R1 bakdel?

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Har tänkt mig att bygga om bakänden på min CBR till R1-look.

Min fråga är, hur skiljer sig bakkåpan mellan de olika årsmodellerna åt?
Någon av dom som är bredare, högre, eller är dom rentav samma?
Jag vet noll om R1... :rolleyes:
 
Skicka ett PM till fluppen, han gjorde en dylik operation på sin Fireblade och kan kanske hjälpa dig.
 
Du har pm !!
 
Du har fått svar på ditt PM :tummenupp

Så här blir det :banana :yoparty
 

Bifogat

  • bladebyggeanpassad.jpg
    bladebyggeanpassad.jpg
    102.6 KB · Visningar: 375
elmgren skrev:
Har tänkt mig att bygga om bakänden på min CBR till R1-look.

Min fråga är, hur skiljer sig bakkåpan mellan de olika årsmodellerna åt?
Någon av dom som är bredare, högre, eller är dom rentav samma?
Jag vet noll om R1... :rolleyes:

Jag pallar inte mejla bilderna som vi snackade om så jag slänger ut dom här istället, dom kommer ikväll, sittet på jobbet nu.
 
Så här kommer dom

Bild 1: Mät upp var ramen ska kapas, montera av och kapa. Ska du ha orginalbakdel med skjutsmöjlighet så svetsa på en R1-ram på din bakramsfästen.

Bild2: Jag hade en kapad bakdel, men då utan skjutsmöjlighet (ensitscuts)

Bild3: Bakramen kapad.

Bild4: Bakdelen provas och justeras och hålen märks upp var den ska skruvas fast

Bild5: Så ser ramen ut när bakdelen e monterad.

Bild6: Titta och njut :tuttar


Eller gör du som jag gjorde, köp en R1:a ! :tummenupp

Hör av dig om du undrar nåt :7peta
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    71.7 KB · Visningar: 143
  • 2.jpg
    2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 150
  • 3.jpg
    3.jpg
    56.1 KB · Visningar: 137
  • 4.jpg
    4.jpg
    44.5 KB · Visningar: 130
  • 5.0.jpg
    5.0.jpg
    57.7 KB · Visningar: 154
  • 6.jpg
    6.jpg
    81.1 KB · Visningar: 192
Och mitt hemmabyggda kedjeskydd :yoparty åsså bakifrån då åsså :tummenupp
 

Bifogat

  • kedjeskydd.jpg
    kedjeskydd.jpg
    27.2 KB · Visningar: 236
  • skylten belysn på utan reflex.jpg
    skylten belysn på utan reflex.jpg
    90 KB · Visningar: 190
elmgren skrev:
Har tänkt mig att bygga om bakänden på min CBR till R1-look.

Min fråga är, hur skiljer sig bakkåpan mellan de olika årsmodellerna åt?
Någon av dom som är bredare, högre, eller är dom rentav samma?
Jag vet noll om R1... :rolleyes:
Akta dej! Börjar du med en rättarumpa vill du snart ha en hel rätta.
Det finns ju bevis för att det lätt kan gå så. ;)
 
SpeedAbuser skrev:
Akta dej! Börjar du med en rättarumpa vill du snart ha en hel rätta.
Det finns ju bevis för att det lätt kan gå så. ;)

Hehe...det var det som var det bästa med bygget, att det blev en Retta till sist :)
 
SpeedAbuser skrev:
Akta dej! Börjar du med en rättarumpa vill du snart ha en hel rätta.
Det finns ju bevis för att det lätt kan gå så. ;)

Neee, inge jammahaa för mej inte... Honda är bästast!
De enda Yamaha lyckats med bra är bakdelen på R1an!

Fluppen, jag tackar så mycket för bilder och beskrivning :tummenupp
Känns som det blir till att skaffa sig en riktig R1-bakram... dyrt dock :(
 
elmgren skrev:
Neee, inge jammahaa för mej inte... Honda är bästast!
De enda Yamaha lyckats med bra är bakdelen på R1an!

Fluppen, jag tackar så mycket för bilder och beskrivning :tummenupp
Känns som det blir till att skaffa sig en riktig R1-bakram... dyrt dock :(



Varsågodar :tummenupp Har du kollat mcskrotar ?? jag menar en ramsne hoj som du snor fästerna från borde inte va så rackans dyrt ju. Men det e klart plasten kostar ju en slant :va

Annars ringer jag dig när jag vurpat :tummenupp
 
Last edited:
fluppen skrev:
Varsågodar :tummenupp Har du kollat mcskrotar ?? jag menar en ramsne hoj som du snor fästerna från borde inte va så rackans dyrt ju. Men det e klart plasten kostar ju en slant :va

Annars ringer jag dig när jag vurpat :tummenupp

Har kollat runt på skrotar på nätet och hittar ingen med nån R1 alls... =(
Är det samma ram på de olika årsmodellerna så det bara är plasten som skiljer?
Eller är det olika ramar till olika plast?

Hittade en bakram till R1 för 2500 spänn, men det tycker jag är lite dyrt...
När man sen ändå bara ska ha slutänden, och samtidigt måste paya extra för bakkåpa, undertail, baklykta, osv...

Förresten, besiktning säger inget om ombyggnationen va?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top