricka fjädern! :3freak
nån som vet hur man gör det? ingen annan som gjort något åt den, förutom olja? :tungan
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top