Motardprojekt

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Tjabba. Tobbe heter jag och här är lite bilder på min bike.

Saken är den att jag köpt motardfälgar till den, Husabergkitt. Framhjul och distanser till bromsok och fälg är lungt. Med bakhjulet är det dock värre. Har lite svårt att få plats med bakbromsen. Der saknas några mm. Känns lite surt att börja kapa på bromsen och bromsfästet i svingen. Några tips?

Har även hört att det finns nissar som kör utan bakbroms, men det är väl inte att rekomendera?

// tobbe

Bifogat

• PICT2794.JPG
    PICT2794.JPG
    72.8 KB · Visningar: 318
  • PICT2795.JPG
    PICT2795.JPG
    77.4 KB · Visningar: 289
  • PICT2796.JPG
    PICT2796.JPG
    94 KB · Visningar: 234
  • PICT2799.JPG
    PICT2799.JPG
    54.5 KB · Visningar: 195
  • PICT2801.JPG
    PICT2801.JPG
    93.2 KB · Visningar: 303
TTR skrev:
Tjabba. Tobbe heter jag och här är lite bilder på min bike.

Saken är den att jag köpt motardfälgar till den, Husabergkitt. Framhjul och distanser till bromsok och fälg är lungt. Med bakhjulet är det dock värre. Har lite svårt att få plats med bakbromsen. Der saknas några mm. Känns lite surt att börja kapa på bromsen och bromsfästet i svingen. Några tips?

Har även hört att det finns nissar som kör utan bakbroms, men det är väl inte att rekomendera?

// tobbe

Vars exakt saknas det mm.... Tar den i fälgen?

Kostet78 skrev:
Vars exakt saknas det mm.... Tar den i fälgen?

Hade svingen varit lite bredare (över hjulaxeln räknat) så hade det fått plats. Fälgen får plats utan problem men sen ska bromsen också klämmas in och den är ca 20-25mm bred, och den platsen finns inte.

// tobbe

TTR skrev:
Hade svingen varit lite bredare (över hjulaxeln räknat) så hade det fått plats. Fälgen får plats utan problem men sen ska bromsen också klämmas in och den är ca 20-25mm bred, och den platsen finns inte.

// tobbe
Easy-peasy Tobbe!! Hade samma problem på min hoj; fixade med hjälp av svarvad distans samt ny ok-hållare som jag skar till av en bit stålplåt (6,5mm), svetsade plåten på distansen och sen var det klart. Nu glömde jag kolla hur det såg ut på din hoj; vad har du som förhindrar oket från att rotera när du bromsar? Beroende på hur detta är löst kanske det kan bli knöligare eller lättare. Säg till om du inte förstår hur jag menar..
/660

660 skrev:
Easy-peasy Tobbe!! Hade samma problem på min hoj; fixade med hjälp av svarvad distans samt ny ok-hållare som jag skar till av en bit stålplåt (6,5mm), svetsade plåten på distansen och sen var det klart. Nu glömde jag kolla hur det såg ut på din hoj; vad har du som förhindrar oket från att rotera när du bromsar? Beroende på hur detta är löst kanske det kan bli knöligare eller lättare. Säg till om du inte förstår hur jag menar..
/660

tjabba!

jag ser en solglimt bland molnen. jag kanske får köra motard i sommar.

som du ser på bilden så har jag en skåra i svingen som "stoppar oket"..
du har ingen bild på den plattan du gjort?

// tobbe

Sitter bakdrevet i linje med framdrevet och passar skivan i linje med okhållaren ? Om skivan är i linje, om du skulle få dit den, så kan du väl kapa distansen vid drevet istället förutsatt att drevet hamnar rätt. Hamnar inte drevet rätt så får du väl tillverka någon distans bakom drevet.

Vad betalade du för kittet, har funderar på att göra likadant med min kx 125 -04. Passade framhjulet rakt av eller behövde du göra några ombyggnationer där? Angåede bakbskivan, se först till att dreven ligger i linje och sen går det väll att lägga bricker mellan skivbultarna och navet så man får ut skivan lite och kanske får plast med oket och kanske samtidigt bygga nytt fäste till oket.

Schvidja skrev:
Sitter bakdrevet i linje med framdrevet och passar skivan i linje med okhållaren ? Om skivan är i linje, om du skulle få dit den, så kan du väl kapa distansen vid drevet istället förutsatt att drevet hamnar rätt. Hamnar inte drevet rätt så får du väl tillverka någon distans bakom drevet.

tja!

drevet är i linje, och det går att flytta max 1-2 mm närme svingen. men då får ändå inte bromsen plats. funderar på om man skulle fixa en ny bromsoks hållare bak =)

Fox 2 skrev:
Vad betalade du för kittet, har funderar på att göra likadant med min kx 125 -04. Passade framhjulet rakt av eller behövde du göra några ombyggnationer där? Angåede bakbskivan, se först till att dreven ligger i linje och sen går det väll att lägga bricker mellan skivbultarna och navet så man får ut skivan lite och kanske får plast med oket och kanske samtidigt bygga nytt fäste till oket.

tja!

kittet gick på 9 papp. billigt tyckte jag =) axeldiameter passande fälgarna är 26, jag har 15. så det blir andra distanser där, men hjulet passar fint på bredden. måste bara fixa en distans till frambromsen. blir att mäta lite sen få en gjort på verkstad. känns inte smidigt att lägga brickor mellan nav och skiva. det skulle vara om man fräste bort lite av fälgen men det vill jag inte. vill ju kunna sälja sakerna nån gång. men det blir nog till att bygga ett nytt fäste till bakbromsen också. lite meck men det ska f-n gå.. =)

hoppas du också hittar fina fälgar

// tobbe

TTR skrev:
tjabba!

jag ser en solglimt bland molnen. jag kanske får köra motard i sommar.

som du ser på bilden så har jag en skåra i svingen som "stoppar oket"..
du har ingen bild på den plattan du gjort?

// tobbe

Tjohej! Kan tyvärr inte fixa nån bild på mitt bygge, men det som skiljer mitt lik från din hoj är att jag har en "bult" på insidan av svingen som hindrar ok-hållaren från att rotera. Alltså har jag skurit en slits i min hållare så att jag kan dra ur axeln, skruva loss oket från hållaren, dra loss hjulet rakt bakåt och kasta på grus-hjulen på en piss-kvart! Det där fixar du lätt med lite kreativt tänkande.
/660

här kommer även en bild på framhjulet för er som vill flukta

Bifogat

• PICT2804.jpg
    PICT2804.jpg
    65.4 KB · Visningar: 300
Kostet78 skrev:
Hur går det...?? Blir det nån motard??

klart det blir motard.. men mycket mätande och donande för att få grejorna på plats. distansen till frambromsen blir nog det klöddigaste. men det är på väg.... :hihi

TTR skrev:
här kommer även en bild på framhjulet för er som vill flukta
Börjar bli jobbigt att se på alla dessa vackra motarder (mycket snyggt :))

Kanske får lätta lite på plånboken och få ut ännu mer körglädje än vad jag redan har :)
Motardkulturen lockar ;D

Nejvbie skrev:
Börjar bli jobbigt att se på alla dessa vackra motarder (mycket snyggt :))

Kanske får lätta lite på plånboken och få ut ännu mer körglädje än vad jag redan har :)
Motardkulturen lockar ;D

hehe.. tackar.. ska dock bli skönt när det är helt färdigt.. mycket meck är det, men värt mödan är det nog.

inga stora pengar med tanke på att man kan ju sälja grejorna om man inte vill ha dom :banana

Måste göra ännu ett inlägg..hur får man tag på en sådan platta till bromsoket, för att få in en fetare skiva? göra en egen?! :va

Fox 2 skrev:

Tipset är att ge f-n att bygga motard av en 125:a. Det går inte att köra runt på gatan för då ger den upp efter några veckor och det går inte så fort på bana heller (gocart), för det blir svårt att ligga på rätt växel hela tiden med en så högvarvig motor.

Skulle vara om det fanns fler riktiga (större) motardbanor att köra på, men det finns det ju som bekant inte..

Men det är ju bara vad jag tycker/tror.

Mvh/ C

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm