Toppen eller botten?

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Tjena alla pro-meck-dudes.

Håller på och meckar ihop min hoj med nya moddade toppar från mc-xpress.

Enligt rykten så måste man byta ut cylinderfotspackningarna om man råkat peta cylindrarna ur sin position. Tänkte nämligen att jag skulle försöka ta bort och dit topparna utan att ta bort cylindrarna just för att slippa byta packningar och mecket med att passa in kolvar och kolvringar i cylindrarna igen.

Problemet blev att jag råkade lyfta bakre cylindern en liten bit när de eländiga-svåråtkomliga bultarna (inringade på bilden) mellan topp och cylinder skulle dras åt.

Jaha, det är väl bara att byta cylinderfotspackningarna då kanske ni tycker. Men nu är det så att det tar minst fyra! veckor att få fram nya från Aprilia i Italien. Vill inte vänta så länge. Solen skiner ju.

Är det så att dessa packningar endast går att trycka ihop en gång och sedan är totalt körda eller? Packnings ytorna har inte legat öppna så det lär inte kommit in skräp emellan.

Måste jag skaffa nya???
 

Bifogat

  • toppen2.JPG
    toppen2.JPG
    58.4 KB · Visningar: 153
Svår fråga. Tvivlar på att nån kan svara helt säkert.

Men låt oss säga så här:
Passerar det vatten eller olja genom dessa packningar? I så fall byter du ut dom till nya fräscha om du vill vara på säkra sidan.
That´s it.

Går det inte att få tag på nya packningar nån annanstans? Du vet det där som dom kallar för Internet? :-))

Tillverka packningar? Om det är rena papperspackningar så brukar det ju inte vara några problem. Men det vill till att du får rätt tjocklek på packningarna (vilket inte nödvändigtvis betyder samma tjocklek som de gamla).
 
Lägg lite packningsmassa så funkar det nog och köp en Honda nästa gång så slipper du vänta såå länge på delar!
 
Buster skrev:
Tjena alla pro-meck-dudes.

Håller på och meckar ihop min hoj med nya moddade toppar från mc-xpress.

Enligt rykten så måste man byta ut cylinderfotspackningarna om man råkat peta cylindrarna ur sin position. Tänkte nämligen att jag skulle försöka ta bort och dit topparna utan att ta bort cylindrarna just för att slippa byta packningar och mecket med att passa in kolvar och kolvringar i cylindrarna igen.

Problemet blev att jag råkade lyfta bakre cylindern en liten bit när de eländiga-svåråtkomliga bultarna (inringade på bilden) mellan topp och cylinder skulle dras åt.

Jaha, det är väl bara att byta cylinderfotspackningarna då kanske ni tycker. Men nu är det så att det tar minst fyra! veckor att få fram nya från Aprilia i Italien. Vill inte vänta så länge. Solen skiner ju.

Är det så att dessa packningar endast går att trycka ihop en gång och sedan är totalt körda eller? Packnings ytorna har inte legat öppna så det lär inte kommit in skräp emellan.

Måste jag skaffa nya???
Kör så det ryker, borde inte vara några problem om dom är kassa så lär du märka det
 
Robban_C skrev:
Passerar det vatten eller olja genom dessa packningar?

Går det inte att få tag på nya packningar nån annanstans? Du vet det där som dom kallar för Internet? :-))

Tillverka packningar?

Det passerar både olja och vatten. Plåtpackningar är det så det går inte att klippa ur från mjölkkartongen.

Har ringt runt till alla möjliga, åf och andra, letat på nätet osv.
Är det någon här som sitter och håller på ett par så skicka hit, pronto!
 
Är det inte bara att ta med sig packningen till nån firma som kan knyckla ihop en likadan ur plåt?
 
cRoC skrev:
Är det inte bara att ta med sig packningen till nån firma som kan knyckla ihop en likadan ur plåt?
Nu gissar jag men jag antar att han menar en plåtförstärkt packning.
Dom är svårare att reporoducera.

Då tar vi plan B:
Gör som Mr. Dante skrev, packningsmassa. Men satsa på bra packningsmassa, ex vis Permatex. Satsa också på att noggrannt dra topparna rätt hårt, dvs antingen:
*I överkant på det spann som är angivet i boken. Med spann menas givetvis att du ska dra med 80 Nm om det står 75-80Nm (fiktivt exempel).
Eller:
*Så hårt som skruvarna är dimensionerade (slå upp i en handbok för verkstadsindustri (menar inte verkstadshandboken) ). Riskabel metod eftersom vi inte vet hur bra gängorna sitter i godset.

Jag skulle nog gå på alternativ 1.

Har du sökt utomlands efter packningarna?
Borde ju gå att få fram nån annanstans ifrån.

Dessa jä*la italienare!
Så här går det oftast till när de ska göra nåt:
Konstruktörerna och formgivarna släpps fria och åstadkommer nåt med potential att slå världen med häpnad. Sen får ekonomerna alldeles för stor makt och ser till att det där braiga inte är så bra längre (verkar som om MC-tillverkarna inte är lika hårt drabbade av ekonomerna som biltillverkarna (ex vis Fiat och Alfa) ). Resultatet blir halvbra och sen förstör man det slutligt genom att addera en närmast katastrofal reservdelsförsörjning och en akut motvilja mot det engelska språket.

Jaja, jag tror egentligen att en Aprilia är en kanonhoj men ville bara skriva av mig lite. Och jag vet att japsen suger i många aspekter också.
 
Cylinderfotspackning

I Rotaxmanualen står det inget om byte utav cylinderfotspackningen för att den har varit lös.

Varje packning som skall bytas vid återmontering står listad (den enda som står listad är topplockspacknignen). Iofs kan de ha missat å lista cylinderfotspackningen. Sid 6-15

Däremot skall man kleta loctite 574 på vevhuset där packingen skall sitta.
 
Robban_C skrev:
Nu gissar jag men jag antar att han menar en plåtförstärkt packning.

Gör som Mr. Dante skrev, packningsmassa.

Har du sökt utomlands efter packningarna?
Borde ju gå att få fram nån annanstans ifrån.
Stämmer bra med plåtförstärkt packning.
Letat i Danmark (Aprilia Importören är dansk, TMP) och i England.
Packningsmassa inhandlad => Vamos a la garage.
 
Robban_C skrev:
katastrofal reservdelsförsörjning och en akut motvilja mot det engelska språket.

Jag kan intyga. Har väntat på en sidokåpa till min ducce i tre veckor nu. Det kommer nog nästa vecka säger dom hela tiden på verkstan.
Likadant varje gång. I vintras fick jag vänta i 1½ månad för att få en ny växelpedal och när den kom ville han ha 700 för den. Men vafan sa jag du ja ju 300 när jag beställde den. Fick den för 400, men det krånglar fan jämt!
 
yonsson skrev:
Jag kan intyga. Har väntat på en sidokåpa till min ducce i tre veckor nu. Det kommer nog nästa vecka säger dom hela tiden på verkstan.
Likadant varje gång. I vintras fick jag vänta i 1½ månad för att få en ny växelpedal och när den kom ville han ha 700 för den. Men vafan sa jag du ja ju 300 när jag beställde den. Fick den för 400, men det krånglar fan jämt!

Mycket av problemen kan ju ligga hos distributören också. När jag beställde nya delar till min CCM (brittisk) via den skandinaviska generalagenten så fick jag vänta 2,5 månader på att få några av de delar jag beställt (varav en vital del dessutom var till fel årsmodell). När jag sedan beställde från en handlare i England tog det två veckor från beställning.
 
Robban_C skrev:
Konstruktörerna och formgivarna släpps fria och åstadkommer nåt med potential att slå världen med häpnad. Sen får ekonomerna alldeles för stor makt och ser till att det där braiga inte är så bra längre (verkar som om MC-tillverkarna inte är lika hårt drabbade av ekonomerna som biltillverkarna (ex vis Fiat och Alfa) ).

:lol

Du skulle bara veta hur det är i bilbranschen Robban... Shit-pomfritt säger jag bara.

Ang. täta, så måste jag säga att jag har chansat ett ohyggligt antal ggr med tätningsmassa och det har funkat oförskämt bra. Om alternativet är att hojen står, så kan man lika gärna chansa -och som sagt, enligt min erfarenhet så funkar det oftast (om man gör det så seriöst som möjligt med givna förutsättningar).

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top